Στο 5ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ελαιολάδου και Επιτραπέζιας ελιάς (5-7/4/2019) στην Καλαμάτα, μεταξύ των άλλων, στην τοποθέτησή μου «προκάλεσα» τον κ. Αραχωβίτη να ξεκαθαρίσει το μέγα θέμα που έχει προκύψει με τη σύγχυση που επικρατεί για το ΠΟΠ ελιά Καλαμάτας.
Συγκεκριμένα, τόνισα ότι με την απόφαση του κ. Αποστόλου το Φεβρουάριο του 2018 εντάχθηκε στον Εθνικό Κατάλογο η «Ελιά Καλαμάτας» ως συνώνυμο ποικιλίας ελιάς (της ποικιλίας Καλαμών), παρά τις έντονες αντιδράσεις των παραγωγικών φορέων της Μεσσηνίας. Δυστυχώς, οι τότε ανησυχίες μας επαληθεύτηκαν σήμερα και προκαλούν έντονο προβληματισμό φαινόμενα εταιρειών από την Αίγυπτο, την Τουρκία κ.λπ. που πωλούν το προϊόν τους ως Kalamata Olives.
Σύμφωνα, μάλιστα, με πρόσφατη έρευνα διαπιστώθηκε ότι ορισμένες αιγυπτιακές εταιρείες, με παρουσία στο διαδίκτυο, διαφημίζουν ότι πωλούν Kalamata Olives, σε μια προσπάθεια να εκμεταλλευτούν το καλό όνομα της ελιάς μας στο εξωτερικό, τη στιγμή που το προϊόν τους δεν έχει καμία σχέση με το δικό μας από άποψη ποιότητας.
Επισημαίνουμε ότι αυτή η απόφαση του υπουργού μετατρέπει στην πράξη την Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης «ΕΛΙΑ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ» σε εμπορική με την ένδειξη ΚΑΛΑΜΑΤΑ, απελευθερώνοντας την εισαγωγή Ελιάς Καλαμάτας.
Στην ουσία ωφελούνται τρίτες χώρες, οι οποίες χρησιμοποιούν ελεύθερα την ονομασία «Καλαμάτα» διαμορφώνοντας μια ενιαία παγκόσμια αγορά στην παραγωγή και στην κατανάλωση.
Ήδη πολλές χώρες (Αίγυπτο, Ιταλία, Τουρκία, Ιράν, Χιλή, Μαρόκο κλπ) διαθέτουν ελαιόδεντρα ποικιλίας Καλαμών και μπορούν να χρησιμοποιούν και αυτοί το συνώνυμο «Καλαμάτα».
Έτσι αυξάνεται ο ανταγωνισμός των χωρών που παράγουν ένα τελικό προϊόν χωρίς προδιαγραφές ποιότητας, με χαμηλό κόστος παραγωγής, συμπιέζοντας τις τιμές και το εισόδημα των Ελλήνων παραγωγών και ιδιαίτερα των Μεσσηνίων.
Είναι επιβεβλημένο, τελικά, το ΥΠΑΑΤ να ανοίξει το φάκελο ΠΟΠ ελιά Καλαμάτας της Μεσσηνίας και ο κ. Αραχωβίτης να μην «κρύβεται», όπως έκανε στο Φεστιβάλ Επιτραπέζιας Ελιάς και Ελαιολάδου, αλλά να συνεργαστεί με τους εμπλεκόμενους φορείς, προς όφελος των παραγωγών και του εθνικού μας προϊόντος.
Αποδείχθηκε, τελικά ,ότι όχι μόνο δεν υπάρχει Εθνική Στρατηγική για ένα πανίσχυρο εξαιρετικό διεθνούς φήμης προϊόν, αλλά οι όποιες παρεμβάσεις δημιουργούν περισσότερα προβλήματα, είτε από σκοπιμότητα και συμφέροντα είτε, στην καλύτερη περίπτωση, από κακή πληροφόρηση ή άγνοια.
Του Παναγιώτη Αλευρά
Γεωπόνου, πρώην αντιπεριφερειάρχη Μεσσηνίας, υποψήφιου βουλευτή ΚΙΝΑΛ
Υ.Γ.1: Ο κ. Αραχωβίτης να εκφράσει με ενέργειες την αρνητική του θέση για την τότε απόφαση του κ. Αποστόλου και όχι στα λόγια, όπως υποσχέθηκε στις 13/11/2018 στους ελαιοπαραγωγούς της Μεσσηνίας που τον επισκέφθηκαν.
Υ.Γ.2: Μήπως επαναληφθεί η «δάσωση» του ΠΟΠ Καλαμάτας από τον κ. Τσίπρα στη σημερινή του επίσκεψη στην Καλαμάτα, όπως έγινε προσωρινή ακύρωση εν όψει των εγκαινίων του περιφερειακού δρόμου της Καλαμάτας; ΤΩΡΑ, όμως, όχι προσωρινά, αλλά απαιτούμε οριστική λύση.