Στο τέλος του περασμένου Απριλίου ανακοινώθηκε μία σημαντική διάκριση για την ελληνική μουσική, καθώς ο γνωστός σε όλο τον κόσμο βιολιστής Λεωνίδας Καβάκος ήταν ο νικητής του βραβείου Leonie Sonning Music Prize 2017. Πρόκειται για ένα σημαντικό βραβείο για το χώρο της κλασικής μουσικής, το οποίο απονέμεται κάθε χρόνο σε ένα συνθέτη, σολίστα, διευθυντή ορχήστρας ή τραγουδιστή που έχει φθάσει σε υψηλή διεθνή αναγνώριση στον τομέα του.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 1959 που απονέμεται το έχουν λάβει ονόματα όπως οι Sir Simon Rattle, Sir John Eliot Gardiner, Pierre Boulez, Mstislav Rostropovich, Miles Davis, Dietrich Fischer-Dieskau, Benjamin Britten και Leonard Bernstein.
Το βραβείο θα απονεμηθεί σε συναυλία στις 12 Ιανουαρίου 2017 στο Koncerthuset, DR Byen, με την Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της Δανίας υπό τη διεύθυνση του Fabio Luisi, όπου ο Λεωνίδας Καβάκος θα παίξει κοντσέρτα για βιολί των J.S. Bach, Berg και Brahms.
Ο Λεωνίδας Καβάκος είναι ο μόλις πέμπτος βιολιστής που κερδίζει αυτό το βραβείο, με τους τέσσερις προηγούμενους να είναι κάποια «ιερά τέρατα» της κλασικής μουσικής όπως ο Yehudi Menuhin (1972), ο Isaac Stern (1982), ο Gidon Kremer (1989) και η Anne-Sophie Mutter (2001).
Τον κορυφαίο μουσικό θα έχουμε την ευκαιρία να τον απολαύσουμε στην Καλαμάτα τον ερχόμενο μήνα, και ειδικότερα σε συναυλία στο Μέγαρο Χορού, όπου θα διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών.
Θα έχει, δε, διττή αποστολή, αφού θα έχει τη μουσική διεύθυνση αλλά θα είναι και σολίστ μαζί με το σπουδαίο Roman Simovic, εξάρχοντα της Συμφωνικής Ορχήστρας του Λονδίνου, στο Διπλό Κοντσέρτο για Βιολί του Γ.Σ. Μπαχ.
Σύμφωνα χθεσινό δημοσίευμα στα ΝΕΑ, «το νέο καλλιτεχνικό πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών περιέχει ήδη μια έκπληξη: την πασχαλινή συναυλία της στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Σάββατο 8 Απριλίου) που εγκαινιάζει την καινούρια δράση της ορχήστρας με την πολυζητημένη έκθεση Documenta 14, η οποία θα κάνει και την έναρξή της. Στη συναυλία θα παιχτεί η συμφωνία αρ. 3 για υψίφωνο και ορχήστρα και το έργο 36 “Συμφωνία των θλιμμένων τραγουδιών” σε μουσική διεύθυνση του Ντάνιελ Ράισκιν.
Όπως ανέφερε ο καλλιτεχνικός διευθυντής Στέφανος Τσιαλής κατά την προχθεσινή παρουσίαση του προγράμματος, η ΚΟΑ φέτος είναι “πιο πολυδιάστατη από ποτέ, διευρύνοντας τις δρατηριότητές της, τόσο στο καλλιτεχνικό πεδίο όσο και στο κοινωνικό και εκπαιδευτικό τομέα”.
Σε λίγες ημέρες μάλιστα αρχίζει και επισήμως η λειτουργία της Ακαδημίας Νέων Μουσικών, η οποία, όπως τονίστηκε, δεν πρόκειται να υποκαταστήσει ή να συναγωνιστεί τα υπάρχοντα εκπαιδευτικά μουσικά ιδρύματα, αλλά να προετοιμάσει τους νέους μουσικούς για το διεθνές απαιτητικό πεδίο. Στην πρώτη αυτή πιλοτική χρονιά της Ακαδημίας, η ΚΟΑ θα προσφέρει υποτροφίες σε 18 νέους που θα επιλεγούν μέσω ακροάσεων (οι απαιτήσεις συμμετοχής μέχρι τις 23 Σεπτεμβρίου).
Η έναρξη της χειμερινής καλλιτεχνικής περιόδου πραγματοποιείται με τη συναυλία “Οι Πόλεις της Μουσικής – Λειψία”… Πρόκειται για το νέο θεματικό κύκλο του φετινού προγραμματισμού μέσα από τον οποίο φωτίζονται εννέα σημαντικά μουσικά κέντρα στον παγκόσμιο χάρτη: Λειψία, Μόσχα, Λονδίνο, Βιέννη, Πράγα, Δρέσδη, Παρίσι, Νέα Υόρκη αλλά και Κέρκυρα.
ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ. Παράλληλα, η ΚΟΑ εμφανίζεται στη Γάνδη στις 28/9, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ της Φλάνδρας, όπου θα ερμηνεύσει εμβλητικά έργα των Νίκου Σκαλκώτα και Μίκη Θεοδωράκη, αλλά και Μπετόβεν και Γκέρσουιν, συμπράττοντας με τον πολυβραβευμένο Βούλγαρο πιανίστα Εβγκένι Μποζάνοφ.
“Μπορούμε ν’ απαριθμήσουμε και αρκετές ακόμα ανάλογου κύρους προσωπικότητες, προτάσσοντας με χαρά και υπερηφάνεια το μείζονα Έλληνα μουσικό Λεωνίδα Καβάκο, ο οποίος θα διευθύνει την Ορχήστρα για πρώτη φορά, τον Οκτώβριο, στο Μέγαρο Χορού της Καλαμάτας. Η Ορχήστρα θα συναντηθεί και με άλλους σπουδαίους σολίστ, όπως ο Κρίστοφ Πόπεν, ο Ιάπωνας αρχιμουσικός Κϊμπο Ισίτι, ο Ισραηλινός Γιόαβ Τάλμι, ο Ιταλός Τζανκάρλο Αντρέτα, ο Σλοβένος Ούρος Λάγιοβιτς κ.ά.”.
Ο διευθυντής της ΚΟΑ αναφέρθηκε και σε άλλες ξεχωριστές συναυλίες που βρήκαν θέση στο νέο καλλιτεχνικό πρόγραμμα: “Θa ακούσουμε για πρώτη φορά παγκοσμίως τη Συμφωνική Σουίτα από τη ‘Φόνισσα’ του Γιώργου Κουμεντάκη και σε πρώτη ελληνική εκτέλεση το ‘Πρελούδιο και φούγκα σε σι ελάσσονα’ του Μπαχ, σε διασκευή Δημήτρη Μητρόπουλου, όπως και το βαλς ‘Εορταστικοί χαιρετισμοί’ του λησμονημένου σήμερα Θεμιστοκλή Μεταξά, του οποίου όμως τα βαλς παίζονταν από την ορχήστρα του μεγάλου Γιόχαν Στράους».