Η πρόεδρος της Πειραματικής Σκηνής Καλαμάτας Λέττα Πετρουλάκη περίμενε στο καφέ του κτιρίου της Φιλαρμονικής, στο αμφιθέατρο μας υποδέχθηκε εγκάρδια ο Φιλιατρινός συγγραφέας Γρηγόρης Χαλιακόπουλος και στο πιάνο ο Νίκος Φυλακτός συνόδευε την ηθοποιό Κατερίνα Βαρδακαστάνη στο «Αν σ’ αρνηθώ αγάπη μου», σε μια από τις τελευταίες πρόβες για τη «Δανάη», ένα «δυνατό» μουσικοθεατρικό έργο, ανάλογο της ηρωίδας, που θα έχει την ευκαιρία το κοινό της Καλαμάτας να δει σε μια και μοναδική παράσταση απόψε στις 8.30 μ.μ. στον ίδιο χώρο.
«Είναι τιμή για την Πειραματική Σκηνή Καλαμάτας να φιλοξενεί και να στηρίζει παραστάσεις σαν τη «Δανάη», που ήδη έχουν παρακολουθήσει στην Αθήνα όπου παιζόταν για δύο χρόνια στο θέατρο ΕΚΣΤΑΝ. Μας συγκίνησε πάρα πολύ και σίγουρα θα συγκινήσει και θα δώσει πάρα πολλή χαρά το Σάββατο το βράδυ στις 8:30 στη Φιλαρμονική, με τους συντελεστές ξεκινώντας από τον συγγραφέα τον Γρηγόρη Χαλιακόπουλου, την Κατερίνα Βαρδακαστάνη που έχει σκηνοθετήσει και ερμηνεύει το ρόλο της Δανάης, και τον πιανίστα Νίκο Φυλακτό», έκανε την ιδανική «εισαγωγή» στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση του έργου η κα Πετρουλάκη, προσκαλώντας τον κόσμο να την παρακολουθήσει και να περάσει πολύ καλά.Ως …σκέτο Φιλιατρινός «αυτοσυστήθηκε» αρχικά ο συγγραφέας-δημοσιογράφος Γρηγόρης Χαλιακόπουλος, ανταποδίδοντας τις ευχαριστίες στην Πειραματική Σκηνή και την πρόεδρο κα Πετρουλάκη, τόσο για την παλιότερη συνεργασία με «Το Μαγγάλι», όσο και για την τωρινή, που φωτίζει τις λιγότερο προβεβλημένες πτυχές της ζωής και της προσωπικότητας της «μούσας του Αττίκ».
Γρ. Χαλιακόπουλος: Από τους σημαντικότερους ανθρώπους που έχω γνωρίσει η Δ. Στρατηγοπούλου
Ο κ. Χαλιακόπουλος εξήγησε πώς ξεκίνησε όλο αυτό:
«Η Δανάη Στρατηγοπούλου ήταν μία εξαίρετη φίλη, από τους σημαντικότερους ανθρώπους που έχω γνωρίσει στη ζωή μου, άρα το έργο γράφτηκε και από βιωματικές εμπειρίες που είχα από αυτή τη σπουδαία γυναίκα που ήταν τραγουδίστρια, συγγραφέας, ποιήτρια και δημοσιογράφος.
Και μόνο το γεγονός ότι έχει μεταφράσει τα έργα του Νερούντα, το «Canto General» μεταφράστηκε από τη Δανάη Στρατηγοπούλου, ότι στη Χιλή την έχουν όπως εμείς έχουμε τη Μελίνα Μερκούρη –γιατί έζησε εκεί και δίδαξε στο Πανεπιστήμιο της Χιλής, Ελληνική Λαογραφία- και μόνο το γεγονός ότι αυτή η γυναίκα έκανε αντίσταση στην γερμανική κατοχή, έζησε ταπεινά και όμορφα, όπως αυτή ήθελε, και ότι τραγούδησε σπουδαίους μουσουργός, τραγούδια του Αττίκ, του Χαιρόπουλου και τόσων άλλων, είναι σημαντικό για να προσκαλέσουμε τους Καλαματιανούς συμπατριώτες μας να δουν την παράσταση, διότι είναι μια παράσταση η οποία έχει πολλά να τους προσφέρει», κατέληξε ο Μεσσήνιος συγγραφέας.
Με το πρίσμα του προσωπικού βιώματος και συνεπαρμένος από ένα νέο δρόμο που του άνοιξε η συμμετοχή του στην παράσταση ο συνθέτης, μαέστρος και πιανίστας Νίκος Φυλακτός, τόνισε τα παρακάτω:
«Με το θίασο αυτό ξεκίνησα τη συνεργασία για πρώτη φορά το καλοκαίρι του 2018 και χάρηκα που έτυχε να γνωρίσω από πιο κοντά και τη Δανάη μέσα από αυτό το έργο του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου και τη σπουδαία ερμηνεία της Κατερίνας Βαρδακαστάνη που παίζει το ρόλο αυτό.
Υπάρχουν κάποια κοινά βιώματα, όταν άκουγα για την αντιστασιακή της δράση. Η οικογένειά μου όλη ήταν στην Εθνική Αντίσταση κι αυτό με έφερε πάρα πολύ κοντά. Και με έφερε βέβαια κοντά στη μουσική του Αττίκ, του Χαιρόπουλου και του Γιάννη Κωνσταντινίδη (Κώστα Γιαννίδη), που είχα την τιμή να τον γνωρίσω προσωπικά.
Υπάρχει κάτι το κοινό ανάμεσα στο θέατρο και τη μουσική. Και οι δύο τέχνες εξελίσσονται μέσα σε χώρο και χρόνο, με τη διαφορά ότι ο ηθοποιός κάνει τη μετενσάρκωση του ήρωα.
Συνεργάζομαι πάρα πολύ καλά με τους υπόλοιπους συντελεστές. Μου άνοιξαν κάποιους ορίζοντες διαφορετικούς, που πριν δεν τους είχα σκεφτεί και νομίζω έχουμε αρκετό μέλλον μαζί μας. Ήδη μελοποίησα ένα τραγούδι του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου…», εκμυστηρεύτηκε επιπλέον ο κ. Φυλακτός, ενώ η αναφορά του στο πόσο του άρεσε η Καλαμάτα στην οποία βρέθηκε για πρώτη φορά, τον οδήγησε στις δικές του ρίζες καταγωγής, το Βελβεντό Κοζάνης («είμαι Μακεδόνας, όχι …Σκοπιανός, Έλληνας» σχολίασε χαρακτηριστικά), τη γέννησή του στην Πολωνία, από οικογένεια πολιτικών προσφύγων και στον συνονόματο θείο του ποιητή και μουσικοσυνθέτη, Νίκο Φυλακτό, ο οποίος έγραψε τα τραγούδια του Βελβεντού.
Κατερίνα Βαρδακαστάνη: Η Δανάη δεν είναι μόνο Αττίκ, είναι ένας θρύλος
«Όταν πηγαίνουμε σε πόλεις εκτός Αθήνας και βρίσκουμε ανθρώπους που έχουν δημιουργήσει τη δική τους κυψέλη πολιτισμού είναι πάρα πολύ συγκινητικό, διότι ουσιαστικά παλεύουν μόνοι τους. Κι αυτό το ξέρουμε πολύ καλά όλοι όσοι είμαστε μέσα στο χώρο της τέχνης και είναι συγκινητικό να μας στηρίζουν κι εμάς που από την Αθήνα θέλουμε να έρθουμε εδώ στην Καλαμάτα ή όπου αλλού. Γι’ αυτό κι ευχαριστούμε μέσα από την καρδιά μας την Πειραματική Σκηνή», ήταν τα πρώτα λόγια της Κατερίνας Βαρδακαστάνη, ενώ στη συνέχεια αναφέρθηκε στη δυσκολία του ρόλου της και τα χαρακτηριστικά της ηρωίδας που τονίζονται στην παράσταση:
«Η Δανάη είναι ένας θρύλος! Κατ’ αρχάς για τη φωνή της. Είναι πολύ δύσκολο να προσεγγίσει κάποιος έναν άνθρωπο που το ευρύ κοινό τον ξέρει τόσες πολλές δεκαετίες, με δράση τόσο μεγάλη στο μουσικό στερέωμα. Έχει πει εκατοντάδες τραγούδια τα οποία έχουν γίνει όλα επιτυχίες, κι αυτό είναι πάρα πολύ δύσκολο διότι η σύγκριση ανάμεσα στη σκηνή και στη ζωή είναι αναπόφευκτη. Εδώ είναι ένα ρίσκο ουσιαστικά για τους συντελεστές μιας τέτοιας παράστασης. Πώς ανεβάζεις μια Δανάη; Πολύ απλά, εμείς –κατ’ αρχάς ο συγγραφέας, ο Γρηγόρης Χαλιακόπουλος- ψάξαμε μέσα από το κείμενο να βγάλουμε την αλήθεια της ψυχής της. Τι είναι αυτό που θαυμάζουμε στη Δανάη. Γιατί η Δανάη; Γιατί η Δανάη προωθούσε πάντα τις ανθρώπινες αξίες. Ήταν η ίδια Άνθρωπος και Γυναίκα. Ποτέ δεν έκανε πίσω στα πιστεύω της. Όλες τις δεκαετίες που ήταν σταρ και μάλιστα σε ένα “σύστημα” που ήταν δύσκολο, με πολιτικές αναταραχές. Και ήταν πάντα μπροστά, στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, με τη Χούντα, ακόμα και στη Χιλή, όπου είχε επίσης επαναστατική δράση.
Η Δανάη έμπαινε πάντα μπροστά κι αυτό είναι κάτι που θαυμάζουμε στη Δανάη. Κάτι στο οποίο θα θέλαμε να της μοιάσουμε και το θέατρο θα ήθελε να δείξει στο κοινό.
Επιλέγουμε εδώ ένα κείμενο που ο Γρηγόρης Χαλιακόπουλος έγραψε ειδικά πάνω στη συνεργασία μας και προήλθε μέσα από την προσωπική του γνωριμία με τη Δανάη. Αυτό που επιλέγουμε λοιπόν είναι ένα ποιοτικό θέατρο, που μπορεί να έχει ρίσκο, αλλά κάνουμε το θέατρο για την ψυχή μας, το θέατρο που μας εκπροσωπεί. Η Δανάη είναι μια γυναίκα που μας εκπροσωπεί. Μια γυναίκα του σήμερα, του χθες και του αύριο, είναι ένας άνθρωπος που αγωνίζεται και τα βγάζει πέρα γιατί πιστεύει στον εαυτό της, πιστεύει στην ομάδα της.
Δεν θα την έλεγα μία γυναίκα πολιτικά αντιστασιακή, αλλά έναν άνθρωπο, ο οποίος πίστευε στις αξίες, λάτρευε το ελληνικό στοιχείο, την ελληνική μουσική, γενικότερα την Ελλάδα. Η φιλοπατρία της Δανάης είναι κάτι συγκλονιστικό, που βγαίνει μέσα από τα ποιήματά της, μέσα από τους στίχους της. Η Δανάη δεν είναι μόνο μία γυναίκα που τραγούδησε τον Αττίκ. Αυτό, το κοινό έρχεται στην παράσταση και το μαθαίνει. Μαθαίνει ότι είναι ποιήτρια και συγγραφέας, ότι έφερε τον Πάμπλο Νερούντα στην Ελλάδα…
Και τελειώνει η παράσταση και έρχεται το κοινό και λεει “ευχαριστούμε πολύ κατ’ αρχάς γιατί συγκινηθήκαμε, αλλά κυρίως γιατί μάθαμε ότι η Δανάη δεν είναι κυρίως Αττίκ”. Είναι άδικο για έναν άνθρωπο που έχει κάνει τόσα, να θυμόμαστε μόνο το «Ας ερχόσουν για λίγο», το οποίο –παρεμπιπτόντως- ακούγεται και στην παράσταση, που έχει ζωντανή μουσική. Δεν είναι μία μουσική παράσταση, αλλά μια μουσικοθεατρική. Μέσα το θεατρικό μονόλογο έρχεται η μουσική και συμπληρώνει τα βιώματά της αγαπημένης μας Δανάης», κατέληξε η γνωστή ηθοποιός.
Η ταυτότητα της παράστασης
Συγγραφέας: Γρηγόρης Χαλιακόπουλος
Σκηνοθεσία – εικαστική επιμέλεια- Ερμηνεία: Κατερίνα Βαρδακαστάνη
Πιάνο: Νίκος Φυλακτός
Φωτισμός: Παναγιώτης Μαζαράκης
Επιμέλεια Κίνησης: Κάλλια Θεοδοσιάδη
Ήχος: Παναγιώτης Μαζαράκης
Φωτογραφία: Αιμίλιος Πέτρου
Styling: Αλέξανδρος Κουμιώτης
Αφίσα: Δήμητρα Μπουλούζου
Υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων: Γιάννα Ακριβού
Παραγωγή: ΕΚΣΤΑΝ
Γενική είσοδος 10 ευρώ, φοιτητές-άνεργοι 8 ευρώ
Της Χριστίνας Ελευθεράκη