Κενά στη διαδικασία εξετάσεων ηλικιωμένων βρίσκουν οι εκπαιδευτές οδηγών
Σε εξέλιξη βρίσκεται τον τελευταίο χρόνο μια πολύ σημαντική εισαγγελική έρευνα, που αφορά την κατοχή διπλωμάτων οδήγησης από υπερήλικες στη Μεσσηνία. Η έρευνα, σύμφωνα με πληροφορίες, προχωρά και ήδη έχουν ταυτοποιηθεί στη Μεσσηνία πάνω από 200 κάτοχοι διπλωμάτων οδήγησης, οι οποίοι έχουν υπερβεί λίγο ή πολύ το 80ό έτος της ηλικίας τους.
Η εισαγγελική παραγγελία, εστιάζει στην ικανότητα αυτών των οδηγών στο να συνεχίζουν να οδηγούν και γι’ αυτό έχει ζητηθεί να εξετασθούν όλοι από γιατρούς Νοσοκομείου, προκειμένου να πιστοποιηθεί ότι ορθώς τους έχει ανανεωθεί το δίπλωμα. Μάλιστα, το έναυσμα για να διαταχθεί μια τέτοια έρευνα σε επίπεδο Μεσσηνίας, δεν είναι γνωστό και εγείρει ερωτήματα για τις υπόνοιες ή υποψίες που μπορεί να την προκάλεσαν.
Πάντως, η έρευνα, αν και έχει διαταχθεί από το 2017, έρχεται σε απόλυτη εναρμόνιση με τα νέα δεδομένα που εισάγει ο ΚΟΚ για εξετάσεις οδήγησης σε ηλικιωμένους και για τα οποία οι επαγγελματίες εκπαιδευτές οδηγών τηρούν κάποιες επιφυλάξεις.
Από το 2017
Η προκαταρκτική έρευνα που διατάχθηκε την άνοιξη του 2017 από τον τότε Προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Καλαμάτας Δημήτρη Σταύρου, βρίσκεται στα χέρια της Τροχαίας Καλαμάτας, όπου σύμφωνα με πληροφορίες έχουν ταυτοποιηθεί πάνω από 200 υπερήλικες οδηγοί.
Με την ολοκλήρωση της έρευνας, πιθανότατα η Εισαγγελία θα αποφασίσει και για το ποια θα είναι τα επόμενα βήματα, καθώς ο κ. Σταύρου με την παραγγελία του είχε ζητήσει νέες ιατρικές εξετάσεις για τους οδηγούς αυτούς, αλλά σε νοσοκομείο.
Άλλωστε, με το νέο ΚΟΚ, πλέον οι οδηγοί άνω των 74 ετών καλούνται να περνούν από εξέταση ανά τρία χρόνια και οι άνω των 80 ετών κάθε δύο χρόνια.
Παράλληλα, θα συνεχίσουν να είναι απαραίτητα τα πιστοποιητικά παθολόγου και οφθαλμίατρου.
Οι οδηγοί άνω των 74 χρόνων, σύμφωνα με τον νέο ΚΟΚ, θα πρέπει να ανανεώσουν το δίπλωμά τους αποδεικνύοντας πως και ξέρουν να οδηγούν και να παρκάρουν, αλλά και έχουν τα αντανακλαστικά για σωστή πορεία.
Έτσι, το υπουργείο Μεταφορών προσπαθεί να βάλει «φρένο» στους ηλικιωμένους που κυκλοφορούν στους δρόμους και έχουν χάσει τα αντανακλαστικά τους αυξάνοντας τις πιθανότητες πρόκλησης ατυχήματος.
Εκπαιδευτές οδηγών
Οι εκπαιδευτές οδηγών, κρίνουν ως θετικό το νέο μέτρο, όμως εκτιμούν ότι έχει αρκετά κενά και πως θα έπρεπε εκτός από τις εξετάσεις των ηλικιωμένων να περιλαμβάνει υποχρεωτικά και εκπαίδευση. Ένα δε από τα πιο αρνητικά στοιχεία, θεωρούν πως είναι ότι οι ηλικιωμένοι θα δίνουν εξετάσεις οδήγησης με το δικό τους όχημα και χωρίς παρουσία εκπαιδευτή.
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης Μεσσηνίας Παναγιώτης Κατσίβας μας εξήγησε, ότι ένας άνθρωπος 75 και 80 χρονών που έχει πάρει το δίπλωμά του πριν από σχεδόν 50 χρόνια, γνωρίζει πιθανότατα έναν «άλλο» ΚΟΚ.
«Την εποχή λοιπόν που πήραν το δίπλωμα, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας δεν εξυπηρετούσε τις ανάγκες που εξυπηρετεί ο σημερινός. Τότε, δεν υπήρχαν ούτε φωτεινοί σηματοδότες, ούτε αυτοκινητόδρομοι, ούτε λωρίδα επιταχύνσεως, ούτε λωρίδα επιβραδύνσεως. Αυτά λοιπόν, δεν τα γνωρίζουν οι ηλικιωμένοι. Σωστά επομένως, θα περνάνε από γιατρούς και ίσως θα έπρεπε να ήταν και αυστηρότερος ο έλεγχος, με κάποιες δικλείδες, για παράδειγμα το ποσοστό όρασης ή τα αντανακλαστικά τους. «Είμαι όμως αντίθετος να δίνουν μόνο εξετάσεις. Θα έπρεπε πρώτα οι ηλικιωμένοι να επιμορφωθούν σε ορισμένα πράγματα και μετά να δίνουν εξετάσεις. Ο νόμος είναι καλός, αλλά έχει κενά. Θα πρότεινα να περνάνε πρώτα από ένα σεμινάριο και να είναι αυστηρότερα τα ιατρικά κριτήρια», κατέληξε ο κ. Κατσίβας.
Ως την αρχή απελευθέρωσης του επαγγέλματος των εκπαιδευτών οδηγών, βλέπει το νέο αυτό μέτρο, ένας συνταξιούχος εκπαιδευτής οδηγών και πρώην πρόεδρος του Συλλόγου Μεσσηνίας, ο κ. Κώστας Παπαμικρουλέας.
Όπως σημείωσε μιλώντας μαζί μας, ο νόμος έχει αρκετά κενά και είναι δύσκολος στη εφαρμογή του.
«Πως θα μπει ο εξεταστής σε ένα όχημα, το οποίο δεν γνωρίζει, χωρίς να έχει τη δυνατότητα να πάρει τον έλεγχο, αφού ο νόμος λέει ότι οι ηλικιωμένοι θα δίνουν εξετάσεις με το δικό τους όχημα;
Στο εξωτερικό, μετά τα 80, υπάρχει μια συμβουλευτική επιτροπή, σαν Σχολή Οδηγών, η οποία προετοιμάζει ψυχολογικά τον 80αρη να μην οδηγήσει ή τον προετοιμάζει να οδηγήσει, αφού όμως πληρούνται κάποιες προϋποθέσεις.
Εκτίμησή μου είναι, ότι αυτό είναι η αρχή ενός σχεδίου που θέλουν να βγάλουν το δάσκαλο έξω από τις εξετάσεις. Ήδη στο πρώτο στάδιο το κατάφεραν, γιατί ο δάσκαλος δεν θα παρίσταται στην εξέταση των ηλικιωμένων.
Πιστεύω, ότι είναι ένα μακροχρόνιο σχέδιο που θα αλλάξει τον τρόπο χορήγησης των διπλωμάτων. Με αυτό τον τρόπο προσπαθούν να απελευθερώσουν το επάγγελμα του εκπαιδευτή και να το δώσουν σε εταιρίες, οι οποίες θα μπορούν να κάνουν όλα αυτά τα πράγματα που δεν μπορεί να κάνει μόνη της η Σχολή Οδηγών. Δεν θα ήθελα να είμαι προφήτης κακών ειδήσεων, αλλά θα έλεγα στους εν ενεργεία συναδέλφους μου να προσπαθήσουν να συνεταιρισθούν, να φτιάξουν ομάδες, ώστε να μπορέσουν να επιβιώσουν», κατέληξε ο κ. Παπαμικρουλέας.
Της Βίκυς Βετουλάκη