«Χωρίς ενδιαφέρον»… με την παρουσία ελάχιστου κόσμου, αλλά και λίγων δημοτικών συμβούλων, πραγματοποιήθηκε η προγραμματισμένη για την Τετάρτη το απόγευμα δημόσια διαβούλευση για το ΣΒΑΚ Μεσσήνης. Οι «ηχηρές» απουσίες προκάλεσαν την οργή του δημάρχου Γιώργου Τσώνη, που τόνισε ότι είναι απαράδεκτο αυτοδιοικητικοί που ενδιαφέρονται για το μέλλον του Δήμου να απουσιάζουν από τη δημόσια διαβούλευση, ενώ καυστικός ήταν και για την απουσία του Εμπορικού Συλλόγου Μεσσήνης και εν γένει του εμπορικού κόσμου της πόλης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά οι δημοτικοί σύμβουλοι που παραβρέθηκαν ήταν λιγότεροι από πέντε, ενώ από την αντιπολίτευση το «παρών» έδωσε μόνο ο Κωνσταντίνος Αποστολόπουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης», ο οποίος εξέφρασε και τις όποιες επιφυλάξεις του για τα ΣΒΑΚ. «Δικαιολόγησε» δε και την απουσία αυτοδιοικητικών και κόσμου λέγοντας ότι τέτοιες εκδηλώσεις ένα μήνα πριν από τις εκλογές πολλοί τις προσλαμβάνουν ως «ύποπτες».
Από την πλευρά της, η αντιδήμαρχος της Τεχνικής Υπηρεσίας, Γεωργία Παναγοπούλου, εξέφρασε κι αυτή τη λύπη της για την απουσία του κόσμου από τη διαβούλευση, ζητώντας απλά να γίνει μια ενημέρωση από την ανάδοχο εταιρεία και η «διαβούλευση» να επαναληφθεί.
Παράλληλα, έκανε γνωστό ότι η περιοχή εφαρμογής του ΣΒΑΚ Μεσσήνης περιλαμβάνει την ευρύτερη περιοχή γύρω από την πόλη της Μεσσήνης και την παραλία της Μπούκας.
Εκ μέρους της αναδόχου εταιρείας «Ι. Κουγιάνος & Συνεργάτες Ε.Ε.», που απέσπασε τη μελέτη με ποσό περίπου στα 10 χιλ. ευρώ, ύστερα από την έκπτωση που δόθηκε στο διαγωνισμό, παρευρέθη ο πολιτικός μηχανικός και συγκοινωνιολόγος κ. Βατίστας, ο οποίος και ενημέρωσε τους παρευρισκόμενους για το τι είναι ΣΒΑΚ, αλλά και για τις προτάσεις που καταθέτουν προς συζήτηση, ώστε να διαμορφωθεί το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας της Μεσσήνης.
Ο κ. Βατίστας, αφού ανέλυσε τον ορισμό, καθώς με κάθε λεπτομέρεια, τους στόχους, αλλά και τα πλεονεκτήματα των ΣΒΑΚ, προχώρησε στις προκαταρκτικές προτάσεις της αναδόχου εταιρείας για τη Μεσσήνη.
Συγκεκριμένα, παρουσίασε 10 προτάσεις, οι οποίες ωστόσο δε συζητήθηκαν καθώς ο κόσμος απουσίαζε:
1. Διαμορφώσεις κυκλικών κόμβων:
-Στη διασταύρωση της εθνικής οδού Ασπροχώματος – Πύλου με την οδό Βελίκας (δυτική είσοδος του Σχεδίου Πόλης)
-Στη διασταύρωση των οδών Εθνάρχου Μακαρίου και Ναυαρίνου
-Στη διασταύρωση της Επαρχιακής Οδού Μεσσήνης – Ναού Επικούριου Απόλλωνος με την οδό Καπ. Κρόμπα (βόρεια είσοδο της πόλης)
2. Υλοποίηση Τμημάτων Σχεδίου Πόλης (ΣΠ) και διάνοιξη των περιφερειακών οδών που παραμένουν αδιάνοικτες, όπως:
-Η οδός Μπακογιάννη στο νότιο όριο του ΣΠ
-Η οδός Δημάρχου Δημητρίου Χρόνη στο βορειοδυτικό όριο της πόλης
-Η οδός Μεγ. Αλεξάνδρου από συμβολή με Ναυαρίνου προς Βορρά.
-Ανώνυμες οδοί στο δυτικό όριο της πόλης.
3. Υλοποίηση κυκλοφοριακών παρεμβάσεων στο εμπορικό κέντρο της πόλης όπως:
-Μονοδρομήσεις για τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας των οχημάτων
-Διαμορφώσεις οδών ήπιας κυκλοφορίας και πεζοδρομήσεις για την προώθηση του βαδίσματος και της ποδηλασίας και την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας των πεζών.
-Κατασκευή πεζοδρομίων σε κεντρικές οδούς που δε διαθέτουν (π.χ. η Δημάρχου Π. Πτωχού και η Σωτ. Πατατζή) για την προώθηση του βαδίσματος και την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας των πεζών.
4. Προώθηση σε επίπεδο Στρατηγικού Σχεδιασμού υφιστάμενων Σχεδιασμών της Περιφέρειας, όπως:
-Κατασκευή περιφερειακού για την εκτροπή της κυκλοφορίας του Οδ. Άξονα Καλαμάτα – Μεσσήνη – Ριζόμυλος από τις οδούς Εθνάρχου Μακαρίου – Ναυαρίνου.
-Αναβάθμιση του Οδ. Άξονα Ασπρόχωμα – Μεσσήνη.
5. Προώθηση της ποδηλασίας, ως τρόπος μετακίνησης με την:
u -Δημιουργία ποδηλατόδρομων:
i) για την εξυπηρέτηση των εσωτερικών μετακινήσεων στο κέντρο της πόλης, και
ii) για τη σύνδεση της πόλης με την παραλία της Μπούκας και το Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής.
u Τοποθέτηση σταθμού ενοικίασης ποδηλάτων.
6. Αναπλάσεις και επαναδιαμορφώσεις οδών και περιοχών, όπως:
-Περιοχή Τοπικής Αγοράς στο Κέντρο της πόλης.
– Κεντρικές οδοί ιστορικού κέντρου Μεσσήνης.
-Παραλιακή Ζώνη Μπούκας.
7. Οργάνωση στάθμευσης στην πόλη:
-Οργάνωση των θέσεων στάθμευσης οχημάτων παρά την οδό γύρω από την κεντρική πλατεία.
-Απόκτηση αναξιοποίητων ιδιωτικών οικοπέδων, κοντά στην κεντρική πλατεία, για την κατασκευή νέων δημοτικών χώρων στάθμευσης.
-Διαμόρφωση θέσεων στάσης/στάθμευσης οχημάτων τροφοδοσίας.
-Ουσιαστική εφαρμογή του υφιστάμενου συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης.
8. Εξασφάλιση της οδικής ασφάλειας σε περιοχές με υψηλή κυκλοφορία και σε περιοχές σχολικών συγκροτημάτων, με δράσεις όπως:
-Πύκνωση διαβάσεων πεζών και σηματοδότησή τους στην οδό Εθνάρχου Μακαρίου – Ναυαρίνου και στην οδό Σταδίου.
-Τοποθέτηση κατακόρυφης σήμανσης (π.χ. πινακίδες αναγγελίας κινδύνου και περιορισμού ταχύτητας) στις πλησιέστερες οδούς που οδηγούν στα σχολεία.
-Τοποθέτηση εμποδίων (π.χ. κιγκλιδώματα), μπροστά από τις εισόδους/εξόδους των σχολείων.
-Διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, κυρίως μπροστά από τα σχολεία.
-Τοποθέτηση εμποδίων (π.χ. ζαρτινιέρες) τα οποία θα κατευθύνουν τους πεζούς να κινούνται μέσω των διαβάσεων πεζών.
-Κατασκευή διαδρομής κίνησης επί του πεζοδρομίου με οριζόντια σήμανση – παιχνίδι (π.χ. οδηγός κίνησης παιδιών), ο οποίος θα κατευθύνει την κίνηση των παιδιών επί των πεζοδρομίων.
9. Διευκόλυνση της προσβασιμότητας των ΑμεΑ με δράσεις όπως:
-πύκνωση των ραμπών ΑΜΕΑ.
-θέσπιση θέσεων στάθμευσης οχημάτων ΑΜΕΑ.
-προσθήκη συστημάτων ηχητικής σήμανσης (ειδοποίησης) στους φωτεινούς σηματοδότες της πόλης.
10. Προώθηση της χρήσης συγκοινωνίας, με δράσεις όπως:
-Εξέταση της ενδεχόμενης επέκτασης των δρομολογίων του ΚΤΕΛ, από τα γύρω χωριά του Δήμου Μεσσήνης προς το κέντρο της πόλης.
– Επαναλειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής Καλαμάτα – Μεσσήνη – ΤΕΙ.
του Κώστα Γαζούλη