Ερασιτεχνισμοί διαρκείας… στον τουρισμό της Μεσσηνίας

Ερασιτεχνισμοί διαρκείας… στον τουρισμό της Μεσσηνίας

  • Ανάγκη να αναδειχθεί ο υψηλού βαλαντίου «κλαδικός» ποιοτικός τουρισμός (φυσιολατρικός, πολιτιστικός, θρησκευτικός, ιαματικός, συνεδριακός κλπ), ώστε να καταστεί σταθερός προορισμός Ελλήνων και ξένων επισκεπτών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους 

 Η θερινή τουριστική σεζόν στη Μεσσηνία (στην οποία ο χειμώνας έρχεται αργότερα από άλλες περιοχές) μετρά πλέον αντίστροφα για την ολοκλήρωσή της και ήδη οι επιχειρηματίες του κλάδου κάνουν τον πρώτο τους απολογισμό. Κοινή συνισταμένη η διαπίστωση της αύξησης των επισκεπτών που όμως δεν συνοδεύεται με αντίστοιχη αύξηση των εσόδων, καθώς όσοι επισκέπτονται τα παράλια ξοδεύουν όλο και λιγότερα στη διάρκεια  της εκεί παραμονής τους.
Η τάση αυτή είναι πολυπαραγοντική.  Οι Έλληνες δεν έχουν πλέον την ίδια οικονομική άνεση των προηγούμενων χρόνων και περιορίζουν τα έξοδα και στις διακοπές τους. Τα ίδια και χειρότερα ισχύουν για τις «μαζικές» εκδρομές για θαλάσσια μπάνια που οργανώνουν είτε τα ΚΑΠΗ, είτε τα Εργατικά Κέντρα, που ασφαλώς δεν μπορούν σε καμιά περίπτωση να συνεισφέρουν στο τουριστικό εισόδημα. Η μόνη διέξοδος είναι οι αλλοδαποί επισκέπτες, οι οποίοι, όμως, δεν φτάνουν για να τονώσουν οικονομικά τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό. 
 
 
«Στροφή» στα υψηλά βαλάντια…
Τα νέα δεδομένα που έχουν προκύψει, δημιουργούν προβληματισμό στον τουριστικό κλάδο, αναδιαμορφώνει σχέδια και καθιστά αναγκαία την αναπροσαρμογή των προγραμμάτων τουριστικής προβολής.
Βασική επιδίωξη πλέον είναι η στροφή  στους τουρίστες με «υψηλά βαλάντια», στόχευση που για να επιτευχθεί θα πρέπει να αναδειχθούν όλες οι δυνατότητες που υπάρχουν για θεματικό – εναλλακτικό τουρισμό σε όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Η τουριστική προβολή δεν μπορεί να είναι υπόθεση μόνο της Περιφέρειας. Υπό τη «σκέπη» της και σύμφωνα με τις κεντρικές κατευθύνσεις του Υπουργείου Τουρισμού  πρέπει υποχρεωτικά να ακολουθείται ενιαία γραμμή προβολής από όλους τους φορείς του τουρισμού, ώστε να μην προκαλείται σύγχυση στους υποψήφιους τουρίστες, από την «εκπομπή» αλληλοαναιρούμενων- πολλές φορές-  μηνυμάτων. 
Πέραν αυτής  όμως,  δήμοι, Επιμελητήριο, συνδικαλιστικές οργανώσεις του τουριστικού κλάδου κλπ, πρέπει  να εστιάσουν τις πρωτοβουλίες και τις προσπάθειές τους σε τοπικό επίπεδο, ώστε να βελτιώνονται συνεχώς οι παρεχόμενες υπηρεσίες και οι υποδομές, να κινητοποιούνται σύλλογοι, επιστημονικοί φορείς κ.α. ώστε να οργανώνουν εκδηλώσεις, συνέδρια κλπ, που θα φέρνουν κόσμο στην περιοχή. 
 
Ο εναλλακτικός τουρισμός
Η Μεσσηνία και η Καλαμάτα ειδικότερα,  έχουν μεγάλες δυνατότητες προσέλκυσης επισκεπτών καθ΄ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Μπορούν να αναπτυχθούν ο συνεδριακός τουρισμός για τον οποίο υπάρχουν πλέον κάποιες υποδομές, ο φυσιολατρικός, ο θρησκευτικός με τα εκατοντάδες ιστορικά μοναστήρια και ιερούς ναούς, ο πολιτιστικός με επίκεντρο τα αρχαία θέατρα και τα μουσεία, ο αθλητικός, ο ιατρικός με τη συμβολή του Πανεπιστημίου και του Ιατρικού Συλλόγου Μεσσηνίας.
 
Τουρισμός δώδεκα μηνών 
Με την παράλληλη αξιοποίηση όλων των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, η Μεσσηνία μπορεί να καταστεί σταθερό σημείο αναφοράς Ελλήνων και ξένων και κυρίως να έχει συνεχή ροή  επισκεπτών και στους δώδεκα μήνες του χρόνου, οπότε θα απομένει στους επιχειρηματίες του κλάδου και τους φορείς τους να πετύχουν τη διάχυσή τους προς κάθε περιοχή και γωνιά του Νομού. 
 Η στροφή από την ποσότητα στην ποιότητα των τουριστών, είναι ζήτημα που απασχολεί ήδη τους επιχειρηματίες του κλάδου και σε άλλες περιοχές της χώρας. Τακτική που θα πρέπει μάλιστα να τεθεί σε άμεση εφαρμογή.
 
Πλήγμα οι φόροι… 
Παρά το γεγονός ότι βρισκόμαστε ακόμη στην «καρδιά» του καλοκαιριού,  ο τουριστικός κλάδος και ειδικά οι οργανωμένες επιχειρήσεις ήδη κινούνται για τη σύναψη συμφωνιών για τη νέα θερινή περίοδο.
 Τα πρώτα «σύννεφα» έχουν κάνει ήδη την εμφάνισή τους στον ορίζοντα. Η κυβέρνηση από την 1η Ιανουαρίου θέτει σε εφαρμογή το τέλους διαμονής, που θα επιβαρύνει τον πελάτη κατά την άφιξή του στο ξενοδοχείο, γεγονός που κατά τους ξενοδόχους θα λειτουργήσει ως αντικίνητρο για την επιλογή της χώρας μας ως προορισμού διακοπών, τη στιγμή μάλιστα που φαίνεται ότι πέραν της Τουρκίας, να ανοίγει ξανά και η τουριστική αγορά της Αιγύπτου, που λειτουργούν ανταγωνιστικά με τη χώρα μας. Ας τα λάβουν υπόψη στην κυβέρνηση και ας πράξουν ανάλογα.
 
Του Αντώνη Πετρόγιαννη