Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αναζητά νέο διευθυντή

Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αναζητά νέο διευθυντή

Η δεύτερη θητεία της Κατερίνας Κασιούμη, ως καλλιτεχνικής διευθύντριας του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, ήταν σίγουρα πολύ καλύτερη από την πρώτη. Οι κριτικές μετά την αυλαία του 23ου Φεστιβάλ ήταν σχεδόν άριστες τόσο για την ποιότητά του όσο και για το εύρος των θεμάτων που έθιξε. Πίσω, όμως, από τη λάμψη και τα καλά λόγια υπήρχε έντονο παρασκήνιο, το οποίο κορυφώθηκε, τις προηγούμενες ημέρες, με την τηλεφωνική παραίτηση της Κατερίνας Κασιούμη.
Σε χθεσινό ρεπορτάζ της Διονυσίας Μαρίνου στην εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ” καταβάλλεται προσπάθεια να αναζητηθούν τα αίτια του απότομου διαζυγίου, χρησιμοποιώντας, μάλιστα, και εκτενή αποσπάσματα από τη συνέντευξη της κας Κασιούμη στο “Θάρρος”, τις προηγούμενες ημέρες, όπου, εμμέσως πλην σαφώς, προανήγγειλε τα γεγονότα.
                                                       
Το ρεπορτάζ
Επισήμως η αυλαία στο φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας έπεσε στις 23 Ιουλίου. Επί της ουσίας, η κινητικότητα δε σταμάτησε ποτέ, αλλά μεταφέρθηκε στο παρασκήνιο εξαιτίας των διεργασιών στα διοικητικά του, που βρίσκονται πια εν πλήρει εξελίξει. Το στοιχείο που πυροδότησε τις αλλαγές ήταν η παραίτηση της διευθύντριας της Δημοτικής Σχολής Χορού και καλλιτεχνικής διευθύντριας του φεστιβάλ, Κατερίνας Κασιούμη.
Δύο μόλις χρόνια μετά την ανάληψη των καθηκόντων της, αντικαθιστώντας τη Βίκυ Μαραγκοπούλου, την καλλιτεχνική διευθύντρια που έστησε το φεστιβάλ, αποφάσισε να εγκαταλείψει τη θέση ενημερώνοντας το δήμαρχο Καλαμάτας, Παναγιώτη Νίκα, τηλεφωνικά για τις προθέσεις της.
Αν και ο ίδιος, κατά την παρουσίαση του φετινού προγράμματος του φεστιβάλ, είχε εκφράσει την πρόθεσή του να ανανεώσει τη σύμβαση της Κασιούμη που έληγε το καλοκαίρι, φαίνεται πως βρέθηκε προ εκπλήξεως.
«Είχαμε κάνει και μια συζήτηση και νωρίτερα για το ενδεχόμενο να παραιτηθεί, αλλά την Πέμπτη μού ανακοίνωσε ότι συζήτησε με το σπίτι της και αποφάσισε τελικά να παραιτηθεί από διευθύντρια της σχολής αλλά και του φεστιβάλ. Αγωνίστηκα να τη μεταπείσω, γιατί είχα μια πληροφόρηση περί αυτού. Ήθελα να καθίσει λίγο χρονικό διάστημα ακόμα, μιας και το 23ο φεστιβάλ ήταν εξόχως επιτυχημένο, αλλά δεν κατέστη εφικτό», εκδήλωσε ο Παναγιώτης Νίκας σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε μαζί του.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση που εξέδωσε ο Δήμος, η Κατερίνα Κασιούμη επικαλέστηκε προσωπικούς και οικογενειακούς λόγους που την οδήγησαν στην παραίτηση.
 
Μεγάλος όγκος
Ωστόσο, η αιτία που την έσπρωξε προς την έξοδο φαίνεται να ήταν ο μεγάλος όγκος ζητημάτων που κλήθηκε να διαχειριστεί την πρώτη χρονιά. «Χρειάζεται πολύ μεγάλη προσπάθεια. Κουράστηκε η Κατερίνα να αντιστρέψει μια δύσκολη κατάσταση, γιατί πέρυσι ήταν δύσκολα τα πράγματα, κλήθηκε να αναλάβει στο παρά πέντε. Υπάρχει μια πίεση τα τελευταία χρόνια. Ενώ το Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας είναι προφανές ότι έπαιζε χωρίς αντίπαλο, τον τελευταίο καιρό η Αθήνα ανεβαίνει πάρα πολύ. Με τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, τη Λυρική Σκηνή, ο μοντέρνος χορός αρχίζει να μπαίνει δυναμικά στην πρωτεύουσα. Οπότε ο αγώνας που δίνει μια περιφερειακή πόλη σαν τη δική μας πρέπει να είναι πολύ μεγάλος για να κρατηθεί και να λειτουργήσει με το φως και την προβολή που λειτουργούσε τα προηγούμενα χρόνια. Έδωσε η Κατερίνα τον καλύτερο εαυτό της, εγώ έβλεπα το στρες στις προσπάθειές της και οδηγήθηκε σ’ αυτή την απόφαση», τονίζει από τη δική του πλευρά ο δήμαρχος, επιμένοντας ότι δεν κρύβονται οικονομικές σκιές ίσως από το διαζύγιο.
 
Ενδείξεις
Η παραίτηση της Κασιούμη μπορεί να ξάφνιασε τους ανθρώπους του φεστιβάλ, αλλά δεν ήταν σίγουρα τυχαία. Η σκέψη αυτή φαίνεται πως υπήρχε από καιρό και η ίδια είχε εκφράσει εμμέσως την επιθυμία της να αποποιηθεί των καθηκόντων της, μιλώντας πριν από λίγες εβδομάδες στην εφημερίδα της Καλαμάτας «Θάρρος». «Θα ήθελα να ξεκινήσει ο σχεδιασμός, αλλά όχι απαραίτητα με μένα. Για μένα ο χορός ήταν πάντα μια φιλοσοφία, που ανακαλύπτω και μέσα από τη διοίκηση τώρα. Νομίζω πως δε θα είναι και πάρα πολύ καλό να παραμείνω σε αυτή τη θέση. Πιστεύω ότι θα κάψω λίγο την πρόθεσή μου κι επειδή ήταν πάρα πολύ δύσκολα όλα αυτά τα δύο χρόνια, δύο χρόνια που προσπάθησα να γίνουν όλα τέλεια και δεν έγιναν, επειδή υπήρχαν αντικειμενικά προβλήματα που δεν μπορούσαν να εκλείψουν, όπως δεν εκλείπουν και στη χώρα. Εγώ έφτιαξα από το μικροπεριβάλλον του φεστιβάλ με κάποιους ανθρώπους γύρω μου με τους οποίους υπήρχε αλληλοεκτίμηση, αλλά δεν μπορώ αυτούς τους ανθρώπους να τους πιέσω να γίνουν όλα τέλεια. Έχω κι εγώ κάποια ελαττώματα και είμαι τελειομανής.
Έχω μάθει να είμαι καθαρή ως άνθρωπος και όσο η πόλη με χρειάζεται, εγώ δε θα την αφήσω. Εγώ την αγαπώ, αλλά μπορεί ν’ αλλάξει ο τρόπος που θα τη βοηθάω, ώστε να μπορώ να έχω κι εγώ μια ισορροπία στη δική μου τη ζωή. Έχω δύο παιδιά, εργάζομαι και στην Αθήνα, δεν είναι εδώ η βάση μου».
«ΤΑ ΝΕΑ» προσπάθησαν να επικοινωνήσουν με την Κατερίνα Κασιούμη, αλλά δεν υπήρχε απάντηση από την πλευρά της.
Σε αναμονή και της έγγραφης υποβολής του αιτήματος παραίτησης, το Δημοτικό Συμβούλιο και η Κοινωφελής Επιχείρηση Πολιτισμού «Φάρις», υπεύθυνη για το χορό στην πόλη, βρίσκονται σε αναζήτηση του  νέου διευθυντή της δημοτικής σχολής χορού και του καλλιτεχνικού διευθυντή του φεστιβάλ. Ίσως και μέσα σε αυτή την εβδομάδα να δημοσιευτεί η δημόσια ανοιχτή προκήρυξη για την κάλυψη των δύο θέσεων.
 
Η επιστολή της Κατερίνας Κασιούμη
Χθες, στην ιστοσελίδα του Δήμου Καλαμάτας, αναφερόταν ότι η Κατερίνα Κασιούμη απέστειλε στο δήμαρχο Παναγιώτη Νίκα επιστολή, με την οποία εκφράζει θερμές ευχαριστίες για τη στήριξη προς το πρόσωπό της, αλλά ταυτόχρονα δηλώνει και αδυναμία να ανταποκριθεί στην «ιδιαίτερα τιμητική πρόταση» να ηγηθεί εκ νέου του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού, παρά τις ιδανικές προϋποθέσεις χρηματοδότησής του για την προσεχή τριετία.
Η επιστολή έχει ως εξής: «Μετά την επιτυχή λήξη του 23ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας θα ήθελα να σας ευχαριστήσω από καρδιάς για την αμέριστη στήριξη και εμπιστοσύνη στο πρόσωπό μου όλα αυτά τα χρόνια.
Η συνεχής βούλησή σας να ηγηθώ εκ νέου του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού, καθώς και η δημιουργία των ιδανικών προϋποθέσεων χρηματοδότησής του για την ερχόμενη τριετία, είναι συγκινητική, δυστυχώς όμως μία σειρά λόγων με φέρνουν στη δύσκολη θέση να μην μπορώ να αποδεχθώ την ιδιαίτερα τιμητική πρότασή σας.
Το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού έχει αποκτήσει εκ νέου το κύρος και τη δυναμική του. Πιστεύω ότι η επιτυχής κοινή μας προσπάθεια για το 22ο και το 23ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού θα έχει ως αποτέλεσμα ο θεσμός να συνεχίσει να αποτελεί το κορυφαίο πολιτιστικό γεγονός του σύγχρονου χορού στην Ελλάδα. Καταλυτική υπήρξε η συμμετοχή και η στήριξη όλων των δυνάμεων της πόλης. Η Καλαμάτα θα είναι πάντα ένας σημαντικός σταθμός στη ζωή μου και θα είμαι πάντα αρωγός σε κάθε θετικό βήμα της Δημοτικής Αρχής».
Εντός των ημερών, ο Δήμος Καλαμάτας θα κάνει ανοικτές προσκλήσεις σε πανελλαδικό επίπεδο, για πλήρωση των θέσεων των επικεφαλής της Δημοτικής Σχολής Χορού και του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
Α.Π.