Θέση για τα όσα διαδραματίζονται το τελευταίο διάστημα με την υλοποίηση του οδικού άξονα Καλαμάτα- Ριζόμυλος- Πύλος – Μεθώνη εξέφρασε ο εκπρόσωπος Τύπου της αξιωματικής αντιπολίτευσης και βουλευτής Μεσσηνίας του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Χαρίτσης.
Ο πρώην υπουργός με ανάρτηση στην προσωπική του ιστοσελίδα στο facebook σημειώνει ότι ο χρόνος για μεμψιμοιρίες και καθυστερήσεις έχει παρέλθει και το έργο, άμεσης προτεραιότητας για την ανάπτυξη της Μεσσηνίας, θα πρέπει να μπει σε τροχιά υλοποίησης, αφού όλα τα διαδικαστικά έχουν ολοκληρωθεί.
Με την άποψη που εκφράζει φαίνεται να συμφωνεί και ο απερχόμενος δήμαρχος Πύλου- Νέστορος Δημήτρης Καφαντάρης, ο οποίος συναντήθηκε πρόσφατα με τον υπουργό Υποδομών, ενώ διαφωνεί ο νέος περιφερειάρχης Παναγιώτης Νίκας. Βέβαια, ο νυν υπουργός Υποδομών Κώστας Αχ. Καραμανλής φαίνεται να υιοθετεί τη λύση που δρομολογήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά από την άλλη πλευρά, υπάρχουν και πιέσεις για αναθεώρηση της θέσης του.
Ο πρώην υπουργός Αλέξης Χαρίτσης έγραψε: “Το έργο δρομολογήθηκε τα τελευταία χρόνια με την επίλυση όλων των αδειοδοτικών, μελετητικών και χρηματοδοτικών εκκρεμοτήτων. Τώρα που βρισκόμαστε στο παρά ένα, πρέπει οι πάντες να συστρατευθούμε για να προχωρήσει η υλοποίηση. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να επιστρέψουμε πάλι στο σημείο μηδέν. Δεν επιτρέπονται μικροκομματικές σκοπιμότητες σε ένα τόσο στρατηγικής σημασίας έργο”.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του “Θάρρους” το προηγούμενο διάστημα για το θέμα αναφέραμε: “Την πρόθεση της νέας κυβέρνησης και του νέου υπουργού Υποδομών, Κώστα Αχ. Καραμανλή, να συνεχίσει το οδικό έργο Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη με βάση τη λύση ΣΔΙΤ και τη νέα χάραξη του «ΜΟΡΕΑ» που ξεκίνησε η προηγούμενη κυβέρνηση, «αποκάλυψαν» οι συναντήσεις του υπουργού τόσο με το βουλευτή Μεσσηνίας της Νέας Δημοκρατίας, Γιάννη Λαμπρόπουλο, όσο και με το δήμαρχο Πύλου – Νέστορος, Δημήτρη Καφαντάρη.
Στα δελτία Τύπου που εξέδωσαν και οι δύο μετά τις συναντήσεις τους με τον Κώστα Αχ. Καραμανλή περιγράφεται ξεκάθαρα η πρόθεση του υπουργείου να συνεχισθεί η α΄ φάση του διαγωνισμού, που είναι η προεπιλογή για κατασκευή του δρόμου με ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) χωρίς διόδια.
Παράλληλα, έχει υποβληθεί η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων στη Διεύθυνση Περιβάλλοντος του υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος και η β΄ φάση του διαγωνισμού θα ξεκινήσει, όταν δημοσιευθεί στη Διαύγεια η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων από το υπουργείο Περιβάλλοντος. Τότε, παράλληλα, θα κηρυχθούν και οι απαλλοτριώσεις.
Αντιδράσεις Νίκα
Παράλληλα με τις συναντήσεις του υπουργού στην Αθήνα, στο Δημαρχείο Μεσσήνης βρίσκεται και το «στικάκι» με τη νέα χάραξη του «ΜΟΡΕΑ» στο Καλαμάτα – Ριζόμυλος. Η μελέτη έφθασε ύστερα από αίτημα προ 5 μηνών της «διαπαραταξιακής» επιτροπής που είχε συστήσει ο απερχόμενος δήμαρχος Γιώργος Τσώνης. Ωστόσο, παραμένει άγνωστο πότε θα φθάσει «επίσημα» για διαβούλευση τόσο στο Περιφερειακό Συμβούλιο όσο και στα Δημοτικά Συμβούλια των «ενδιαφερόμενων» Δήμων. Υπενθυμίζουμε ότι η παραλιακή χάραξη, με μελέτη- δωρεά του Καπετάν Βασίλη Κωνσταντακοπουλου, λύση που προωθούσε η κυβέρνηση Σαμαρά, είχε περάσει περιβαλλοντικούς όρους, ενώ είχε εγκριθεί και από τα Δημοτικά Συμβούλια Καλαμάτας – Μεσσήνης και Πύλου.
Το σχετικό «στικάκι» έφθασε από το Δήμο Μεσσήνης και στα χέρια του απερχόμενου δημάρχου Καλαμάτας και νέου περιφερειάρχη Πελοποννήσου, Παναγιώτη Νίκα.
Ο κ. Νίκας, που ήταν από τους υποστηρικτές της «παραλιακής χάραξης», μιλώντας μαζί μας σημείωσε την κατ’ αρχήν διαφωνία του στη «νέα χάραξη» που εμπεριέχεται στο «στικάκι».
Οι αιτιάσεις είναι, κυρίως, ότι ο νέος «αυτοκινητόδρομος» περνά τουλάχιστον σε 4, 5 σημεία πάνω από τις γραμμές του ΟΣΕ, τονίζοντας ότι πριν από 20 χρόνια φρόντιζαν στη Νέα Είσοδο να κατασκευάσουν «γέφυρες» για να μην περνά ο δρόμος πάνω από ράγες. Παράλληλα, εκφράζει τη διαφωνία του για το γεγονός ότι ο δρόμος που θα κατασκευαστεί από την Καλαμάτα μέχρι το μεγάλο κόμβο του αεροδρομίου είναι δίιχνος και στη συνέχεια γίνεται τετράιχνος, ενώ υπογραμμίζει ότι με την προτεινόμενη λύση ο περιμετρικός γίνεται «μονόδρομος» για τους κατοίκους της Καλαμάτας, άρα και η πληρωμή διοδίων.
Τέλος, σημειώνει την απαξίωση του δυτικού «μετώπου» της Καλαμάτας και του παραλιακού «πλούτου», που θα παραμείνει ανεκμετάλλευτος.
Να σημειώσουμε ότι οι παρατηρήσεις του Παναγιώτη Νίκα έγιναν με μια πρώτη «σύντομη» ματιά στο «υλικό» που έφθασε στα χέρια του από το Δήμο Μεσσήνης και αναμένονται περισσότερα σε τοποθέτησή του, όταν θα έχει πλήρη επίγνωση και από πιο επίσημα «χείλη».
Την ίδια ώρα ερωτηματικό αποτελεί η στάση του Δημοτικού Συμβουλίου Μεσσήνης. Η απερχόμενη Αρχή, σύμφωνα με το ρεπορτάζ των προηγούμενων μηνών, φαίνεται να είναι σύμφωνη με τη λύση της νέας χάραξης του «ΜΟΡΕΑ», ωστόσο δεν το άφησε να διαφανεί το προηγούμενο διάστημα λόγω και του «εκλογικού κόστους».
Ενδιαφέρον θα έχει η στάση της νέας Δημοτικής Αρχής μπροστά στην προτεινόμενη λύση, που θεωρείται δεδομένο ότι θα ξεσηκώσει αντιδράσεις στην πόλη της Μεσσήνης.
Παράλληλα, δεν έχουν γίνει γνωστές και οι προθέσεις του νέου δημάρχου Καλαμάτας, Θανάση Βασιλόπουλου, που επί ημερών του το Δημοτικό Συμβούλιο θα κληθεί να «γνωμοδοτήσει» για την προτεινόμενη λύση.
Το ίδιο ισχύει και για το νέο δήμαρχο Πύλου- Νέστορος, Παναγιώτη Καρβέλα, ωστόσο στο κομμάτι που αφορά στον εν λόγω Δήμο δεν υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στην «παραλιακή χάραξη» και τη «νέα χάραξη» του «Μορέα».
Το κόστος του έργου με τη…λύση του “Μορέα” εκτιμάται ότι θα κυμανθεί πέριξ των 200 εκατομμυρίων ευρώ. Η σύμβαση με τον ανάδοχο θα έχει διάρκεια 30 χρόνια, εκ των οποίων τέσσερα χρόνια θα αφορούν την κατασκευαστική περίοδο και τα υπόλοιπα 26 τη συντήρηση.
Η διαφορά του συγκεκριμένου ΣΔΙΤ σε σχέση με τις υπόλοιπες συμβάσεις του είδους είναι ότι θα προκριθεί η λύση των λεγόμενων πληρωμών διαθεσιμότητας, μια μέθοδος ιδιαίτερα διαδεδομένη στην Ευρώπη, καθώς, όπως επισημαίνουν στελέχη του κλάδου, πάνω από το 70% των οδικών έργων που κατασκευάζονται μέσω ΣΔΙΤ γίνονται με τον συγκεκριμένο τρόπο.
Μέσω των «πληρωμών διαθεσιμότητας», ο ανάδοχος και διαχειριστής του έργου θα λαμβάνει «ενοίκιο» από το Δημόσιο, όταν καλύπτει συγκεκριμένες απαιτήσεις/προδιαγραφές ποιότητας κατά τη λειτουργία του οδικού άξονα.
Επειδή οι «πληρωμές διαθεσιμότητας» καταβάλλονται κατά τη λειτουργία του έργου, ο ανάδοχος έχει κίνητρο να το ολοκληρώσει όσο πιο γρήγορα μπορεί, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το όφελος προς το Δημόσιο.
Στη συνέχεια, εφόσον παραδοθεί το έργο, ο ανάδοχος πληρώνεται με ένα προσυμφωνημένο ποσό, κάτι που συνεπάγεται σταθερές ροές εσόδων στους αναδόχους, όπως δηλαδή συμβαίνει και με μια τυπική σύμβαση παραχώρησης, όπου όμως τα έσοδα παράγονται από την εκμετάλλευση των διοδίων.
Του Αντώνη Πετρόγιαννη