Την Τρίτη ή την Τετάρτη, εκτός απροόπτου, κατατίθεται στη Βουλή των Ελλήνων το διυπουργικό νομοσχέδιο το οποίο, μεταξύ άλλων, περιέχει διατάξεις σχετικά με τη λεγόμενη κυβερνησιμότητα των Ο.Τ.Α.
Όπως έχει δηλώσει ο υπουργός Εσωτερικών, Τάκης Θεοδωρικάκος, η νομοθετική ρύθμιση της κυβέρνησης, από τη μία θα ευνοεί τις συμπράξεις μεταξύ των παρατάξεων, ώστε να δημιουργούνται πλειοψηφίες, και από την άλλη θα διασφαλίζει τη δυνατότητα στον εκλεγμένο δήμαρχο ή περιφερειάρχη να εφαρμόσει το πρόγραμμα για το οποίο ψηφίστηκε. Ο υπουργός διευκρίνισε, πάντως, ότι η νομοθετική ρύθμιση θα δίνει κίνητρα (σ.σ. κατάληψη έμμισθων αξιωμάτων στη διοίκηση κ.α.) στις παρατάξεις να συνεννοηθούν, ωστόσο δε μπορεί να εξασφαλίσει ότι τελικά θα υπάρχει πλειοψηφία στα δημοτικά ή περιφερειακά συμβούλια!
Στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, υπό τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη στο Μέγαρο Μαξίμου, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές αποφασίστηκε ότι στο διυπουργικό νομοσχέδιο θα περιλαμβάνονται διατάξεις που ενισχύουν την κυβερνησιμότητα των δήμων και των περιφερειών μέσω: α) της θέσπισης δυνατότητας σύμπραξης δημοτικών παρατάξεων στις οποίες περιλαμβάνεται υποχρεωτικά η παράταξη του δημάρχου ή του περιφερειάρχη, β) της εξασφάλισης πλειοψηφίας του δημάρχου και του περιφερειάρχη στις Επιτροπές Οικονομικών, γ) εξασφάλισης της πλειοψηφίας του δημάρχου και του περιφερειάρχη σε όλα τα νομικά πρόσωπα ΟΤΑ πρώτου και δεύτερου βαθμού και δ) προσαρμογής του τρόπου ψήφισης του προϋπολογισμού των ΟΤΑ που καταλήγει – σε έσχατο βαθμό – στην επιλογή της πρότασης-εισήγησης της οικονομικής επιτροπής.
Με την κατάθεση, λοιπόν, του σχετικού νομοσχεδίου, στο οποίο θα ορίζεται ρητά και λεπτομερώς το πλαίσιο των συμπράξεων και λειτουργίας της διοίκησης των Ο.Τ.Α., θα μάθουμε ακριβώς τι και πως. Πάντως, ήδη έχει καταστεί ξεκάθαρο ότι με τη νέα ρύθμιση οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες, έχοντας την πλειοψηφία – που τους δίδεται με τις διατάξεις του νομοσχεδίου – στις Επιτροπές Οικονομικών και τα Νομικά Πρόσωπα, κάλλιστα θα μπορούν να διοικούν μόνοι τους, με τις παρατάξεις τους και τους εκλεγμένους συμβούλους τους, χωρίς να απαιτούνται αναγκαστικά συμπράξεις και «σύμφωνα συμβίωσης» με άλλες παρατάξεις. Εκτός βέβαια κι αν – όπως έχουμε αναφέρει στο «Θ – υπάρχουν δήμαρχοι και περιφερειάρχες που εκτιμούν, κρίνουν και πιστεύουν ότι μέλη των παρατάξεών τους είναι ανίκανα και ακατάλληλα για τη διοίκηση οπότε θα κάνουν την ανάγκη φιλοτιμία συμπράττοντας και συμβιώνοντας με άλλες, πρόθυμές για καρέκλες, έμμισθα αξιώματα και «μόστρα», παρατάξεις γιατι προφανώς θα εκτιμούν, κρίνουν και πιστεύουν ότι τα μέλη εκείνων των – άλλων – παρατάξεων είναι ικανά και κατάλληλα για τη διοίκηση (σ.σ. συνδιοίκηση) και όχι οι εκλεγμένοι στις δικές τους παρατάξεις!
Με δεδομένο ότι το νομοσχέδιο θα ψηφιστεί άμεσα στη Βουλή και θα καταστεί νόμος του κράτους, με ισχύ από τη νέα δημοτική περίοδο που ξεκινά το Σεπτέμβριο, θεσμοθετώντας ΚΑΙ τις συμπράξεις λοιπών παρατάξεων με την παράταξη δημάρχου και περιφερειάρχη, όχι απλώς έντιμο αλλά ηθικά και πολιτικά επιβεβλημένο είναι έγκαιρα, ΤΩΡΑ, πριν από συμπράξεις και… «σύμφωνα συμβίωσης», οι παρατάξεις να τοποθετηθούν δημόσια για μια σειρά από ζητήματα των τοπικών κοινωνιών και, βεβαίως, για το μοντέλο διοίκησης που πιστεύουν, στη βάση τυχόν προεκλογικών εξαγγελιών ή διακηρύξεών τους, κι αν δεν είχαν τέτοιες, με βάση την αντίληψή τους και τη θέση τους για τοπικά ζητήματα, τη διοίκηση και λειτουργία των δήμων ή περιφερειών!
Στο δήμο Τριφυλίας, για παράδειγμα, οι δημοτικές παρατάξεις, αφενός του εκλεγμένου δημάρχου και αφετέρου οι… πρόθυμες για σύμπραξη με την παράταξη του δημάρχου, αλλά και όλες – γιατι όχι; – οι παρατάξεις του νέου δημοτικού συμβουλίου, έχουν ηθική και πολιτική υποχρέωση απέναντι στους κατοίκους και δημότες-εκλογείς της Τριφυλίας, με πλήρη συναίσθηση δημοκρατικής ευθύνης, σεμνότητα, σεβασμό και τιμή στην εκφρασθείσα λαϊκή ετυμηγορία, για να μη θεωρηθεί (από τους πολίτες) ότι ενδεχόμενες συμπράξεις και «σύμφωνα συμβίωσης» θα γίνουν επειδή εκλεγμένοι αντιπρόσωποί τους στο δήμο νοιάζονται μόνο και μόνο για καρέκλες, αξιώματα, μισθούς και «μόστρα», να τοποθετηθούν δημόσια και να δώσουν ξεκάθαρες ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ:
1-Για το ζήτημα του Κυπαρισσιακού κόλπου. Θεωρούν σωστό το Προεδρικό Διάταγμα προστασίας ή πρέπει να ακυρωθεί; Να υλοποιηθεί η σχεδιαζόμενη “επένδυση Παππά” και ο δήμος να «βάλει πλάτη» για αυτή, ναι ή όχι;
2-Για τη διαχείριση απορριμμάτων. Να δοθεί σε ιδιώτες η αποκομιδή των απορριμμάτων, ναι ή όχι;
3-Για τη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης-Αποχέτευσης Τριφυλίας (ΔΕΥΑΤ). Να συνεχίσει τη λειτουργία της ως ΝΠΙΔ ή να καταργηθεί και να γίνει υπηρεσία/διεύθυνση/τμήμα του δήμου;
4-Για τις εξορύξεις υδρογονανθράκων στο Ιόνιο. Να γίνουν ή να «παγώσει» και ακυρωθεί δια παντός η διαδικασία;
5-Να αυξηθούν τα τέλη καθαριότητας και φωτισμού στην Costa Navarino σε σχέση με τις άλλες πολύ μικρότερες τουριστικές μονάδες, ναι ή όχι; Να απαλλάσσεται η Costa Navarino από τέλη για κάμποσους μήνες ως λειτουργούσα εποχική επιχείρηση, ναι ή όχι;
6-Για τις λαϊκές Αγορές Κυπαρισσίας, Φιλιατρών, Γαργαλιάνων. Να μείνουν εκεί που λειτουργούν και όπως λειτουργούν ή να αλλάξουν χώρους και ημέρες και να λειτουργούν μόνο με τοπικά αγροτικά προϊόντα; Μήπως να καταργηθούν τελείως;
7-Για τυχόν χρόνιους μεγαλοοφειλέτες του δήμου και της ΔΕΥΑΤ, επιχειρήσεις ή φυσικά πρόσωπα, να ασκηθούν ένδικα μέσα, ακόμα ίσως και με απαίτηση για κατάσχεση λογαριασμών ή και δέσμευση/δήμευση περιουσιών των ιδίων/κληρονόμων/καθολικών διαδόχων ή και εταιρικών συνεργατών τους/εταίρων, ώστε ο δήμος να εισπράξει τις οφειλές ή να τις διαγράψει τελείως;
8-Να ασκηθούν μηνύσεις, αγωγές και κάθε άλλο ένδικο μέσο σε βάρος αιρετών, υπαλλήλων, εργολάβων, προμηθευτών καθώς και δικαστικών λειτουργών για έργα, προμήθειες ή υπηρεσίες που φέρονται ότι έγιναν χωρίς να ακολουθηθούν νόμιμες διαδικασίες αλλά τα δικαστήρια εξέδιδαν και εκδίδουν διαταγές πληρωμών για αυτά, ναι ή όχι;
9-Θεωρούν ότι το μοντέλο διοίκησης με τους τοπικούς αντιδημάρχους στην πράξη πέτυχε ή απέτυχε; Πρέπει να συνεχίσουν στο δήμο Τριφυλίας να υπάρχουν τοπικοί αντιδήμαρχοι ή μόνο ισχυροί θεματικοί αντιδήμαρχοι και να δοθούν επιπλέον αρμοδιότητες και ρόλοι στα συμβούλια Κοινοτήτων και τους προέδρους Κοινοτήτων;
10-Θεωρούν ότι το μοντέλο διοίκησης με αποκεντρωμένες υπηρεσίες και διάσπαρτα γραφεία των ίδιων υπηρεσιών με υπαλλήλους ένα γύρω στα δημοτικά καταστήματα, λειτουργεί αποδοτικά ή προκαλεί προβλήματα; Να συνεχίσει αυτό το μοντέλο διοίκησης, ναι ή όχι; Κι αν όχι, ποιο είναι το μοντέλο διοίκησης που θεωρούν αποδοτικότερο και αποτελεσματικότερο;
11-Θεωρούν ότι, η Οικονομική Υπηρεσία και η Τεχνική Υπηρεσία λειτούργησαν αποδοτικά και αποτελεσματικά όντας μακριά η μία από την άλλη και δίχως να είναι σε άμεση διασύνδεση κι επαφή με το γραφείο του δημάρχου, δίπλα του, ναι ή όχι; Και, θεωρούν ότι οι διευθύνσεις Οικονομικών και Τεχνικών Έργων πρέπει να είναι δίπλα στο γραφείο του δημάρχου ή όπου να ’ναι;
12-Ναι στην Ευρώπη – Ναι στο ευρώ ή Όχι όπως στο δημοψήφισμα του 2015; Για να γνωρίζουν άπαντες και τη βαθύτατα πολιτική θέση των παρατάξεων.
13-Να γίνει ανοιχτή δημόσια δημοκρατική συζήτηση για το χωροταξικό του “Καλλικράτη”, τα προβλήματα και τις δυσλειτουργίες που προκλήθηκαν στο (ή με το) δήμο Τριφυλίας και να ληφθεί απόφαση για τοπικό δημοψήφισμα ώστε οι πολίτες να αποφασίσουν για την αλλαγή του χωροταξικού, όπως άλλωστε ζητάνε (σ.σ. αλλαγή του χωροταξικού) διαρκώς επί 10 χρόνια τοπικοί συλλογικοί φορείς και αυτοδιοικητικοί του δήμου και το έθεσαν δημόσια με ένταση, μόλις πριν από λίγους μήνες, συλλογικοί φορείς των Φιλιατρών, ναι ή όχι;
14-Θεωρούν ότι η απλή αναλογική προκαλεί ακυβερνησία στους Ο.Τ.Α., ναι ή όχι; Εάν ναι, όταν υπέβαλλαν υποψηφιότητα γνώριζαν ότι με το ισχύον εκλογικό σύστημα προκαλείται ακυβερνησία; Συμφωνούν με τις αλλαγές που προωθούνται στο Πρόγραμμα «Κλεισθένης Ι» πριν καν εφαρμοστεί ο νόμος και διαπιστωθεί στην πράξη εάν όντως προκαλείται πρόβλημα, ναι ή όχι; Οι αλλαγές που προωθούνται καταργούν την απλή αναλογική, νοθεύουν την εκφρασθείσα στις εκλογές λαϊκή ετυμηγορία, είναι αντιδημοκρατικές και αντισυνταγματικές ή είναι δημοκρατικότατες, συνταγματικότατες και σέβονται την πρόσφατη ψήφο του λαού στις αυτοδιοικητικές εκλογές;
Από τις δημόσιες τοποθετήσεις-απαντήσεις, σε αυτά τα λίγα αλλά κρίσιμα και σοβαρά ζητήματα-ερωτήματα, προφανέστατα θα φανεί κι αποδειχθεί εάν πράγματι υπάρχει κοινός τόπος, πεδίο συναντίληψης και ειλικρινές πλαίσιο συνεννόησης και συνεργασίας μεταξύ δημοτικών παρατάξεων ή εάν όλα έγιναν και γίνονται (δυστυχώς, σε ενδεχόμενη τέτοια περίπτωση) υστερόβουλα και με ιδιοτέλεια, οπότε και οι κάτοικοι, δημότες-εκλογείς θα μπορούν να εξάγουν ασφαλή συμπεράσματα για τα κίνητρα εμπλοκής κι ενασχόλησης ενός εκάστου με τα κοινά στο δήμο Τριφυλίας.
Του Ηλία Γιαννόπουλου