Π. Κωνσταντινέας: «Η οικοδόμηση ενός στιβαρού εκπαιδευτικού συστήματος αποτελεί υποχρέωσή μας»

Π. Κωνσταντινέας: «Η οικοδόμηση ενός στιβαρού εκπαιδευτικού  συστήματος αποτελεί υποχρέωσή μας»

Επί του σχεδίου νόμου του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Οργάνωση και λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης, ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις» τοποθετήθηκε ο βουλευτής Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ, Πέτρος Κωνσταντινέας.
Ειδικότερα, ανέφερε: «Θα ξεκινήσω την ομιλία μου με μια κοινή, πιστεύω, παραδοχή, η οποία μας βρίσκει σύμφωνους σε αυτήν εδώ την αίθουσα. Ως θεματοφύλακες του δημοκρατικού πολιτεύματος δεν μπορούμε να μη χρησιμοποιούμε ως ασπίδα την παιδεία. Άλλωστε, είναι τόσο στενά συνδεδεμένες οι έννοιες δημοκρατία και παιδεία, που η μία αποτελεί προϋπόθεση της άλλης. Συνεπώς, η οικοδόμηση ενός στιβαρού εκπαιδευτικού συστήματος αποτελεί υποχρέωσή μας και αναφαίρετο δικαίωμα των πολιτών που μας έφεραν εδώ.
Τα τελευταία 2,5 χρόνια και έπειτα από εξαντλητικές διαβουλεύσεις με τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας και τους εμπλεκόμενους φορείς, φτάσαμε σήμερα να ψηφίσουμε το νομοσχέδιο που περιορίζει σθεναρά τη μετατροπή της παρεχόμενης εκπαίδευσης σε εμπορεύσιμο είδος.
Δε γίνεται να ιεραρχούμε την πρόσβαση στις ανώτατες βαθμίδες εκπαίδευσης σύμφωνα με την αγοραστική δύναμη του καθενός. Ο νόμος της απορρύθμισης, δηλαδή… ο νόμος “Διαμαντοπούλου”, στόχευε στην αποδόμηση εκ των έσω του δημόσιου χαρακτήρα των Ιδρυμάτων, παρά την επιταγή του άρθρου 16 του Συντάγματος. Είχε ως στόχο το πανεπιστήμιο του κερδοσκοπικού οργανισμού. Διαμόρφωσε αγοραίους μηχανισμούς εντός της πανεπιστημιακής κοινότητας με σχέδια επί χάρτου που διέλυαν προϋπολογισμούς και εξαφάνιζαν τμήματα-κοσμήματα για μικροπολιτικά συμφέροντα.
Τέτοια μεταχείριση είχε και το Τμήμα Λογοθεραπείας στη Μεσσηνία, το οποίο δεν πρόλαβε να ανοίξει καλά καλά… και κάποια τοπικά συμφέροντα το δρομολόγησαν προς εξαφάνιση, αδιαφορώντας για τα εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ δημόσιου χρήματος που δαπανήθηκαν για την δημιουργία του.
Ευτυχώς, αυτή η κυβέρνηση έβαλε τέλος σε αυτές τις δόλιες μεθοδεύσεις και το τμήμα ενεργοποιείται ξανά.
Αγαπητοί συνάδελφοι της αντιπολίτευσης, το νομοσχέδιο του υπουργείου βρίσκεται προς την αντίθετη κατεύθυνση από αυτή που συστηματικά επιδιώκατε. Αντιμάχεται τη μετατροπή των Πανεπιστημίων σε επιχειρήσεις και τη μόρφωση σε μια ακόμη υπηρεσία, το κόστος της οποίας θα ρυθμίζεται από την αγορά και θα επιβαρύνει τους πιθανούς “πελάτες”…
Το δικαίωμα στη μόρφωση δεν μπορεί να συνδέεται με το… πόσο βαριά τσέπη έχεις! Η γνώση ήταν και θα παραμείνει κοινωνικό αγαθό και, πράγματι, στεκόμαστε σθεναρά απέναντι στη λογική των λίγων και εκλεκτών… Των δικών σας “αρίστων”.
Δεν υπάρχουν παιδιά μας και παιδιά σας σε ένα τόσο σημαντικό ζήτημα. Δικαίωμα στη μόρφωση έχουν όλοι και άλλωστε… δε γίνεται να μην παρέχεις ως Πολιτεία αυτό το δικαίωμα, όταν δοκιμάζονται οι αντοχές των μεσαίων και κατώτερων οικονομικά στρωμάτων.
Η παρούσα κυβέρνηση έχει ενισχύσει τους νέους επιστήμονες και τα ΑΕΙ με υποτροφίες και χορηγίες ερευνητικών προγραμμάτων σε βαθμό πρωτόγνωρο συγκριτικά με τα δεδομένα της τελευταίας δεκαετίας.
Για να καταπολεμήσουμε την εκροή μυαλών “τρέχουν” προγράμματα 325 εκ. ευρώ. Τα 125 εκ. ευρώ αφορούν τα ΕΣΠΑ και τα 200 εκ. ευρώ το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας.
Η αιμορραγία πρέπει να σταματήσει… Δε φοβόμαστε τις προκλήσεις και αυτό είναι ένα ακόμα στοίχημα για μας.
Τα Πανεπιστήμιά μας χαρακτηρίζονται από υψηλό επίπεδο παροχής γνώσης και έρευνας. Μέλημά µας είναι να ενισχυθούν, να βελτιωθούν και να εκπληρώσουν τον ακαδημαϊκό και κοινωνικό τους ρόλο.
Αυτό προϋποθέτει: τη δημοκρατία στη διοίκηση, στη διδασκαλία, στην έρευνα, στη συμμετοχή».