Με… σταθερότητα νεκροταφείου η αγορά στην Καλαμάτα
Ο ακριβέστερος χαρακτηρισμός της κατάστασης της ελληνικής οικονομίας είναι η σταθερότητα του νεκροταφείου. Πλήθος δεικτών, όπως για τις λιανικές πωλήσεις, τις εξαγωγές και εισαγωγές, τις επενδύσεις, την κατανάλωση, απεικονίζουν με το σκληρότερο τρόπο τη γενικότερη εικόνα
Μία ακόμα μελέτη της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) που είδε το φως της δημοσιότητας, για την κίνηση των καταστημάτων στην Καλαμάτα την περασμένη «Black Friday», αποτυπώνει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα παραπάνω.
Σύμφωνα με την έρευνα, κερδισμένα είναι μόνο τα πολυκαταστήματα, ενώ το… μάρμαρο πλήρωσαν και πάλι οι μικρομεσαίοι. Στο γεγονός συμμετείχε το 60% περίπου των καταστημάτων της πόλης, ενώ οι πωλήσεις κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.
Ειδικότερα, σε υψηλότερα επίπεδα, σε σχέση με πέρυσι, κινήθηκαν οι πωλήσεις των εμπορικών καταστημάτων την ημέρα της «Black Friday», όμως, παρά τη θετική επιρροή στις πωλήσεις, η πλειονότητα του εμπορικού κόσμου σε γενικές γραμμές κρίνει αρνητικά την εν λόγω πρακτική για τις μικρές επιχειρήσεις.
Αυτό προκύπτει από δειγματοληπτική έρευνα της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας σε τυχαίο δείγμα επιχειρήσεων των κλάδων που συμμετέχουν σε εκπτωτικές περιόδους, δηλαδή επιχειρήσεις ένδυσης, υπόδησης, οικιακού εξοπλισμού, αθλητικών ειδών και παιχνιδιών.
Παρ’ όλο που οι πωλήσεις κινήθηκαν σε ικανοποιητικά επίπεδα την Black Friday, σε σύγκριση με τις προηγούμενες μέρες, ο εμπορικός κόσμος στην πλειονότητά του κρίνει τη συγκεκριμένη πρακτική αρνητικά. Κι αυτό, γιατί τα οφέλη που αποκομίζουν οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις, πολυεθνικές και αλυσίδες, είναι σαφώς μεγαλύτερα από εκείνα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και ίσως αυτός να είναι και ο κυριότερος λόγος που ο εμπορικός κόσμος έρχεται αντίθετος με τέτοιου είδους πρακτικές.
Από μεγάλο μερίδιο των ερωτώμενων σημειώθηκε ότι φέτος τα καταστήματα ήταν εμφανώς πιο ενημερωμένα σε σχέση με πέρυσι. Δεδομένης της καλύτερης πληροφόρησης και οργάνωσης, οι πωλήσεις κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα τη συγκεκριμένη ημέρα.
Ενδιαφέρον εύρημα της έρευνας αποτελεί το γεγονός ότι όσοι διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα- κυρίως καταστήματα ηλεκτρικών ειδών- σημείωσαν αύξηση του τζίρου τους τη συγκεκριμένη ημέρα.
Η εμπορική κίνηση συγκεντρώθηκε τη συγκεκριμένη ημέρα, ενώ τις επόμενες ημέρες ήταν μειωμένη. Τα μικρά καταστήματα και κυρίως εκείνα που δε βρίσκονται σε κεντρικές περιοχές δεν επωφελούνται από τη συγκεκριμένη πρακτική, είτε συμμετέχουν είτε όχι.
Εν κατακλείδι, παρόλο που η αγορά λειτούργησε θετικά απέναντι στην εν λόγω πρακτική, με τις πωλήσεις να ενισχύονται τη συγκεκριμένη ημέρα, δεν παύει να αποτελεί μια πρακτική που κρίνεται αρνητικά από τους καταστηματάρχες.
Αυτό το εύρημα συνδέεται άμεσα με τις επιφυλάξεις που δημιουργεί η ίδια η πρακτική σχετικά τόσο με την αναδιανομή του τζίρου υπέρ των μεγαλύτερων επιχειρήσεων (αλυσίδων), αλλά και την απορρόφηση του τζίρου των επόμενων ή προηγούμενων ημερών της συγκεκριμένης ημέρας, όπως και του επερχόμενου χριστουγεννιάτικου τζίρου.
Του Αντώνη Πετρόγιαννη