Νέα εξαγγελία χρηματοδότησης του επικίνδυνου δρόμου Γαργαλιάνοι – Βάλτα έγινε από την αντιπεριφερειάρχη Μεσσηνίας, Ελένη Αλειφέρη, αυτή τη φορά προχθές το βράδυ στην πλατεία της Τοπικής Κοινότητας Βάλτας, μετά το πέρας του Εσπερινού και της λιτανείας για την εορτή του προστάτη της, Αγίου Παντελεήμονα του Ιαματικού, και στο ξεκίνημα της γιορτής Ελιάς και Σταφίδας του Πολιτιστικού Συλλόγου Βάλτας.
Σε χαιρετισμό του, ο δήμαρχος Τριφυλίας, Παναγιώτης Κατσίβελας, τόνισε σχετικά: «Δε θα ησυχάσει ποτέ η ψυχή μας αν δε λύσουμε το μεγάλο θέμα του δρόμου Βάλτα – Γαργαλιάνων. Κι αυτό είναι το μεγάλο ζητούμενο. Όταν θα γίνει, τότε θα ηρεμήσουμε όλοι. Καλώ την κα αντιπεριφερειάρχη για ένα χαιρετισμό και μια χαρούμενη είδηση».
Παίρνοντας το λόγο, η κα Αλειφέρη ανέφερε: «Απόψε έχω και μία ειδική εντολή από τον περιφερειάρχη να είμαι οπωσδήποτε σ’ αυτό το χωριό, γιατί και για όλους εμάς, αυτό που είπε κι ο δήμαρχος νωρίτερα, για το πολύπαθο έργο του δρόμου Βάλτα – Γαργαλιάνοι, είναι ένα βάρος. Ξέρουμε πόσο έχετε προσπαθήσει, πόσο μεγάλο και πόσων ετών αίτημα είναι αυτό. Θέλω να σας μεταφέρω μία σίγουρη, σταθερή και βέβαιη είδηση: Με πρωτοβουλία του περιφερειάρχη αυτό το έργο πολύ σύντομα θα χρηματοδοτηθεί κι αυτό δεν είναι, πώς να το πω, μια υπόσχεση κενή και πολιτική. Έχει γίνει μια ιδιαίτερη προεργασία γι’ αυτό το θέμα. Πολύ γρήγορα θα έχετε αυτό το χαρμόσυνο νέο. Είναι δέσμευσή μας και δεν είναι θέμα μιας πολιτικής δέσμευσης ή ενός ρουσφετιού, γιατί καμιά φορά ακούμε και τέτοια. Πέρα απ’ το ότι πραγματικά δικαιούται αυτό το χωριό για όλες τις προσπάθειες που κάνει την ιδιαίτερη προσοχή όλων μας, εμείς στην Περιφέρεια Πελοποννήσου προσπαθούμε πάντοτε- πέρα από τα βασικά θέματα που έχουμε ν’ αντιμετωπίσουμε, που έχουν να κάνουν με το εθνικό και το επαρχιακό δίκτυο, που είναι πολύ μεγάλη υποχρέωση κι έχει πάρα πολλά προβλήματα και πολύ βάρος οικονομικό, και δεν έχουμε ακόμα τελειώσει πραγματικά τις υποχρεώσεις μας εκεί- να ανταποκρινόμαστε και σε αιτήματα μικρότερων πληθυσμιακά περιοχών, που όμως δείχνουν μια δυναμική κι έχουν μια ανάγκη διαρκή, για να βελτιώσουμε τις υποδομές τους. Μέσα σ’ αυτή, λοιπόν, τη φιλοσοφία μας έρχεται και η σημερινή δέσμευση του περιφερειάρχη, που σας μεταφέρω προσωπικά. Για αυτό το έργο πολύ σύντομα, κε δήμαρχε, θα συνεργαστούμε, προκειμένου να χρηματοδοτηθεί. Γρήγορα, λοιπόν, θα δείτε αυτές τις εξελίξεις».
Σημειώνεται πως, όπως έχουμε αναφέρει στο «Θ», την πρώτη φορά το έργο δημοπρατήθηκε το 2010 με χρηματοδότηση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Μεσσηνίας και του Δήμου Γαργαλιάνων, αλλά η εργολαβία διαλύθηκε λίγους μήνες μετά, αφού ο Δήμος Γαργαλιάνων δεν είχε καταθέσει τα χρήματα της απαλλοτρίωσης στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.
Ο Δήμος Τριφυλίας, το 2011, ανέλαβε την υποχρέωση για κάλυψη των αποζημιώσεων των απαλλοτριώσεων και, μάλιστα, διατέθηκαν από τα πρώτα κονδύλια της Δημοτικής Αρχής τότε. Επίσης, ανέλαβε την υποχρέωση εκπόνησης πρόσθετων μελετών που απαιτούνταν, ώστε το έργο να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ.
Το 2012 ο Δήμος Τριφυλίας πέτυχε, με απόφαση του περιφερειάρχη, την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ, αφού προηγήθηκε η ανανέωση των περιβαλλοντικών όρων και η ανασύνταξη της μελέτης οδοποιίας, που χρονολογούνταν από το 2000! Στη συνέχεια, όπως έχει γίνει γνωστό, η Περιφέρεια έδωσε άδεια δημοπράτησης με την προϋπόθεση σύνταξης σε σύντομο διάστημα των απαραίτητων μελετών για την αντικατάσταση της παλιάς γέφυρας της Βάλτας που υπάρχει στο ρέμα. Ο Δήμος Τριφυλίας προχώρησε το θέμα άμεσα, με τη διαδικασία του επείγοντος, και συντάχθηκαν από μελετητή οι απαραίτητες μελέτες για τη γέφυρα, που μαζί με την κύρια μελέτη οδοποιίας για το έργο, κατατέθηκαν σύντομα και έγκαιρα στην Περιφέρεια.
Πρόβλημα, ωστόσο, δημιουργήθηκε με την «πρωτοφανή» απόφαση του επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου να κρίνει ως μη νόμιμη τη δαπάνη που απαιτούνταν για την εκπόνηση των ανωτέρω μελετών, προκειμένου το έργο να δημοπρατηθεί από το ΕΣΠΑ, με το αιτιολογικό ότι δεν απαιτούνται εξειδικευμένες γνώσεις και εμπειρία και η σύνταξή τους εμπίπτει στα συνήθη καθήκοντα των υπαλλήλων που υπηρετούν στην Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Τριφυλίας.
Κι αυτό το «εμπόδιο», όμως, ξεπεράστηκε και όλα ήταν έτοιμα για δημοπράτηση του έργου από την Περιφέρεια! Μάλιστα, ο ίδιος ο περιφερειάρχης στις 8 Ιουλίου 2013, σε συνάντηση εργασίας που είχε με τον τότε δήμαρχο Κώστα Κόλλια, τον τότε αντιδήμαρχο Στάθη Ανδρινόπουλο, δημοτικούς συμβούλους και υπηρεσιακούς παράγοντες, είχε αναφέρει πως το έργο βρισκόταν στην τελευταία φάση πριν από τη δημοπράτησή του! Ακολούθως, από το πουθενά, θέμα ανέκυψε με τη διαπλάτυνση του γεφυριού, αλλά και αυτό αντιμετωπίστηκε έγκαιρα και τον Απρίλιο του 2014, ένα μήνα σχεδόν από τις εκλογές, εγκρίθηκε από το Τεχνικό Περιφερειακό Συμβούλιο Πελοποννήσου η συμπληρωματική μελέτη διαπλάτυνσης του γεφυριού της Βάλτας. Πλέον, δε χρειαζόταν τίποτε άλλο για τη δημοπράτησή του. Αρκεί, βεβαίως, να υπήρχαν λεφτά, που, όπως αποδείχθηκε, εκ των υστέρων βέβαια, λεφτά για το έργο δεν υπήρχαν.
Η σημερινή Δημοτική Αρχή Τριφυλίας και ο ίδιος ο δήμαρχος, Παναγιώτης Κατσίβελας, όπως έχει δηλώσει σχετικά ο πρόεδρος της Τ.Κ. Βάλτας, Αντώνης Αντωνόπουλος, διαβεβαίωναν και τον ίδιο και όλο το χωριό, ότι τέλος του 2014 θα «τρέξουν» οι διαδικασίες δημοπράτησης από την Περιφέρεια! Διαδικασίες δεν «έτρεξαν» και δημοπράτηση, ωστόσο, δεν έγινε.
Ο τότε αντιδήμαρχος Τεχνικής Υπηρεσίας και Δ.Ε. Γαργαλιάνων, Γιάννης Αδρακτάς, τον Οκτώβριο του 2014, ανέφερε, εγγράφως μάλιστα, για το δρόμο Γαργαλιάνοι – Βάλτα ότι «εκκρεμεί η δημοπράτηση του έργου» και πως «σε πρόσφατη επίσκεψη στην Περιφέρεια Πελοποννήσου του δημάρχου Τριφυλίας (στην οποία παρευρεθήκαμε και σύμβουλοι του Δήμου) ο περιφερειάρχης μάς διαβεβαίωσε κατηγορηματικά (ως ο μοναδικός αρμόδιος πλέον) για την πρόθεσή του να το υλοποιήσει το ταχύτερο δυνατό». Διαβεβαίωση που ποτέ δεν υλοποιήθηκε, μιας και με απόφαση του περιφερειάρχη, στις 12 Μαρτίου 2015, το έργο του δρόμου Γαργαλιάνοι – Βάλτα απεντάχθηκε από το ΕΣΠΑ.
Επειδή, λοιπόν, ο δρόμος Γαργαλιάνοι – Βάλτα έχει τη δική του, πικρή και πονεμένη, ιστορία, οι κάτοικοι της Βάλτας είναι επιφυλακτικοί με τη νέα εξαγγελία περί χρηματοδότησης, η οποία όταν και εφόσον εξασφαλιστεί, δε θα αφορά ό,τι περιελάμβανε το έργο που είχε ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, αλλά λίγα και μικρά τμήματα, προς αποκατάσταση του ασφαλτοτάπητα.
Του Ηλία Γιαννόπουλου