Η περσινή καταστροφή της ελαιοπαραγωγής από το δάκο έπρεπε σοβαρά να προβληματίσει τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ των ελαιοπαραγωγικών νομών. Δυστυχώς, όμως, διαπιστώνουμε ότι προσπαθούν να δικαιολογήσουν την κυβέρνηση και τις μνημονιακές πολιτικές.
Τα αδικαιολόγητα, όμως, δε δικαιολογούνται, κυρία και κύριοι βουλευτές. Ασφαλώς θα γνωρίζετε ότι η πανελλαδική παραγωγή από 300.000 τόνους έπεσε το 2016-17 στους 180.000 τόνους και στη Μεσσηνία από 55.000 έως 60.000 τόνους στους 38.000. Αιτία η τεράστια δακοπροσβολή που σημειώθηκε λόγω των λειψών κονδυλίων για τη δακοκτονία. Επιπλέον, ένα μεγάλο μέρος της ποσότητας αυτής έχει οξύτητα πάνω από 8 δέκατα, όταν είναι γνωστό πως το 90 με 95% του ελληνικού ελαιολάδου είναι μέχρι 5 δέκατα. Η καταστροφή αυτή έπρεπε να είχε σημάνει συναγερμό στην κυβέρνηση και στους βουλευτές των ελαιοπαραγωγικών νομών. Οι βουλευτές θα έπρεπε, συνεπώς, να ζητούσαν αύξηση των κονδυλίων για να γίνει σωστά η δακοκτονία τη φετινή χρονιά και όχι να ψάχνουν έωλες δικαιολογίες για να αθωώσουν την κυβέρνηση .Ο ρόλος του βουλευτή δεν είναι να χειροκροτεί τον αρχηγό, αλλά να ελέγχει την εκτελεστική εξουσία.
Επειδή, όμως, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Μεσσηνίας και Λακωνίας, για να απαντήσουν στην τεκμηριωμένη κριτική που ασκήσαμε στην κυβέρνηση έφτασαν στο σημείο να μας κατηγορούν ότι «επιχειρήσαμε εσκεμμένη αναστάτωση» και «προχωρήσαμε σε διάδοση ψευδών στοιχείων», είμαστε υποχρεωμένοι να απαντήσουμε.
1. Εμείς, παρ’ όλα αυτά, θεωρούμε για τους ίδιους ότι είναι υποτιμητικό να επιλέγουν ως μέτρο σύγκρισης την κυβέρνηση Σαμαρά, αλλά αφού οι ίδιοι το επιλέγουν, εμάς δε μας πέφτει λόγος. Προφανώς παραδέχονται ότι η σημερινή κυβέρνηση ακολουθεί παρόμοια πολιτική με την κυβέρνηση Σαμαρά και, συνεπώς, δεν μπορούν να επιλέξουν άλλο μέτρο σύγκρισης, π.χ. τις ανάγκες των παραγωγών και της ελαιοπαραγωγής.
2. Τα ίδια τα στοιχεία που παρουσιάζουν τους διαψεύδουν, γιατί η χρηματοδότηση είναι αυξημένη μόνο κατά 0,5%! ενώ τα ελαιόδεντρα που θα ενταχθούν το 2017 στο πρόγραμμα δακοκτονίας είναι αυξημένα στη Μεσσηνία κατά 12% και στη Λακωνία κατά 22% (Μεσσηνία από 9,4 εκ. σε 10,6 εκ. ελαιόδεντρα το 2017 και στη Λακωνία από 4,4 εκ. σε 5,6 εκ. ελαιόδεντρα). Άρα, κύριοι βουλευτές, έχουμε ουσιαστικά μειωμένα κονδύλια φέτος, αφού με τα ίδια χρήματα θα πρέπει και στους δυο νομούς να γίνει δακοκτονία σε 2,5 εκ. επιπλέον ελαιόδεντρα.
3. Οι βουλευτές έπρεπε να γνωρίζουν κι αν όχι όλοι, τουλάχιστον ο βουλευτής Λακωνίας κ. Αραχωβίτης, ο οποίος είναι γεωπόνος, ότι ο δάκος έχει τέσσερις γενιές, άρα απαιτούνται τέσσερις ψεκασμοί, όταν μάλιστα επικρατήσουν συνθήκες ανάλογες με τις περσινές. Όταν, όμως, με τη χρηματοδότηση την οποία υπάρχει ο διευθυντής της ΔΑΟΚ Μεσσηνίας τονίζει ότι μπορεί να γίνουν μόνο δύο ψεκασμοί, είναι σαφές ότι δεν μπορεί να γίνει αποτελεσματική και σωστή δακοπροστασία.
4. Επειδή θεωρούμε ότι δεν εντάσσετε σε αυτούς που «επιχείρησαν εσκεμμένη αναστάτωση και προχώρησαν σε διάδοση ψευδών στοιχείων» και τους διευθυντές των ΔΑΟΚ Μεσσηνίας, Τριφυλίας και Λακωνίας, οφείλατε να στηρίζατε τα εμπεριστατωμένα αιτήματα των ανωτέρω διευθυντών, οι οποίοι ζητούν επιπλέον χρηματοδότηση για τη Μεσσηνία 650.000 ευρώ και για τη Λακωνία 400.000 ευρώ, ώστε να εκτελεστεί σωστά το πρόγραμμα της δακοκτονίας. Σας θυμίζουμε ότι συνεχώς τα τελευταία 7 χρόνια θεωρούν τα κονδύλια ανεπαρκή και με έγγραφά τους ζητούν κάθε χρόνο αύξηση των κονδυλίων. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι τουλάχιστον καταλαβαίνετε ότι οι υπηρεσιακοί παράγοντες κάτι παραπάνω γνωρίζουν απ’ όλους μας.
5. Πιστεύουμε ότι ασφαλώς θα γνωρίζετε ότι τα μνημόνια και οι μνημονιακές πολιτικές έχουν οδηγήσει σε μεγάλη μείωση των κονδυλίων για τη δακοπροστασία, σε σχέση με το 2010. Συνεπώς τα κονδύλια και του 2014 και του 2017 είναι πολύ ανεπαρκή.
Συγκεκριμένα:
α) Οι παγίδες να έχουν μειωθεί πολύ, με συνέπεια να μην υπάρχουν επαρκείς ενδείξεις για το δακοπληθυσμό, έτσι ώστε να γίνονται στοχευμένες επεμβάσεις όταν χρειάζεται. β) Οι γεωπόνοι δακοκτονίας να έχουν μειωθεί επίσης κατά 50% περίπου.
γ) Έχει περιοριστεί μόνο σε 27 ημέρες η δυνατότητα των γεωπόνων να πηγαίνουν για έλεγχο στο διάστημα των πέντε έως έξι μηνών που προσλαμβάνονται για τη δακοκτονία, με συνέπεια να μένουν στα γραφεία αντί να κάνουν ελέγχους.
6. Πράγματι η κατανομή των κονδυλίων δεν μπορεί να έχει ως μόνο κριτήριο την παραγωγή, όμως η παραγωγή και ο αριθμός των ελαιοδέντρων είναι τα κύρια κριτήρια για την κατανομή. Όταν όμως ο Νομός Μεσσηνίας έχει πάνω από το 20% της παραγωγής της χώρας και είναι ο πρώτος σε παραγωγή νομός και παίρνει μόνο το 9%!!! των πιστώσεων, τότε «κάτι σάπιο υπάρχει και στο Βασίλειο των κατανομών». Συνεπώς, αντί να μας κατηγορείτε ότι «επιχειρήσαμε εσκεμμένη αναστάτωση» και «προχωρήσαμε σε διάδοση ψευδών στοιχείων», οφείλατε να διεκδικήσετε αύξηση των κονδυλίων, διότι πέρυσι υπήρξε πολύ μεγάλη ζημιά απ’ τη δακοπροσβολή και στους δύο νομούς.
Τέλος, ότι θα φτάνατε, κυρία και κύριοι βουλευτές, να γίνετε συνήγοροι των ρουσφετολογικών πολιτικών – κατανομών του κ. Μητσοτάκη και του ΠΑΣΟΚ για τα Χανιά και το Ηράκλειο αντίστοιχα, δεν το περιμέναμε. Αυτό μας ξεπερνάει.
-Ο Θανάσης Πετράκος είναι υπεύθυνος αγροτικής πολιτικής της Π.Γ. της ΛΑ.Ε. και πρώην βουλευτής Μεσσηνίας
-Ο Σταύρος Χρυσαδάκος είναι μέλος του Π.Σ. της ΛΑ.Ε. και περιφερειακός σύμβουλος Πελοποννήσου, επικεφαλής της «Αγωνιστικής Πρωτοβουλίας Πελοποννήσου»
Των Θανάση Πετράκου και Σταύρου Χρυσαδάκου