Προγραμματική σύμβαση για την επισκευή του προσήνεμου μόλου του λιμανιού της Κυπαρισσίας υπογράφουν το Λιμενικό Ταμείο Μεσσηνίας, η Περιφέρεια Πελοποννήσου, το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης της Περιφέρειας και ο Δήμος Τριφυλίας. Αυτή περιλαμβάνει όλες τις διαδικασίες από τις αδειοδοτήσεις του έργου, την κατασκευή του μέχρι και την παράδοσή του σε πλήρη λειτουργία.
Ο συνολικός προϋπολογισμός της σύμβασης για την εκτέλεση του έργου ανέρχεται στο ποσό των 2.300.000 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, ενώ αναμενόταν να εγκριθεί κατά τη χθεσινοβραδινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Οι δε πόροι για την υλοποίηση του έργου προέρχονται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του 2016.
Προγραμματική σύμβαση
Μετά την κατάρρευση του λιμανιού και τμήματος του παλαιού και νέου μόλου κρίθηκε αναγκαία η άμεση επισκευή του.
Με την προγραμματική σύμβαση που υπογράφεται επιδιώκεται η μεταβίβαση αρμοδιότητας υλοποίησης του έργου από το Λιμενικό Ταμείο Μεσσηνίας στις αρμόδιες Διευθύνσεις Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Πελοποννήσου.
Οι εργασίες θα πραγματοποιηθούν σύμφωνα με την οριστική μελέτη λιμενικών έργων που έχει εγκριθεί και την περιβαλλοντική μελέτη που τη συνοδεύει.
Στο πλαίσιο αυτής της προγραμματικής σύμβασης προβλέπονται οι εξής ενέργειες:
-Ωρίμανση του έργου (λήψη των απαιτούμενων αδειοδοτήσεων και εγκρίσεων)
-Οργάνωση και σχεδιασμός υλοποίησης
-Σύνταξη του Τεχνικού Δελτίου Πράξης για την ένταξή της στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα
-Σύνταξη ή/και επικαιροποίηση διακηρύξεων
-Διενέργεια διαδικασιών ανάθεσης και επιλογής αναδόχου σύμφωνα με τη νομοθεσία δημοσίων συμβάσεων
-Υπογραφή των σχετικών συμβάσεων με αναδόχους
-Σύνταξη και υποβολή τεχνικών δελτίων υποέργων
-Διαχείριση και παρακολούθηση της υλοποίησης του έργου
-Παραλαβή του έργου στο σύνολό του (στις περιπτώσεις τεχνικών έργων έως και την οριστική παραλαβή)
-Παράδοση του έργου σε πλήρη λειτουργία με πλήρη τεχνική και οικονομική τεκμηρίωση.
Ζημιές
Οι μεγαλύτερες ζημιές στο λιμάνι προκλήθηκαν από ισχυρούς κυματισμούς. Κατόπιν αυτοψίας που έκανε ο μελετητής του έργου το Δεκέμβριο του 2012, όπως και άλλες φορές, διαπιστώθηκε ότι ο προσήνεμος μόλος (το νέο τμήμα) υπέστη σοβαρές βλάβες μετά τη δράση των σφοδρών κυματισμών στις 9 και 10 Δεκεμβρίου 2012.
Συγκεκριμένα, στη συμβολή του υφιστάμενου τμήματος του προσήνεμου μόλου με την επέκτασή του, που έγινε το 2008, προκλήθηκαν σοβαρές ζημιές:
-στην εξωτερική θωράκιση του μόλου από φυσικούς και τεχνητούς ογκόλιθους, η οποία καταστράφηκε ολοσχερώς, με αποτέλεσμα πλέον η κυματική ενέργεια να μην εκτονώνεται και να δρα ευθέως επί του έργου
-ο προφυλακτήρας τοίχος από σκυρόδεμα ρηγματώθηκε σε πολλές θέσεις και παρουσιάζει απόκλιση από την κατακόρυφο. Στην ουσία έχει αποδιοργανωθεί η ενιαία συμπεριφορά του απέναντι στη δράση του κυματισμού και
-το δάπεδο του κρηπιδώματος από σκυρόδεμα έχει πλήρως αποδιοργανωθεί.
Οι μεγάλες ζημιές στον προσήνεμο μόλο έχουν σοβαρές επιπτώσεις:
– για το υπολειπόμενο τμήμα του νέου μόλου
-η λιμενολεκάνη δεν παρέχει την προστασία που απαιτούν οι κανονισμοί, με κινδύνους για ζημιές στα ελλιμενιζόμενα σκάφη.
Παρατηρήθηκε, επίσης, ότι τα προβλήματα που εντοπίζονται στο λιμένα είναι:
-Ανάκλαση των εισερχόμενων κυματισμών πάνω στα κατακόρυφα κρηπιδώματα
-Το μικρό βάθος της λιμενολεκάνης δημιουργεί υψηλή φυσική συχνότητα της λίμενολεκάνης
-Οι κυματικές συνθήκες στην περιοχή της παλαιάς λίμενολεκάνης, όπου το νερό εγκλωβίζεται και κατακλύζει τα νέα κρηπιδώματα και δημιουργεί δίνη στην άκρη του προβλήτα
-Το μεγάλο εύρος της εισόδου του λιμένα
-Η εισερχόμενη ρεστία εντός της λιμενολεκάνης
-Η κυματική υπερπήδηση του νέου τμήματος του προσήνεμου μόλου που επιδρά και στην κυματική διαταραχή της υπήνεμης πλευράς του μόλου.
Της Βίκυς Βετουλάκη