Έληξε χθες το απόγευμα στις 4, ο ηλεκτρονικός διαγωνισμός μεταφοράς μαθητών της Μεσσηνίας και την ίδια στιγμή ακυρώθηκε με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής της περιφέρειας Πελοποννήσου για νομικά ζητήματα!
Τις τελευταίες ημέρες είχε δημιουργηθεί ένα μεγάλο παρασκήνιο με το διαγωνισμό της Μεσσηνίας, το οποίο άρχισε να εξωτερικεύεται την Παρασκευή με ανακοίνωση- προειδοποίηση του Συνδέσμου Ταξί Καλαμάτας, η οποία ήρθε μετά από σύσκεψη στην Τρίπολη την Πέμπτη, όπου είχε αρχίσει να γίνεται λόγος για ακύρωση του διαγωνισμού.
Η κόντρα κορυφώθηκε με σκληρή ανακοίνωση το βράδυ του Σαββάτου από την περιφέρεια Πελοποννήσου, για να φτάσουμε στη χθεσινή τελευταία ημέρα του διαγωνισμού, όπου συνεδρίασε η Οικονομική Επιτροπή και ακύρωσε τη διαδικασία.
Για άλλη μια χρονιά, τα προβλήματα που αφορούν το έργο της μεταφοράς μαθητών κυριαρχούν και η Περιφέρεια για να βγει από το αδιέξοδο που δημιουργείται προχώρησε σε παράταση των υφιστάμενων συμβάσεων μεταφοράς μέχρι τέλος του χρόνου.
Έκλεισε κανονικά
Παρά το γεγονός ότι και από την ανακοίνωση που εξέδωσε η Περιφέρεια το Σάββατο διαφαινόταν πως κατευθύνεται προς ακύρωση του διαγωνισμού, αυτός συνεχιζόταν να εξελίσσεται κανονικά μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Σύμφωνα με πληροφορίες, προσφορές κατέθεσαν δεκάδες ενδιαφερόμενοι για τη μεταφορά μαθητών στη Μεσσηνία, ενώ μέχρι και τις 4.00 το απόγευμα που έληξε η προθεσμία κατάθεσης προσφορών και το ηλεκτρονικό σύστημα έκλεισε, δεν υπήρχε καμία επίσημη ανακοίνωση για το αν τελικά ισχύει ή όχι.
Τελικά, λίγη ώρα μετά, έγινε γνωστό ότι με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής που συνεδρίαζε από το πρωί, ακυρώθηκαν οι διαγωνισμοί Μεσσηνίας και Λακωνίας.
Η έδρα και ο νόμος
Την απόφαση αυτή επιβεβαίωσε η Πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής Ντίνα Νικολάκου.
Όπως εξήγησε στη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής, για το θέμα της μεταφοράς μαθητών, παρευρέθηκαν υπηρεσιακά στελέχη απ’ όλες τις περιφερειακές ενότητες. Μάλιστα, η κα Νικολάκου επισήμανε πως και από τις άλλες υπηρεσιακές ενότητες διατυπώθηκε η άποψη ότι ο διαγωνισμός της Μεσσηνίας πάσχει σε ορισμένα σημεία και δεν μπορεί να συνεχισθεί.
Στη συνεδρίαση της Οικονομικής, παρουσιάσθηκε και έγγραφο της Αντιπεριφερειάρχη Μεσσηνίας Ελένης Αλειφέρη, στο οποίο όπως είπε η κα Νικολάκου, γίνεται λόγος ότι υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις του θέματος από τις περιφερειακές ενότητες και πως πρότεινε να δοθεί στο διαγωνισμό μια εβδομάδα παράταση, για να διερευνηθεί πώς πρέπει να αντιμετωπισθεί το όλο ζήτημα.
Ωστόσο, κάτι τέτοιο είπε η κα Νικολάκου δεν μπορούσε να γίνει, καθώς οι νομικοί που ρωτήθηκαν ενημέρωσαν ότι δεν μπορεί να δοθεί παράταση σε ένα διαγωνισμό για να ελεγχθεί η νομιμότητά του.
Ακολούθως εξήγησε ότι για το διαγωνισμό τηρήθηκαν οι νόμοι που προβλέπονται, όμως ερμηνεύτηκαν διαφορετικά και έτσι δημιουργήθηκε το πρόβλημα.
Ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα που τέθηκαν για την ακυρότητα του διαγωνισμού ήταν το άρθρο 83 του νόμου 4070/12, για τις έδρες των ταξί και ότι αυτοί προηγούνται στην ανάληψη του έργου έναντι άλλων αναδόχων.
Η κα Νικολάκου, παρατήρησε πως σύμφωνα με νομικούς της Περιφέρειας, πρέπει να τηρούνται οι αρχές της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων, οι αρχές ελεύθερου ανταγωνισμού και δημοσίου συμφέροντος, έτσι όπως προκύπτουν από τους θεμελιώδεις κανόνες ευρωπαϊκού και διεθνούς δικαίου για τους διεθνής διαγωνισμούς. Η συμπερίληψη αυτού του άρθρο στο διαγωνισμό κρίθηκε ότι αναιρεί αυτές τις αρχές.
Επίσης, σημειώθηκε ότι μεταγενέστερος νόμος (4412/2016, άρθρο 377) καταργεί το άρθρο 83.
Από την Οικονομική Επιτροπή κρίθηκε ότι πρέπει να υπάρξει ενιαία αντιμετώπιση του θέματος σε όλες τις περιφερειακές ενότητες και το θέμα εξουσιοδοτήθηκε να χειριστεί ο γενικός διευθυντής οικονομικών της Περιφέρειας, κ. Αγγελόπουλος.
Καταλήγοντας η κα Νικολάκου είπε, ότι για το δημόσιο συμφέρον ήταν πιο ασφαλής κίνηση η ακύρωση του διαγωνισμού, δικαίωμα που έχει η Οικονομική Επιτροπή μέχρι πριν ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές.
Άγνωστο πότε
Στόχος είναι ο νέος διαγωνισμός να προκηρυχθεί στο μισό χρόνο που προβλέπεται, ωστόσο κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα αυτή τη στιγμή ποιο θα είναι αυτό το χρονικό διάστημα.
Ήδη δόθηκε τρίμηνη παράταση στις υφιστάμενες συμβάσεις μεταφοράς μαθητών και από Δευτέρα, το έργο θα ξεκινήσει ακριβώς όπως γινόταν και πέρυσι.
Το μεγάλο ερώτημα είναι γιατί καθυστέρησαν τόσο πολύ να εντοπισθούν τα προβλήματα που είχε ο διαγωνισμός και χρειάσθηκε να ακυρωθεί, όταν πλέον είχε ολοκληρωθεί όσον αφορά την κατάθεση των προσφορών από τους ενδιαφερόμενους. Έτσι, χάθηκε και πολύτιμος χρόνος, αλλά και όσοι κατάθεσαν τελικά προσφορά μπήκαν σε μια διαδικασία προετοιμασίας που τελικά αποδείχτηκε άσκοπη.
Της Βίκυς Βετουλάκη