Εδώ και ένα χρόνο ολοκληρωμένη η μελέτη δικτύων του Φιλιατρινού φράγματος

Εδώ και ένα χρόνο ολοκληρωμένη η μελέτη δικτύων του Φιλιατρινού φράγματος

Απέχουν της αλήθειας όσα δήλωσε στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Τριφυλίας ο δήμαρχος, Παναγιώτης Κατσίβελας, σχετικά με τα δίκτυα του Φιλιατρινού φράγματος στη Χριστιανούπολη, για τα οποία είπε ότι ακόμα συντάσσονται οι μελέτες, αφού η μελέτη των αρδευτικών δικτύων, ολοκληρωμένη και πλήρης, έχει παραληφθεί αρμοδίως από το ΥΠΑΑΤ εδώ και ένα χρόνο.  από τον Απρίλιο του 2016. Στο φύλλο του «Θ» την προηγούμενη Κυριακή δημοσιεύσαμε αναλυτικό ρεπορτάζ από την τελευταία συνεδρίαση του Δ.Σ. Τριφυλίας όπου, προ ημερήσιας διάταξης, τέθηκε θέμα και ερωτήματα σχετικά με τα αρδευτικά δίκτυα και τη μελέτη τους από τον επικεφαλής της ΛΑ.ΣΥ., Σαράντο Κουκούμη, με το δήμαρχο Τριφυλίας, Παναγιώτη Κατσίβελα, να απαντά ότι ακόμα συντάσσονται οι μελέτες. Στο ρεπορτάζ αναφέραμε ότι, «Το Φιλιατρινό φράγμα, στη Χριστιανούπολη, έχει σχεδόν ολοκληρωθεί στο σύνολό του και αυτές τις μέρες μπαίνουν οι τελευταίες “πινελιές” στο έργο. Ωστόσο, ακόμα συντάσσονται οι μελέτες του αρδευτικού δικτύου, σύμφωνα με απάντηση που έδωσε ο δήμαρχος Τριφυλίας, Παναγιώτης Κατσίβελας, σε σχετική ερώτηση που έθεσε ο επικεφαλής της ΛΑ.ΣΥ., Σαράντος Κουκούμης.  Ο κ. Κουκούμης είπε πως, “Οι εργασίες κατασκευής του φράγματος ολοκληρώνονται. Τι μέλλει γενέσθαι από εδώ και πέρα, τι γίνεται  με το δίκτυο άρδευσης, τι προβλέπει η μελέτη;  Έχουν ενεργοποιηθεί οι προκηρύξεις κτλ που πρέπει να γίνουν για να δημοπρατηθεί το έργο; Υπάρχει μελέτη σκοπιμότητας, αν την έχετε υπόψη σας και τι θα αρδεύεται από αυτό φράγμα;”». Απαντώντας ο κ. Κατσίβελας είπε στο Σώμα – και καταγράφηκε από τα ΜΜΕ, καθώς επίσης και στο ηχητικό αρχείο της εν λόγω συνεδρίασης – πως οι εργασίες της πρώτης φάσης έχουν ολοκληρωθεί και αυτό που απομένει είναι να πληρωθούν οι οφειλές του εργολάβου από το Ελληνικό Δημόσιο για να κλείσουν οι ταμιευτήρες και να ξεκινήσει η συγκέντρωση του νερού. Όσον αφορά το αρδευτικό δίκτυο, είπε πως δεν έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες και ότι είναι στη φάση της σύνταξης. O κ. Κατσίβελας πρόσθεσε ότι έχουν γίνει παραστάσεις στο Υπουργείο Ανάπτυξης προκειμένου να συντομεύσουν όλες οι διαδικασίες για την ολοκλήρωσή τους.
 
Η αλήθεια για τη μελέτη των αρδευτικών δικτύων του Φιλιατρινού φράγματος 
Η αλήθεια, ωστόσο, είναι εντελώς διαφορετική από τους ισχυρισμούς του δημάρχου Τριφυλίας, Παναγιώτη Κατσίβελα, σχετικά με τα αρδευτικά δίκτυα, οι μελέτες των οποίων – όπως ανέφερε στην τελευταία συνεδρίαση του Δ.Σ. Τριφυλίας ο κ. Κατσίβελας – ακόμα συντάσσονται.Ποια είναι η αλήθεια, που δε χωράει καμία αμφισβήτηση και από κανέναν; Σύμφωνα με επίσημη ενημέρωση από πολιτικά και υπηρεσιακά στελέχη του ΥΠΑΑΤ, στο πλαίσιο του ρεπορτάζ, με την με αρ. πρωτ. 5192/134437/03-12-2015 Απόφαση ΥΠΑΑΤ εγκρίθηκαν η Οριστική Υδραυλική μελέτη, τα Τεύχη Δημοπράτησης και η μελέτη Κτηματογράφησης των αρδευτικών δικτύων του έργου “Κατασκευή Φράγματος Λεκάνης Φιλιατρινού νομού Μεσσηνίας” και με την με αρ. πρωτ. 5649/145005/23-12-2015 Απόφαση ΥΠΑΑΤ εγκρίθηκε η Μελέτη Οικονομικής Σκοπιμότητας της μελέτης. Στη συνέχεια, ο ανάδοχος με τα από 09-02-2016 (αρ. πρωτ. ΥΠΑΑΤ 476/16794/09-02-2016) και 22-02-2016 (αρ. πρωτ. ΥΠΑΑΤ 636/22461/22-02-2016) έγγραφά του υπέβαλε όλα τα αντίγραφα των εγκεκριμένων μελετών. Με την με αρ. πρωτ. 1367/49741/22-04-2016 Απόφαση ΥΠΑΑΤ έγινε η παραλαβή του αντικειμένου της σύμβασης με τίτλο «Προμελέτη και Οριστική Μελέτη Αρδευτικών Δικτύων του έργου “Κατασκευή Φράγματος Λεκάνης Φιλιατρινού νομού Μεσσηνίας”»! Επισημαίνεται πως, μέχρι σήμερα δεν έχει ενταχθεί για κατασκευή το αρδευτικό δίκτυο, καθώς δεν υπάρχει – ακόμα – αντίστοιχη πρόσκληση υποβολής αιτημάτων για ένταξη σε συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα! Μάλιστα, στελέχη του ΥΠΑΑΤ εκφράζουν την έντονη δυσαρέσκειά τους για όσα ανέφερε ο δήμαρχος Τριφυλίας, Παναγιώτης Κατσίβελας, σημειώνοντας με νόημα πως οι ισχυρισμοί του στην τελευταία συνεδρίαση του Δ.Σ. Τριφυλίας, ότι ακόμα συντάσσονται οι μελέτες των αρδευτικών δικτύων, είτε οφείλονται σε πλήρη άγνοιά του είτε σε ατυχή προσπάθεια άσκησης μικροπολιτικής αντιπολίτευσης στη σημερινή κυβέρνηση, αφού η αλήθεια τον “διορθώνει”!
 
Το Φράγμα 
Αναφορικά, δε, με την κατασκευή του έργου του Φιλιατρινού φράγματος πρέπει να τονισθεί πως, όπως είναι γνωστό στην περιοχή, το έργο οραματίστηκε και έθεσε υπόψη της κοινωνίας και των αρμοδίων υπηρεσιών ο γεωπόνος της τότε Υ.Ε.Β. Τριφυλίας, Νίκος Σ. Μπουγάς πριν από είκοσι και πλέον χρόνια. Τα χρόνια περνούσαν και το 2004 εκπονήθηκε για λογαριασμό της κρατικής Περιφέρειας Πελοποννήσου γεωτεχνική έρευνα και μελέτη για το φράγμα. Το 2006, επί υπουργίας του αειμνήστου Ευάγγελου Μπασιάκου και με έντονο ενδιαφέρον και παρεμβάσεις της Περιφερειάρχου, Αγγέλας Αβούρη και του Νομάρχη Μεσσηνίας, Δημήτρη Δράκου καθώς και του δημάρχου Φιλιατρών, Άλκη Ξύγκα (σ.σ. των οποίων την «υπογραφή» φέρει το έργο) , το ΥΠΑΑΤ εκπόνησε αναγνωριστική μελέτη για το Φιλιατρινό φράγμα και έγινε προγραμματισμός για την ένταξή του στην Δ’ Προγραμματική Περίοδο. Ακολούθως εκπονήθηκε η μελέτη του έργου και με την αριθμ. 7151/5-8-2008 Απόφαση ένταξης της πράξης «Κατασκευή Φράγματος Λεκάνης Φιλιατρινού Ν. Μεσσηνίας», επί υπουργίας Αλέκου Κοντού, εντάχθηκε το εν λόγω έργο προϋπολογισμού 35,3 εκατ. ευρώ στο Μέτρο 1.2.5.Α.1 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (Π.Α.Α.) 2007 – 2013 «Αλέξανδρος Μπαλτατζής». Η δημοπρασία του έργου διεξήχθη στο ΥΠΑΑΤ στις 7 Οκτωβρίου 2008 και σε αυτή κατατέθηκαν 17 προσφορές και προσωρινός και ακολούθως οριστικός ανάδοχος ανεδείχθη η Κ/Ξ ΕΛΤΕΡ ΑΤΕ – INTRAKAT με ποσοστό έκπτωσης 41%. Η υπογραφή της σύμβασης κατασκευής του έργου έγινε στις 18 Μαΐου 2009 από τον τότε υπουργού ΑΑΤ, Σωτήρη Χατζηγάκη. Το 2010 ο υφυπουργός Οικονομικών και βουλευτής Μεσσηνίας, Δημήτρης Κουσελάς μαζί με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, Κώστα Σκανδαλίδη, υπέγραψαν την ΚΥΑ απαλλοτρίωσης για την κατασκευή του έργου. Διαρκές και έντονο ήταν το ενδιαφέρον και οι παρεμβάσεις των βουλευτών Μεσσηνίας και υφυπουργών, Γιάννη Λαμπρόπουλου και Σοφίας Καλαντζάκου, όπως και – τα προηγούμενα χρόνια – του Θανάση Πετράκου. Η κατασκευή του έργου ξεκίνησε το 2010 και η υλοποίησή του μόνο εύκολη υπόθεση δεν ήταν καθώς ανέκυπταν μια σειρά από ζητήματα, τα οποία ωστόσο, άλλοτε με καθυστέρηση και άλλοτε έγκαιρα, λύνονταν. Αυτονοήτως, την εξέλιξη των εργασιών στο φράγμα παρακολουθούσαν τόσο η Περιφέρεια Πελοποννήσου όσο και ο δήμος Τριφυλίας, όπως και ο Αγροτικός Σύλλογος Φιλιατρών με αλλεπάλληλες παρεμβάσεις του. Σημειώνεται πως, στις 29 Οκτώβρη 2012, επισκέφθηκε το φράγμα 18μελής Αντιπροσωπεία της Κινεζικής Επιτροπής Μεγάλων Φραγμάτων, μαζί με τον πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Μεγάλων Φραγμάτων, για να δουν από κοντά το έργο και να συζητήσουν με εκπροσώπους της Κοινοπραξίας που το κατασκευάζει με για την ειδική μέθοδο κατασκευής του και η οποία τελευταία γνωρίζει μεγάλης αναγνώρισης και αποδοχής: Το “ισχνό κυλινδρούμενο σκυρόδεμα”, όπως λέγεται. Στις 9 Απριλίου 2015 επισκέφθηκε το φράγμα ο πρώην πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς, χαρακτηρίζοντάς το «έργο ζωής» για την περιοχή. Το έργο του φράγματος, έστω και με καθυστέρηση εξαιτίας των προβλημάτων που ανέκυπταν, ολοκληρώθηκε και, πλέον, αναμένεται να ανοίξει σχετική πρόσκληση συγχρηματοδοτούμενου προγράμματος για την ένταξη σε αυτό του έργου της κατασκευής των αρδευτικών δικτύων, ώστε με την κατασκευή τους, το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο στη νοτιοδυτική Μεσσηνία, θα στηρίξει κι ενισχύσει στο μέγιστο βαθμό την αγροτική παραγωγή και τους αγρότες της περιοχής και, παράλληλα, τα οφέλη του θα είναι πολλαπλής σημασίας και αξίας για το περιβάλλον, τον υδροφόρο ορίζοντα, την περιοχή των Φιλιατρών και την Τριφυλία.
 
Του Ηλία Γιαννόπουλου