Πέρασε ένας ολόκληρος χρόνος και άλλος ένας χειμώνας με πολλές βροχοπτώσεις από το Φεβρουάριο του 2018 που σημειώθηκε ξαφνικά η εκτεταμένη κατολίσθηση σε περιοχή της Μικρής Μαντίνειας, που αποτελούσε τμήμα ιδιοκτησίας του κ. Μιχάλη Κυριαζή και ακόμα δεν έχει γίνει καμία αποκατάσταση.
Είναι ένα από τα σημεία που τα βράχια κρέμονται πάνω από τις ακτές και τα παρουσιάσαμε σε πρόσφατο ρεπορτάζ μας, αναφέροντας τους πιθανούς κινδύνους για τους λουόμενους , που ξένοιαστοι από κάτω μαζί με τις οικογένειές τους κάνουν μπάνιο.
Ο κ. Κυριαζής, μιλώντας στο «Θ» επισημαίνει ότι από τότε δεν έχει γίνει καμία ενέργεια από τις αρμόδιες Υπηρεσίες, ούτε αποκατάστασης, ούτε προστασίας και ενώ υπάρχει κίνδυνος και για το σπίτι του, αλλά και για τον κεντρικό δρόμο, όπως αναφέρει μελέτη που ο ίδιος ανέθεσε στο γεωλόγο Μιχάλη Αντωνόπουλο, μετά το συμβάν.
Ρηγματώσεις στο δρόμο
Μάλιστα, η μελέτη του κ. Αντωνόπουλου καταλήγει σε συγκεκριμένα συμπεράσματα για τους λόγους που συνέβη η συγκεκριμένη κατολίσθηση, ενώ ιδιαίτερα επισημαίνει τις ρηγματώσεις που έχει υποστεί ο δρόμος και τον κίνδυνο κατάρρευσής του.
Όπως τονίζει ο κ. Αντωνόπουλος η εδαφική θραύση που σημειώθηκε πέρυσι το Φεβρουάριο, είχε σαν αποτέλεσµα όχι µόνο την κατάπτωση των πρανών, αλλά και τµήµατος της ιδιοκτησίας, µε κίνδυνο απώλειας και της υπόλοιπης ιδιοκτησίας του κ. Κυριαζή, συμπεριλαμβανόμενης και της οικίας του.
Μάλιστα, χαρακτηριστικά αναφέρει ότι «ανάντη της ιδιοκτησίας επί του οδοστρώµατος της δηµοτικής οδού Καλαμάτα – Κιτριές εμφανίζεται ασυνέχεια (ρωγμή) που διευρύνεται µέχρι και σήµερα και υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο αστοχίας µε κίνδυνο για τα διερχόμενα οχήματα και τους πεζούς». Ο γεωλόγος καταλήγει στο συμπέρασμα ότι μία από τις βασικές αιτίες που οδήγησαν στα κατολισθητικά φαινόμενα, ήταν τα έργα της Δ.Ε.Υ.Α. Καλαμάτας µε την τοποθέτηση του αγωγού λυμάτων αλλά και των συνδέσεων με αυτόν.
Έργα για τον αγωγό
Όπως εξηγεί στη μελέτη ο κ. Αντωνόπουλος, η τοµή που έγινε επί του οδοστρώµατος για τη σύνδεση του αγωγού λυμάτων µε την ιδιοκτησία του κ. Κυριαζή, πριν µερικά χρόνια, είχε ως αποτέλεσµα «λόγω µη επαρκούς συμπύκνωσης και αστοχιών των υλικών σε µια ζώνη επιρρεπή στη διάβρωση, να εμφανιστούν έντονα γεωλογικά φαινόμενα µε διείσδυση του νερού εντός του χαλαρού μανδύα των επιφανειακών γεωλογικών σχηματισμών».
Και συνεχίζει: «Αυτό είχε σαν αποτέλεσµα την ανύψωση της στάθµης του νερού και την αύξηση της πίεσης του νερού των πόρων του εδαφικού υλικού, µετά την κορύφωση των έντονων βροχοπτώσεων κατά τις ημέρες εκείνες. Αυτό ήταν και η αφορμή για την απότοµη ξαφνική εκδήλωση της αστοχίας και των ολοσχερών καταπτώσεων σε µεγάλο µήκος της ιδιοκτησίας, τουλάχιστον 40 µέτρα και εύρος από 1-2 µέτρα.
Το τεχνικό έργο της ΔΕΥΑΚ που κατασκευάσθηκε το 2005, άφησε διαχρονικά τη δυνατότητα στο νερό να διεισδύσει εντός του μανδύα των εδαφικών σχηματισμών µέσω της τοµής που έγινε επιφανειακά και πιθανόν και από πλημμελή σύνδεση και συμπύκνωση των υλικών πλήρωσης των κενών µετά την εκσκαφή του αγωγού από PVC Φ250.
Τα υλικά εκσκαφής δεν είναι κατάλληλα συνήθως για την αυτούσια χρήση τους σαν υλικά επιχωμάτων, λόγω της συμμετοχής μεγάλου ποσοστού αργιλικών υλικών. Θεωρείται βέβαιο ότι δε χρησιμοποιήθηκαν όλα τα κατάλληλα υλικά επίχωσης, οι στεγανωτικές μεμβράνες, και τα γεωυφάσµατα που αποκλείουν φαινόμενα αστοχιών και εσωτερικής διάβρωσης στα τεχνικά έργα τοποθέτησης αγωγών λυμάτων. Αυτό επιβεβαιώνεται από την υποχώρηση της ασφάλτου επί του οδοστρώματος, αλλά και των φρεατίων ελέγχου των αγωγών κατά μήκος της χάραξης του έργου και κυρίως εκεί όπου εμφανίζονται οι διαρρήξεις και αρχίζουν οι καταπτώσεις», αναφέρει στα συμπεράσματα ο κ. Αντωνόπουλος.
Μέτωπο υγρασίας
Γι’ αυτό όπως αναφέρει είναι ορατή μπροστά από την ιδιοκτησίας του κ. Κυριαζή μια συνεχής ρηγµάτωση, µε αντίστοιχο µήκος µε αυτό της κατακρήµνισης που αρχίζει από την τοµή της ΔΕΥΑΚ στο οδόστρωμα και ακολουθεί σε µήκος όλο το μέτωπο της κατάρρευσης.
Επίσης , η εγκάρσια τοµή επί του οδοστρώµατος έχει υποστεί σηµαντική καθίζηση και στις ανοιχτές ρηγματώσεις καταλήγουν επιφανειακά ύδατα, καθώς δεν υπάρχουν αποστραγγιστικά και άλλα δίκτυα ή φρεάτια σε όλο το µήκος του δρόμου για την απορροή των νερών που πλεονάζουν.
Μάλιστα, σε φωτογραφίες ο κ. Αντωνόπουλος έχει αποτυπώσει, ότι στο σημείο θραύσης του πρανούς, εμφανίζεται ένα μεγάλο μέτωπο υγρασίας, μόλις 7µέτρων από εκεί που βρίσκεται το σηµείο τοµής της ΔΕΥΑΚ επί του οδοστρώµατος.
Ο κ. Αντωνόπουλος καταλήγει ότι οι βασικοί λόγοι που ενεργοποίησαν το κατολισθητικό φαινόμενο στην περιοχή είναι οι τεχνικές παρεμβάσεις επί του δρόμου και οι έντονες βροχοπτώσεις εκείνης της περιόδου.
«Συνεπώς προκύπτει από όλες τις μετρήσεις και παρατηρήσεις στο ύπαιθρο, ότι ο κυρίαρχος παράγοντας, τη δεδοµένη χρονική περίοδο, είναι οι ανθρωπογενείς παρεμβάσεις, που έγιναν µέσα από τα τεχνικά έργα διάνοιξης επί του οδοστρώµατος, που πραγµατοποιήθηκαν χωρίς προηγουμένως να διερευνηθούν πλήρως οι παράμετροι των εδαφικών πρανών και είχαν σαν αποτέλεσµα να διευκολύνουν την είσοδο του νερού στο έδαφος, τη µείωση των γεωτεχνικών παραμέτρων του πρανούς και την αλλαγή της κίνησης των επιφανειακών υδάτων εκτός των φυσικών αποδεκτών».
Της Βίκυς Βετουλάκη