Ένα πολυδυναμικό πολυνομοσχέδιο με πολλά θετικά βήματα

Ένα πολυδυναμικό πολυνομοσχέδιο με πολλά θετικά βήματα

Νόμος του κράτους, πλέον, το λεγόμενο «πολυ-νομοσχέδιο», που ψηφίστηκε τη Δευτέρα το βράδυ, 15.01.2018, στη Βουλή, προωθεί σημαντικά θέματα μέτρα, ανοίγει το δρόμο για τη λύση σε χρονίζοντα προβλήματα και κλείνει και τυπικά την 3η αξιολόγηση. Σύνηθες, βέβαια το φαινόμενο, με κραυγές και ψιθύρους, με συνεπικουρία ΜΜΕ, να επιχειρηθεί από την αντιπολίτευση, για άλλη μια φορά, να συσκοτισθεί  η αλήθεια:
-ότι έπειτα από, όχι εύκολη, διαπραγμάτευση, οι περισσότερες διατάξεις του νόμου είναι σε θετική κατεύθυνση και δεν περιλαμβάνουν δημοσιονομικά μέτρα
-ότι μέρος των διατάξεων του νόμου είναι η εκτέλεση της συμφωνίας-πλαίσιο με τους δανειστές, τον Ιούλη 2015, που η κύρωσή της, τότε, στο Κοινοβούλιο ψηφίστηκε από σχεδόν όλες τις κοινοβουλευτικές ομάδες
-ότι η συγκεκριμένη συμφωνία, του Ιούλη 2015, έγινε για να ρυθμίσει χρέη προηγούμενων κυβερνήσεων, που άσκησαν τις καταστροφικές πολιτικές που οδήγησαν στη χρεοκοπία τη χώρα, από την οποία, επί των ημερών αυτής της κυβέρνησης, απομακρυνθήκαμε.
Συγκεκριμένα, με διατάξεις του νέου νόμου συστήνεται δημόσιος φορέας, με την επωνυμία «Ελληνικό Κτηματολόγιο», που θα είναι αρμόδιος για την ολοκλήρωση των έργων κτηματογράφησης και την καταχώριση των δικαιωμάτων των πολιτών επί της ακίνητης περιουσίας.
Στο νέο φορέα θα ενταχθούν όλα τα υποθηκοφυλακεία και το κτηματολόγιο της χώρας, ενώ θα ενσωματωθούν σε αυτόν οι εργαζόμενοι στα νυν υποθηκοφυλακεία και υπηρεσίες κτηματολογίου. Σε συνδυασμό με τη δημοπράτηση το 2017 των 31 συμβάσεων για την εκπόνηση μελετών για τη χαρτογράφηση του υπολοίπου των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων, αλλά και την κύρωση των δασικών χαρτών, οδηγούν στην ολοκλήρωση ενός πολυπαθούς έργου, που θεσμοθετήθηκε στα πρώτα χρόνια της σύστασης του ελληνικού κράτους, το 1836.
Επίσης, θεσπίζονται κανόνες για το δικαίωμα έρευνας και εκμετάλλευσης λατομικών ορυκτών, τη χωροθέτηση λατομικών περιοχών, την προστασία του περιβάλλοντος και την αποκατάσταση αυτού, μετά το πέρας της εκμετάλλευσης. Κανόνες που ήταν διάσπαρτοι στην ελληνική νομοθεσία ή που απουσίαζαν παντελώς.
Περιέχονται, επίσης, διατάξεις που μεταρρυθμίζουν το θεσμό της διαμεσολάβησης για την εξώδικη συμβιβαστική επίλυση των διαφορών, καθιστώντας την, σε συγκεκριμένες υποθέσεις αστικού και εμπορικού δικαίου, υποχρεωτική πριν από την προσφυγή στο Δικαστήριο. Η υποχρεωτικότητα ενισχύει το θεσμό της διαμεσολάβησης, που ο Ν.3898/2010 πρόβλεπε ως προαιρετική διαδικασία, με σκοπό την αποσυμφόρηση των δικαστηρίων και την εμπέδωση της συνεννόησης μεταξύ των πολιτών.
Συστήνεται, επίσης, υπηρεσία καταπολέμησης του μεγάλου οικονομικού εγκλήματος, που υπάγεται στον υπουργό Οικονομικών και συντονίζεται από τον εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος.
Απλοποιείται η διαδικασία αδειοδότησης εγκαταστάσεων επιχειρήσεων, ενώ για πρώτη φορά δημιουργούνται επιχειρηματικά πάρκα με συγκεκριμένες δομές, για την εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων.
Για την απλοποίηση της απόδοσης αναπηρικών επιδομάτων, συστήνεται η Ενιαία Αρχή Απονομής Προνοιακών Επιδομάτων Αναπηρίας, υλοποιώντας πάγιο αίτημα του αναπηρικού κινήματος. Κρίσιμες διαδικασίες, όπως η υποβολή αίτησης, κρίσης και πληρωμής, ηλεκτρονικοποιούνται και συγκεντρώνονται σε ένα φορέα, τον ΟΓΑ, με κοινό τρόπο και χρόνο αντιμετώπισης, διεκπεραίωσης και πληρωμής.
Με άλλες διατάξεις, ποσό 316 εκατομμυρίων ευρώ θα αυξήσει τα οικογενειακά επιδόματα σε 738 χιλιάδες οικογένειες, από ένα σύνολο 804 χιλιάδων οικογενειών. Το ποσό αυτό, που μαζί με άλλες δράσεις, θα αντιμετωπίσει σε σημαντικό βαθμό την παιδική φτώχεια και το δημογραφικό πρόβλημα, προήλθε από τον περιορισμό των δαπανών υπουργείων.
Συγκεκριμένες διατάξεις, αυστηροποιούν την ευθύνη του εργοδότη σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος και καθιστούν δυνατό τον έλεγχο της εργατικής νομοθεσίας στα ΚΤΕΛ και στα Τουριστικά Λεωφορεία.
Και ερχόμαστε στις δύο επίμαχες ρυθμίσεις, σχετικά με τους πλειστηριασμούς και την απεργία.
Στους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς, αυτό που αλλάζει είναι ο τρόπος διεξαγωγής τους. Θα ισχύει πλέον υποχρεωτικά ο ηλεκτρονικός τρόπος, τόσο για τους πλειστηριασμούς που επισπεύδονται από το Δημόσιο, όσο και εκείνους που επισπεύδονται από ιδιώτες. Δεν είναι αληθές ότι έτσι επηρεάζεται το καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας, που παραμένει σε ισχύ. Επίσης, δεν υπάρχει καμιά πρόβλεψη για πλειστηριασμό ακινήτων από το Ελληνικό Δημόσιο για οφειλές από 500 ευρώ. Επιβάλλονται κατασχέσεις για την εξασφάλιση της απαίτησής του Δημοσίου, αλλά κανένα ακίνητο δεν έχει πλειστηριαστεί για μικρές οφειλές. Τα στοιχεία του 2016 και 2017 είναι χαρακτηριστικά. Έχουν γίνει 20 και 8 πλειστηριασμοί, αντίστοιχα, που η οφειλή ήταν πάνω από 700 χιλιάδες ευρώ.
Τέλος, για το θέμα της απεργίας, η αλλαγή είναι στον κανόνα της απαρτίας της Γ.Σ. για τη λήψη απόφασης για απεργία από τα πρωτοβάθμια επιχειρησιακά σωματεία και δεν αφορά στα πρωτοβάθμια σωματεία ευρύτερης περιφέρειας ή πανελλαδικής εμβέλειας, καθώς και τις δευτεροβάθμιες και τριτοβάθμιες οργανώσεις.
Ένας, χωρίς προκατάληψη, προσεκτικός αναγνώστης των διατάξεων του νεοψηφισθέντος νόμου θα αναγνωρίσει ότι, σχεδόν στο σύνολό τους, είναι σε θετική κατεύθυνση και πραγματικά αντιμετωπίζονται χρόνια, συσσωρευμένα από το παρελθόν, προβλήματα και επιπλέον, όχι αμελητέο, ανοίγουν μια ξεκάθαρη, σε 7 μήνες, έξοδο από την εποχή των Μνημονίων. Σκιαγραφείται, επίσης, ένα πρότυπο ανάπτυξης διαφορετικό από εκείνο που μας οδήγησε στη χρεοκοπία, ένα τοπίο χωρίς γκρίζες ζώνες.

Της Παναγιώτας Κοζομπόλη – Αμανατίδη
Δικηγόρου – βουλευτή Μεσσηνίας ΣΥΡΙΖΑ