Συνεδριακός τουρισμός και Καλαμάτα: «Η… κότα που γεννά χρυσά αβγά περιμένει τον κόκορά της…»


Δηλώσεις στο «Θάρρος» του υπευθύνου του ξενοδοχείου Elektra Spa, Κ. Ανδριανόπουλου
 
Αποτελεί πλέον κοινό τόπο ότι ο συνεδριακός τουρισμός είναι άκρως αλληλεπιδραστικός για μια πόλη ή περιοχή με μοναδικά θετικά στοιχεία. Απαιτεί, βέβαια, ένα υψηλού επιπέδου υπόβαθρο από τη χώρα υποδοχής, ταυτόχρονα όμως συμβάλλει ενεργά στην αναβάθμιση της συνολικής ποιότητας μιας περιοχής.
Είναι λογικό, ένας χώρος ο οποίος προτιμάται για τη διεξαγωγή συνεδρίων, να μετέχει προνομιακά στο πολιτιστικό «προϊόν», μιας και δίνει τη δυνατότητα σε κοινό, κατοίκους και επισκέπτες να έρθουν σε επαφή με τα ανθρώπινα επιτεύγματα και τις καινοτομίες.
Τα τελευταία χρόνια, συνηγορία μιας σειράς παραγόντων (εθνικός δρόμος, ανάπτυξη αεροδρομίου), ο συνεδριακός τουρισμός στην Καλαμάτα αρχίζει να περνά από το… εμβρυακό στάδιο σ’ αυτό της βαθμιαίας ανάπτυξης.
Τις προηγούμενες ημέρες, μάλιστα, επισκέφθηκαν το Δημαρχείο Καλαμάτας και συναντήθηκαν με το δήμαρχο ο πρόεδρος της Ελληνικής Νευρολογικής Εταιρείας, Κωνσταντίνος Βαδικόλιας, αναπληρωτής καθηγητής Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και ο αντιπρόεδρος της Εταιρείας, Κωνσταντίνος Κυλιντηρέας, αναπληρωτής καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών.
Οι καθηγητές ενημέρωσαν τον κ. Νίκα ότι θα διεξαχθεί στην Καλαμάτα, μεταξύ 8 και 11 Ιουνίου, το 28ο Πανελλήνιο Συνέδριο Νευρολογίας, το οποίο θα παρακολουθήσουν εκατοντάδες σύνεδροι. Ήδη έχουν κλεισθεί 450 δωμάτια, ενώ αναζητούνται κι άλλα.
Ο δήμαρχος ευχαρίστησε θερμά τους εκπροσώπους της Ελληνικής Νευρολογικής Εταιρείας για την επιλογή της Καλαμάτας και επισήμανε ότι το 28ο Πανελλήνιο Συνέδριο Νευρολογίας θα έχει την αμέριστη συμπαράσταση του Δήμου Καλαμάτας.
Από τα παραπάνω και μόνο καταλαβαίνει κάποιος την αξία ανάπτυξης του συνεδριακού τουρισμού.
 
Κώστας Ανδριανόπουλος
Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και οι δηλώσεις στο «Θάρρος» του Κ. Ανδιανόπουλου, υπευθύνου του ξενοδοχείου “Elektra Spa”. Όπως μας είπε, “στην προσπάθεια για διεύρυνση της τουριστικής περιόδου και άμβλυνση των ακμών της ζήτησης μεταξύ χαμηλής και υψηλής περιόδου, ο συνεδριακός τουρισμός αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κλειδιά επιτυχίας.
Τόσο η πόλη της Καλαμάτας με τις ξενοδοχειακές μονάδες που διαθέτουν πολυδύναμα συνεδριακά κέντρα όσο και η ευρύτερη περιοχή της Μεσσηνίας (κυρίως με το συνεδριακό κέντρο της Costa Navarino), διαθέτουν όλα τα εφόδια και τα συγκριτικά πλεονεκτήματα για να αυξήσουν σημαντικότατα το μερίδιο στη συνεδριακή αγορά.
Είναι ιδιαίτερα ευτυχής συγκυρία για την περιοχή η συνύπαρξη των προϋποθέσεων (λ.χ. κλίμα, οδική πρόσβαση κι εγγύτητα με την Αθήνα, πολιτιστικά μνημεία κ.ά.), αλλά και των ικανοποιητικών υποδομών (λ.χ. αεροδρόμιο, νέοι οδικοί άξονες, ξενοδοχειακή υποδομή κ.ά.) κι απομένει να γίνει πλήρης εκμετάλλευσή τους.
Οι μήνες αιχμής της συνεδριακής ζήτησης είναι κύρια οι Μάιος – Ιούνιος και Σεπτέμβριος-Οκτώβριος και δευτερευόντως οι Απρίλιος, Νοέμβριος. Δυστυχώς, μετά τον εξαιρετικό – από άποψη διοργάνωσης συνεδρίων – περσινό Μάιο και Ιούνιο, η εφετινή συνεδριακή περίοδος δείχνει σαφέστατα πιο υποτονική, ιδιαίτερα όσο αφορά στο Μάιο 2017.
Οι αιτίες μπορούν να εντοπιστούν στην περιοδικότητα της ζήτησης ανά περιοχή, αλλά και στην ερασιτεχνική αντιμετώπιση κι αποσπασματική προβολή της συνεδριακής αγοράς εν γένει, ενώ δεν πρέπει να αγνοηθεί το σημαντικότατο εμπόδιο της έλλειψης ικανού αριθμού διαθέσιμων κλινών.
Σε κάθε περίπτωση, η ανάληψη κοινών συντονισμένων δράσεων προβολής και προώθησης του συνεδριακού προφίλ της περιοχής – με πρωτοβουλία κι ευθύνη των ίδιων των επαγγελματιών – φαντάζει μονόδρομος. Η ανάγκη μελέτης των τάσεων και αναγκών της αγοράς και σχεδιασμού των απαραίτητων δράσεων και παρεμβάσεων είναι πασιφανής.
Κατά τη γνώμη μου, καμία “επιτροπή τουριστικής προβολής από υπηρεσιακά στελέχη” δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη γνώση της αγοράς των εξειδικευμένων επαγγελματιών και στελεχών στον ιδιωτικό τομέα. Ίσως ήρθε η ώρα να ζητήσουμε την εθελοντική συμβολή και βοήθειά τους προς τον τόπο τους. Αν όχι τώρα, πότε;».
 
Τουρισμός Υγείας
Πρόσθεσε, δε, ότι “μια ακόμη μορφή τουρισμού, που δεν έχει αποκτήσει ακόμη στην περιοχή το μερίδιο που της αναλογεί, είναι ο Τουρισμός Υγείας. Η προβολή και προώθηση του υπάρχοντος ιατρικού δυναμικού, καθώς και των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της περιοχής, είναι ακόμη σε νηπιακό στάδιο.
Διαθέτοντας ήδη ιδιωτικές μονάδες παροχής ιατρικής φροντίδας εξαιρετικά υψηλού επιπέδου, αλλά και άριστες υποδομές προσβασιμότητας (αεροδρόμιο και οδικοί άξονες), θα έπρεπε ήδη να είμαστε σε θέση να διεκδικήσουμε δυναμικότερη συμμετοχή στην εγχώρια αλλά και την παγκόσμια αγορά του Τουρισμού Υγείας».
 
 
Του Αντώνη Πετρόγιαννη