20 χρόνια περιμένουμε τη μελέτη για το δρόμο Καλαμάτα – Κιτριές

20 χρόνια περιμένουμε τη μελέτη για το δρόμο Καλαμάτα – Κιτριές

Ακριβώς 20 χρόνια συμπληρώθηκαν φέτος – όσο περίεργο κι αν ακούγεται αυτό – από τότε που ανατέθηκε από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μεσσηνίας, που πλέον έχει καταργηθεί ως θεσμός, η σύνταξη της μελέτης του δρόμου Καλαμάτα – Κιτριές και ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες για την έγκριση των οριστικών μελετών.
Οι μελέτες για το δρόμο έχουν παραδοθεί από τα γραφεία που ανατέθηκαν τότε, όμως οι εγκρίσεις δεν έχουν ολοκληρωθεί, ενώ μεγάλος ανασταλτικός παράγοντας είναι η μη έγκριση ακόμα των πολεοδομικών μελετών Βέργας και Μικρής Μαντίνειας.
 
Πριν από 20 χρόνια
Η μελέτη του δρόμου Καλαμάτα – Κιτριές ανατέθηκε τον Ιανουάριο του 1997 με απόφαση της τότε Νομαρχιακής Επιτροπής Υποδομών, σε συμπράττοντα γραφεία μελετών, με αμοιβή 15.000.000 εκατ. δραχμές.
Το Μάιο του 2003 η Νομαρχιακή Επιτροπή Προγραμματισμού και Υποδομών ενέκρινε τον προϋπολογισμό της μελέτης, ύψους 169.684,52 ευρώ, ενώ ακολούθησαν και συμπληρωματικές συμβάσεις για την αναγνωριστική γεωλογική μελέτη, την προμελέτη οδοποιίας για το τμήμα Μ. Μαντίνεια – Γέφυρα Σάντοβας, τη μελέτη απορροής ομβρίων της οδού και την υδραυλική μελέτη των ρεμάτων στη Βέργα και τη Μ. Μαντίνεια.
 
Μελέτες
Τα τμήματα που περιλαμβάνει η μελέτη του δρόμου είναι τρία και η εξέλιξη που έχει καταγραφεί για κάθε ένα είναι η εξής:
Τμήμα από ξενοδοχείο «Φιλοξένια» έως ξενοδοχείο «Messinian Bay»: Μήκους 3.484,78 μ. με πλάτος 14,50 μ. (το οποίο είναι συμβατό με το προβλεπόμενο από την πολεοδομική μελέτη της Βέργας), και περιλαμβάνει τις εξής εγκεκριμένες μελέτες:
-Εγκεκριμένη μελέτη απαλλαγής από προέγκριση χωροθέτησης και ΜΠΕ
-Εγκεκριμένη τοπογραφική αποτύπωση κόμβου στο ξενοδοχείο «Φωτεινή» και τοπογραφική αποτύπωση τεχνικών
-Εγκεκριμένη οριστική μελέτη οδού, ενώ έχει γίνει επικαιροποίηση της μελέτης με νέα διατομή
-Εγκεκριμένη μελέτη κόμβου στο ξενοδοχείο «Φωτεινή»
-Εγκεκριμένη μελέτη αποχέτευσης ομβρίων
-Εγκεκριμένη μελέτη οριοθέτησης ρεμάτων Βέργας
– Εγκεκριμένη μελέτη κτηματολογίου οδού.
 
Τμήμα από ξενοδοχείο «Messinian Bay» έως Μ. Μαντίνεια: Αφορά τμήμα 1.048 μ. με πλάτος 10 μ., το οποίο είναι συμβατό με το προβλεπόμενο από την πολεοδομική μελέτη της Μ. Μαντίνειας και περιλαμβάνει τις εξής μελέτες:
-Εγκεκριμένη μελέτη απαλλαγής από προέγκριση χωροθέτησης και ΜΠΕ
-Εγκεκριμένη τοπογραφική αποτύπωση κόμβου στο ξενοδοχείο «Messinian Bay» και τοπογραφική αποτύπωση τεχνικών
-Η οριστική μελέτη του τμήματος, έπειτα από επικαιροποίηση της μελέτης με νέα διατομή, βρίσκεται υπό έγκριση
-Υπό έγκριση βρίσκεται και η μελέτη κόμβου στο ξενοδοχείο «Messinian Bay»
-Εγκεκριμένη μελέτη αποχέτευσης ομβρίων
-Εγκεκριμένη μελέτη οριοθέτησης ρεμάτων Μ. Μαντίνειας
-Εκκρεμεί η εντολή εκπόνησης της μελέτης κτηματολογίου της οδού.
 
Τμήμα Μ. Μαντίνεια έως γέφυρα Σάντοβας (νέα χάραξη): Αφορά τμήμα 2.474,71 μ. με πλάτος 11,50 μ., το οποίο περιλαμβάνει τις εξής μελέτες:
-Εγκεκριμένη αναγνωριστική μελέτη οδού
-Εγκεκριμένη μελέτη προέγκρισης χωροθέτησης και ΜΠΕ
-Εγκεκριμένη τοπογραφική αποτύπωση
-Εγκεκριμένη προμελέτη οδού
-Η αναγνωριστική γεωλογική μελέτη βρίσκεται υπό έγκριση, όπως και η οριστική μελέτη της οδού
-Εκκρεμεί η εντολή εκπόνησης της μελέτης κτηματολογίου οδού.
Επίσης, στο πλαίσιο αυτού του έργου περιλαμβάνονταν οι παρεμβάσεις στη γέφυρα Σάντοβας, οι οποίες  έχουν κατασκευασθεί.
Για την ολοκλήρωση της μελέτης, η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Μεσσηνίας είχε καταφύγει και σε δανεισμό από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
 
Καθυστέρηση εγκρίσεων
Οι μελέτες του έργου, σύμφωνα με τις αρμόδιες υπηρεσίες, κατατέθηκαν εμπρόθεσμα από τα ανάδοχα μελετητικά γραφεία. Ωστόσο, λόγω φόρτου εργασίας και έλλειψη χρηματοδοτήσεων καθυστέρησε η έγκριση της οριστικής μελέτης του δρόμου για το τμήμα από το Ξενοδοχείο «Messinian Bay» έως τη Μ. Μαντίνεια, η αναγνωριστική γεωλογική μελέτη και η οριστική μελέτη του δρόμου για το τμήμα Μ. Μαντίνεια – Γέφυρα Σάντοβα.
Σημαντικές καθυστερήσεις υπήρξαν και για τις εγκρίσεις των μελετών προέγκρισης χωροθέτησης και Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου όσο και για τις εγκρίσεις των μελετών οριοθέτησης των ρεμάτων της Βέργας και της Μ. Μαντίνειας, για τις οποίες απαιτήθηκε η σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης.
Ακολούθως, σημαντικές καθυστερήσεις προέκυψαν λόγω της αναμονής για την έγκριση των πολεοδομικών μελετών Βέργας και Μ. Μαντίνειας. Σημειώνεται ότι τα τοπογραφικά υπόβαθρα των πολεοδομικών μελετών στάλθηκαν στις υπηρεσίες στη Μεσσηνία από το υπουργείο έπειτα από καθυστέρηση 6 ετών. Οι συγκεκριμένες πολεοδομικές μελέτες δεν έχουν εγκριθεί μέχρι και σήμερα.
Εν κατακλείδι, αυτή τη στιγμή έχουν εκπονηθεί αλλά δεν έχουν εγκριθεί:
-Η οριστική επικαιροποιημένη μελέτη για το τμήμα Ξενοδοχείο «Messinian Bay» – Μικρή Μαντίνεια λόγω αλλαγών στην τυπική διατομή της μελέτης. Τελικώς επιλέχθηκε η διατομή πλάτους 10 μ. (1,5 μ. πεζοδρόμιο και 3,5 μ. δρόμος ανά κατεύθυνση)
-Η αναγνωριστική γεωλογική μελέτη για το τμήμα Μικρή Μαντίνεια – Γέφυρα Σάντοβας
-Η οριστική μελέτη για το τμήμα Μικρή Μαντίνεια – Γέφυρα Σάντοβας, καθώς έχουν κατατεθεί ενστάσεις από κατοίκους ως προς τη χάραξη.
Επίσης, δεν έχουν δοθεί ακόμα οι εντολές εκπόνησης της μελέτης κτηματολογίου οδού για το τμήμα Ξενοδοχείο «Messinian Bay» – Μικρή Μαντίνεια και για το τμήμα Μικρή Μαντίνεια – Γέφυρα Σάντοβας.

Της Βίκυς Βετουλάκη