Μάριος Βαλλιάνος: «Λουλούδι, ένα ευγενές αντικείμενο που συνοδεύει τον άνθρωπο από τη μέρα γέννησής του μέχρι τη μέρα που φεύγει από τη ζωή»
Στην Καλαμάτα βρέθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής ένας από τους πιο καταξιωμένους Floral Designer της χώρας, ο Μάριος Βαλλιάνος.
Ο κ. Βαλλιάνος επισκέφθηκε το ΤΕΙ της πόλης, προσκεκλημένος από τους ανθρώπους του Εργαστηρίου Ανθοδετικής, προκειμένου να μεταφέρει τις γνώσεις του σε όσους παρακολουθούν το συγκεκριμένο εργαστήριο. Ένα εργαστήριο που στα δύο μόλις χρόνια λειτουργίας του έχει μπει δυναμικά στο χώρο της εκπαίδευσης της Ανθοδετικής. Μάλιστα, έχει καταφέρει να καλύψει ένα κενό μάθησης σε όλη την Ελλάδα.
Πριν, λοιπόν, ξεκινήσει η επίδειξη μιλήσαμε με τον κ. Βαλλιάνο για αυτή την ξεχωριστή τέχνη, αλλά και γενικότερα για θέματα που αφορούν στο επάγγελμα του ανθοπώλη, μιας και ο ίδιος είναι πρόεδρος των ανθοπωλών Αττικής.
Πείτε μας για την παρουσία σας στην Καλαμάτα…
Βρέθηκα στην Καλαμάτα προσκεκλημένος από το ΤΕΙ Πελοποννήσου και ειδικότερα από το Εργαστήριο Ανθοδετικής, ώστε να κάνω επίδειξη σε ένα επίπεδο πιο σύγχρονο και καινοτόμο. Αυτό εντάσσεται στην προσπάθεια που κάνω, να φέρω σε επαφή τους επαγγελματίες της περιοχής, αλλά και όσους ενδιαφέρονται για την ανθοδετική τέχνη, με την εξέλιξή της. Κι αυτό, γιατί στην Ελλάδα δεν υπάρχει επίσημο εκπαιδευτικό σύστημα που να καλύπτει αυτό το συγκεκριμένο αντικείμενο γνώσης. Γίνεται δε προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα επίσημα εκπαιδευτικό σύστημα, προσβάσιμο στον καθέναν, και από εκεί να βγαίνει κάποιος ολοκληρωμένος επαγγελματίας σε μια βιομηχανία η οποία είναι πολύ δυνατή στις υπόλοιπες χώρες, επειδή εκεί έχει βασιστεί σε εκπαιδευτικά συστήματα πολύ προηγμένα.
Δηλαδή, στη χώρα μας τι ισχύει; Ότι ο καθένας ανοίγει ένα ανθοπωλείο και «παλεύει» μόνος του με μια κορδέλα να φτιάξει μια ανθοδέσμη;
Ακριβώς αυτό, αρκεί μόνο να νοικιάσει κάποιος λίγα τετραγωνικά, να τοποθετήσει λίγες γλάστρες και λουλούδια και έτσι να ξεκινήσει. Είναι αλήθεια ότι στην Ελλάδα όλοι κάπως έτσι ξεκινήσαμε. Δεν ήταν κακό αυτό, αφού δεν υπήρχε άλλος τρόπος. Το θέμα είναι, όμως, και η εξέλιξη.
Αν κάποιος θέλει, μπορεί να έρθει σε επαφή με τη γνώση και τις σύγχρονες τάσεις αυτής της τέχνης, αλλά θα πρέπει να ταξιδέψει στο εξωτερικό, κάτι που σημαίνει κόστος και αποσπασματικές γνώσεις.
Στην Ελλάδα μπορεί να μάθει κάποιος μόνο μέσα από ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Το Σωματείο Ανθοπωλών διοργανώνει πολλές φορές σεμινάρια, επιδείξεις, αλλά και διαγωνισμούς, όμως όλα αυτά δεν είναι ολοκληρωμένα.
Υπάρχει ενδιαφέρον από τον κόσμο να μάθει αυτή την τέχνη;
Το ενδιαφέρον είναι τεράστιο και ειδικά από τη νέα γενιά. Παιδιά, δηλαδή, που προσπαθούν να βρουν έναν επαγγελματικό προσανατολισμό και το λουλούδι είναι ένα πολύ ελκυστικό αντικείμενο.
Άλλωστε, αυτό συνδυάζει ένα εμπορικό αντικείμενο το οποίο ως είδος είναι πολύ ευγενές και συνοδεύει τον άνθρωπο από τη μέρα της γέννησής του μέχρι τη μέρα που φεύγει από τη ζωή. Κατά συνέπεια, σε όλη μας τη ζωή υπάρχουν στιγμές που συνδυάζουμε με τα λουλούδια. Ταυτόχρονα, συνδυάζεται και με την τέχνη, αφού έχει εξελιχθεί σε πολύ υψηλά επίπεδα πλέον. Επίσης, αποτελεί μέσο έκφρασης. Ειδικά οι νέοι έχουν αυτό το ζήλο να εκφραστούν με κάποιον τρόπο, είτε με τη μουσική είτε με τη ζωγραφική, γιατί όχι, λοιπόν, με την ανθοδετική;
Άρα το λουλούδι καταφέρνει «να παραμείνει όρθιο» στην κρίση;
Το κλαδεύουμε, το κλαδεύουμε, παραμένει όμως όρθιο. Ελπίζουμε ότι θα τα καταφέρει. Νομίζω ότι στο διηνεκές τα λουλούδια τα έχουν μεταφέρει μέσα από πολέμους και γενικότερα δύσκολες περιόδους. Είμαι στο χώρο 30 χρόνια και θεωρώ ότι είναι η δυσκολότερη περίοδος, αλλά ελπίζω να περάσει και να έρθει μια καλύτερη εποχή για όλους τους ανθρώπους και, φυσικά, για το λουλούδι.
Η χώρα μας σε τι επίπεδα παραγωγής λουλουδιών βρίσκεται;
Η Ελλάδα παράγει λουλούδια, έχει όμως τη δυνατότητα να αξιοποιήσει πολύ περισσότερο την ηλιοφάνειά της και τα καλά εδάφη, όπως και τη δυνατότητα να παράξει πολύ σημαντικά λουλούδια, καλή ποιότητας και με ευρεία γκάμα.
Όμως, δε βοηθιέται ο Έλληνας παραγωγός από την Πολιτεία. Από την άλλη, στο εξωτερικό, για παράδειγμα στην Ολλανδία, δίνεται στους παραγωγούς γη και ύδωρ για να μπορέσουν να οικοδομήσουν αυτό το ανθοκομικό μεγαθήριο που έχει φτιαχτεί εκεί.
Η Ολλανδία δεν πουλά μόνο ό,τι παράγει ως χώρα, αλλά μαζεύει από όλο τον πλανήτη και τα διανέμει ξανά, δηλαδή τα έχουν καταφέρει θαυμάσια, επειδή απλά έχουν τη βοήθεια και την ώθηση του κράτους για να πάνε ακόμα πιο μπροστά.
Εδώ υπάρχει υστέρηση στο συγκριμένο τομέα και θεωρώ ότι, όποτε η εκάστοτε κυβέρνηση δει το θέμα σοβαρά, μπορούμε να μεγαλουργήσουμε.
Επάγγελμα ανθοπώλης… πόσο δύσκολο είναι;
Πρόκειται για ένα πολύ απαιτητικό επάγγελμα, από όποια πλευρά κι αν το δει κανείς, αφού χρειάζεται κάποιες εξειδικευμένες γνώσεις. Έχει, βέβαια, όλες τις δυσκολίες που έχουν όλα τα άλλα επαγγέλματα, ειδικά στο δύσκολο οικονομικό περιβάλλον που επικρατεί, όμως υπάρχει και ένα ανηλεές ωράριο, το οποίο δε σου επιτρέπει να χαρείς την προσωπική σου ζωή. Δε σου επιτρέπει να έχεις κανένα άλλο χόμπι παρά την ίδια σου τη δουλειά, με δεδομένο ότι οι ανθοπώλες δουλεύουν δύο οκτάωρα την ημέρα, 365 ημέρες το χρόνο.
Όταν όλος ο κόσμος το Πάσχα, τα Χριστούγεννα, την Πρωτοχρονιά κ.λπ. βρίσκεται κάπου, ο ανθοπώλης είναι εκεί για να εξυπηρετεί τον κόσμο. Μπορεί ο καθένας να ισχυριστεί ότι υπάρχουν και άλλα επαγγέλματα, όπως, για παράδειγμα, οι ζαχαροπλάστες. Η πραγματικότητα, όμως, είναι ότι το ζαχαροπλαστείο περιορίζει τη δράση του στα όρια του καταστήματος. Από την άλλη, το ανθοπωλείο βρίσκεται για να στολίζει σε εκκλησίες, σε αίθουσες εκδηλώσεων, σε γάμους, σε παράδοση σε άλλον χώρο και, φυσικά, το κορυφαίο και ακόμη δυσκολότερο, είναι η βραχεία ζωή των εμπορευμάτων που διαθέτει. Έτσι χρειάζεται πολύ μεγάλη προσοχή στους υπολογισμούς, στη διαχείριση, στις προβλέψεις. Πρέπει, δε, να λάβουμε υπόψη μας ότι τα λουλούδια δεν είναι βιομηχανικά προϊόντα, αφού σήμερα είναι πολύ καλά, αλλά αύριο μπορεί να μην είναι τόσο. Μπορεί να αλλάζει το μέγεθος, το χρώμα και γενικά υπάρχουν παράγοντες που τα επηρεάζουν και, φυσικά, αλλάζουν συνεχώς και οι τιμές τους.
Αυτές, λοιπόν, είναι κάποιες από τις δυσκολίες που κάνουν το επάγγελμα «ανθοπώλης» ένα επάγγελμα που θα διάλεγε κανείς μόνο εάν είχε την πετριά του καλλιτέχνη και την αγάπη προς το συγκεκριμένο αντικείμενο που λέγεται λουλούδι.
Επιστρέφοντας στο εργαστήριο, πώς βλέπετε το μέλλον του;
Νομίζω ότι είναι σε πάρα πολύ καλό δρόμο. Είναι εκπληκτική πρωτοβουλία και πρωτοφανής, αφού στην υπόλοιπη Ελλάδα δεν υπάρχουν αντίστοιχα παραδείγματα. Αυτό αποδεικνύεται και από το ενδιαφέρον του κόσμου.
Σε μια κοινωνία, όπως είναι η περιοχή της Καλαμάτας, το ενδιαφέρον είναι τόσο πολύ μεγάλο, που δείχνει ότι η όλη προσπάθεια είναι στη σωστή κατεύθυνση. Ελπίζω να γίνει πιο ολοκληρωμένη και δομημένη, ώστε να προσφέρει πραγματικά στους ανθρώπους που ενδιαφέρονται για γνώση και εξέλιξη.
Η πορεία του Εργαστηρίου Ανθοδετικής του ΤΕΙ Πελοποννήσου.
Στο πλαίσιο της επίδειξης της Παρασκευής συναντήσαμε τους ανθρώπους που εμπνεύστηκαν και έκαναν πράξη το Εργαστήριο Ανθοδετικής, το οποίο λειτουργεί στην Καλαμάτα για δεύτερη χρονιά. Ειδικότερα, μιλήσαμε με την κα Άννα Κόστριβα και τον κ. Αναστάσιο Δάρρα.
Όπως μας ανέφεραν, η ανταπόκριση του κόσμου και αυτή τη φορά ήταν πολύ μεγάλη και, εκτός από φοιτητές, συμμετείχαν πολλοί επαγγελματίες, αλλά και άνθρωποι που θέλουν να μάθουν την τέχνη της ανθοδετικής.
Ιδιαίτερη, πάντως, εντύπωση προκαλεί στην κα Κόστριβα και τον κ. Δάρρα ο μεγάλος ενθουσιασμός των συμμετασχόντων, όταν ολοκληρώνουν το συγκεκριμένο εργαστήριο, κάτι που γεμίζει και τους ίδιους χαρά και τους κάνει να πιστεύουν ότι το εργαστήριο κάνει καλά τη δουλειά του.
Βασικός στόχος, όπως μας είπαν οι υπεύθυνοι, είναι να υπάρξει συνεργασία με επαγγελματίες του χώρου, ώστε να πάει ο κλάδος της ανθοδετικής και της ανθοκομίας ένα βήμα μπροστά. Επίσης, η προώθηση της ελληνικής ανθοκομίας, κάτι που θα ωφελήσει και τους ανθοπώλες και τους Έλληνες παραγωγούς.
Μιλώντας για τα επόμενα σχέδια, οι άνθρωποι του εργαστηρίου μάς ανέφεραν ότι μετά τις γιορτές θα ανακοινωθεί ο τρίτος κύκλος, ο οποίος θα απευθύνεται στα άτομα τα οποία έχουν παρακολουθήσει τους δύο προηγούμενους, ο οποίος και θα περιέχει μαθήματα μάρκετινγκ, ώστε να μπορέσει ένας εκπαιδευόμενος να καθοδηγηθεί σωστά και να είναι σωστός επαγγελματίας.
Επιπρόσθετα, το Φεβρουάριο το εργαστήριο θα ταξιδέψει στην έκθεση Agrotica της Θεσσαλονίκης, όπου σε συνεργασία με τους ανθοπαραγωγούς όλης της χώρας θα γίνει προσπάθεια να μάθει ο κόσμος για αυτό και να προωθηθεί το ελληνικό λουλούδι, ενώ οι δράσεις δε σταματούν εκεί, αφού στο ενδιάμεσο θα υπάρξουν και άλλες.
Το ζητούμενο, όπως μας είπαν, είναι οι παραγωγοί να έρθουν πιο κοντά και να υπάρξει στροφή προς την παραγωγή, εξ ου και, όπως μας ανέφεραν, μέρος του πρόσφατου ταξιδιού στην Ολλανδία έγινε προκειμένου οι φοιτητές να δουν τι συμβαίνει στο εξωτερικό, αφού τα ελληνικά πλαίσια είναι πολύ στενά στο συγκεκριμένο τομέα.
Σε ερώτησή μας για το αν το εργαστήριο, που είναι το μοναδικό εκπαιδευτικό, μπορεί να ταξιδέψει και σε άλλες πόλεις, μας απάντησαν ότι είναι δύσκολο. Ωστόσο, υπάρχει στο μυαλό τους, μιας και άλλες περιοχές της χώρας το έχουν ζητήσει.
Εκτός από την Ελλάδα, όμως, όπως πρόσθεσε ο κ. Δάρρας, γίνονται προσπάθειες για συνεργασίες στο εξωτερικό, προκειμένου γνώστες του χώρου σε ερευνητικά κέντρα και ινστιτούτα να έρθουν στην Καλαμάτα, όπως και άνθρωποι από εδώ να επισκεφθούν αυτά.
Τέλος, αναφερόμενοι στην πρόσφατη συνεργασία Εργαστηρίου και Παιδικών Χωριών SOS Καλαμάτας, τη χαρακτήρισαν ως κάτι σπουδαίο για τους ανθρώπους του εργαστηρίου και το κάνουν με τεράστια χαρά. Όλο αυτό γίνεται χάρις στη βοήθεια του Ιδρύματος «Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακοπούλου», το οποίο καλύπτει το κόστος των λουλουδιών, που είναι μεγάλο. Από την πλευρά τους, οι άνθρωποι του εργαστηρίου προσφέρουν εκπαίδευση στα παιδιά, την οποία έχουν αγαπήσει, ενώ θα συνεχιστεί όσο αυτό είναι εφικτό.
Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση