Γιάννης Λαμπρόπουλος: Υπέρ της νέας χάραξης και κατά Νίκα για το Καλαμάτα – Μεθώνη

Γιάννης Λαμπρόπουλος: Υπέρ της νέας χάραξης και κατά Νίκα για το Καλαμάτα – Μεθώνη

Συνάντηση με τον υπουργό Κωστή Χατζηδάκη

Επίσημα στοιχεία για τον οδικό άξονα  Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη
 
 
Με τον υπουργό Κωστή Χατζηδάκη συναντήθηκε προχθές στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ο βουλευτής Μεσσηνίας της Ν.Δ., Ιωάννης Λαμπρόπουλος.
Όπως αναφέρει ο ίδιος: «Τον ενημέρωσα για την κατασκευή του οδικού άξονα Καλαμάτας – Μεσσήνης – Ριζόμυλου – Πύλου – Μεθώνης και του ζήτησα να μην υπάρξουν καθυστερήσεις στην έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, προκειμένου να προχωρήσουν γρήγορα οι διαδικασίες για την έναρξη των εργασιών του δρόμου.
Όπως είχα κάνει γνωστόν στη συνάντηση που είχα στις 7/8/2019 στο υπουργείο Υποδομών με τον υπουργό κ. Κώστα Καραμανλή, είχαμε συζητήσει για τους οδικούς άξονες, Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, Τσακώνα – Καλό Νερό, Καλό Νερό – Πύργος – Πάτρα και για το αεροδρόμιο Καλαμάτας.
Συγκεκριμένα, για τον οδικό άξονα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη η απόφαση του υπουργείου είναι να συνεχισθούν οι διαδικασίες της α’ φάσης, που είναι η εκδήλωση ενδιαφέροντος, από τις κατασκευαστικές εταιρείες, καθώς και η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων από το υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας.
Αφού εγκριθούν οι περιβαλλοντικοί όροι, τότε θα περάσουμε στη β΄ φάση, που κυρίως είναι ο διαγωνισμός για ανάδειξη του κατασκευαστή.
Το υπουργείο έχει επιλέξει την πρόσφατη χάραξη που εφάπτεται του αεροδρομίου, παρακάμπτει τη Μεσσήνη και συνεχίζει με παρακάμψεις των χωριών, μέχρι το Ριζόμυλο, την Πύλο και τη Μεθώνη.
Ο δρόμος θα είναι τετράιχνος μέχρι το Ριζόμυλο, με τους κόμβους που απαιτούνται. Η παλιά χάραξη, η οποία είναι περίπου πεντακόσια μέτρα από τη θάλασσα, σε όλο το μήκος από την Καλαμάτα μέχρι το Ριζόμυλο, απορρίφθηκε από το υπουργείο, διότι έχει χαρακτηρισθεί οικονομικά ασύμφορη λόγω υψηλού κόστους κατασκευής και απαλλοτριώσεων και όχι μόνον.
Για την καλύτερη ενημέρωση των πάντων, Δημοτικών Αρχών και πολιτών, εγώ σήμερα έχω να παραθέσω τα εξής, επίσημα από τις υπηρεσίες του υπουργείου στοιχεία:
1. Με βάση τις υπάρχουσες προμελέτες το Καλαμάτα – Ριζόμυλος, με τη νέα χάραξη, έχει προϋπολογισμό περίπου 55 εκατ. ευρώ και μέχρι τη Μεθώνη συνολικά 200 εκατ. ευρώ. Η παραλιακή λύση, παλαιά χάραξη, από την Καλαμάτα μέχρι το Ριζόμυλο, χωρίς τα ειδικά γεωτεχνικά έργα που απαιτούνται για την υπερυψωμένη ευρεία διατομή του οδοστρώματος, έχει προϋπολογισμό 75 εκατ. ευρώ.
Το κόστος των ειδικών γεωτεχνικών έργων που απαιτούνται για την παραλιακή χάραξη, δεν μπορεί να προσδιοριστεί, μιας και δεν υπάρχουν μελέτες και διότι το έδαφος είναι βάλτος στη μεγαλύτερη έκταση.
2. Οι μελέτες που απαιτούνται για την παραλιακή χάραξη χρειάζονται έναν περίπου χρόνο για να ανατεθούν και άλλον ένα χρόνο τουλάχιστον για να ολοκληρωθούν, που σημαίνει ότι θα πρέπει να περάσουν δύο χρόνια απραξίας μέχρι να τελειώσουν και οι οποίες, μετά βεβαιότητας, θα ανεβάσουν το κόστος κατασκευής σε ύψη δυσθεώρητα.
Συνεπώς, με την παραλιακή μελέτη, από την Καλαμάτα μέχρι τη Μεθώνη, το συνολικό κόστος μπορεί να φθάσει και τα 300 εκατ. ευρώ.
Σημειώνω ότι στον αυτοκινητόδρομο Τσακώνας – Καλαμάτας, στον Άγιο Φλώρο και τη Μικρομάνη, λόγω εδάφους, το κόστος κατασκευής ήταν πολλές φορές πάνω, από τα υπόλοιπα τμήματα.
3. Οι απαλλοτριώσεις στην παραλιακή χάραξη θα είναι της τάξης των 20 εκατ. ευρώ τουλάχιστον και θα απαλλοτριωθεί το σύνολο του εύρους και του μήκους του δρόμου για διατομή πλάτους 50 μ.
Στην πάνω χάραξη δε θα χρειαστούμε πάνω από 7 εκατ. ευρώ, μιας και θα χρησιμοποιήσουμε τον υφιστάμενο δρόμο για την κατεύθυνση Καλαμάτα – Ριζόμυλος και θα απαλλοτριώσουμε μόνο την έκταση για το νέο κλάδο από Ριζόμυλο προς Καλαμάτα, καθώς και για την παράκαμψη της Μεσσήνης.
4. Για την πάνω χάραξη και από την Καλαμάτα μέχρι τη Μεθώνη το κράτος θα προκαταβάλει 50 εκατ. ευρώ, αυτά μπορεί να διαθέσει άμεσα και τα υπόλοιπα 150 θα τα δανειστεί η κατασκευάστρια εταιρεία από τράπεζες και στη συνέχεια το κράτος θα καταβάλει ένα ποσό κάθε χρόνο, για περίπου 26 χρόνια.
Η εταιρεία θα έχει και την ευθύνη της συντήρησης του δρόμου.
Για την παραλιακή χάραξη από την Καλαμάτα μέχρι τη Μεθώνη το κράτος θα πρέπει να προκαταβάλει περίπου 150 εκατ. ευρώ και πολλά περισσότερα στη συνέχεια.
Χρήματα που, δυστυχώς, σήμερα δεν υπάρχουν.
Οι τράπεζες είναι αμφίβολο αν θα χρηματοδοτήσουν ένα έργο επισφαλές, λόγω εδάφους, σαν της παραλιακής και που δε θα γνωρίζουν το τελικό κόστος, που θα είναι σίγουρα πολύ υψηλό.
Έχουμε, λοιπόν, να επιλέξουμε. Θέλουμε το δρόμο μέχρι την Πύλο και τη Μεθώνη ή μέχρι τον Ριζόμυλο;
Σαφέστατα μέχρι τη Μεθώνη. Είναι η τελευταία ευκαιρία και δεν πρέπει να τη χάσουμε.
Με ΣΔΙΤ θα κατασκευασθούν σε όλη την Ελλάδα μόνον δυο οδικοί άξονες, αυτός από την Καλαμάτα μέχρι τη Μεθώνη και αυτός της Κρήτης.
5. Η μελέτη της παραλιακής χάραξης προβλέπει υπερυψωμένο δρόμο, ύψους τουλάχιστον επτά μέτρων. Αυτό σημαίνει ότι από τη Δυτική Παραλία της Καλαμάτας μέχρι το Ριζόμυλο θα κατασκευαστεί ένας δρόμος – τείχος Ρωμαϊκό, ύψους επτά μέτρων, που από την πάνω πλευρά του δε θα βλέπουν καν τη θάλασσα και δε θα περνάει ούτε αέρας.
Ποιος θα κατασκευάσει ένθεν και ένθεν του υπερυψωμένου δρόμου σπίτι ή ξενοδοχείο για να βλέπει μπροστά το τείχος και τα αυτοκίνητα που θα περνάνε;
Μήπως ο υπερυψωμένος δρόμος, τελικά, αποτρέψει την ανάπτυξη σε όλο το φιλέτο του Μεσσηνιακού;
Στις πλημμύρες του 2016 πλημμύρισε το Πήδημα, γιατί τα νερά εμποδίστηκαν να περάσουν από τον υπερυψωμένο δρόμο στο τμήμα από Αρφαρά μέχρι Θουρία. Ποιος μπορεί να εγγυηθεί ότι δε θα έχουμε ανάλογα προβλήματα και στον κάμπο από Καλαμάτα μέχρι Μεσσήνη;
Ένας τετράιχνος δρόμος, υπερυψωμένος τουλάχιστον επτά μέτρα και με διαρκή κίνηση οχημάτων, που θα κόβει στα δύο τη Δυτική Παραλία Καλαμάτας, θα ευνοήσει την αξιοποίηση – ανάπτυξή της που περιμένουν οι ιδιοκτήτες;
Δε θα ήταν καλύτερο η νέα Δημοτική Αρχή, που θα έχει την αρμοδιότητα και το χρόνο, να κατασκευάσει έργα υποδομής ήπιας μορφής, δρόμους και ό,τι άλλο χρειάζεται για ανάπτυξη και αναβάθμιση της Δυτικής Παραλίας;
6. Η πάνω χάραξη θα αποτελεί συνέχεια του δρόμου Τρίπολης – Καλαμάτας, θα εφάπτεται του αεροδρομίου και έτσι δεν αποκόπτεται και δε απομονώνεται η Μεσσήνη.
7. Η πρόβλεψη κόμβων δεν είναι κακό, διότι εγγυώνται μικρότερες ταχύτητες και περισσότερη ασφάλεια. Άλλωστε, θα γίνει διαβούλευση και τα Δημοτικά Συμβούλια θα έχουν λόγο για τροποποιήσεις και διορθώσεις.
Οι αγώνες μου, για τα έργα υποδομής και τους δρόμους, σας είναι γνωστοί, από την ημέρα που με εκλέξατε βουλευτή. Με πολλή προσπάθεια, σύμπνοια και ενότητα, πετύχαμε το δρόμο Τρίπολης – Καλαμάτας, που για όλους μας ήταν ένα όνειρο. Χάθηκαν για τη Μεσσηνία τεσσεράμισι χρόνια με την κυβέρνηση των κ.κ. Τσίπρα και Καμένου.
Πρέπει τώρα να βιαστούμε, οι διαδικασίες για τον αναπτυξιακό άξονα Καλαμάτας– Μεθώνης έχουν ξεκινήσει και δεν πρέπει να τις σταματήσουμε, ούτε για μία ημέρα, ούτε για δύο με τρεις μήνες και μετά να αρχίσουμε τις συζητήσεις, αλλά ούτε και για δύο χρόνια που θα απαιτηθούν, ώστε να ολοκληρωθούν οι υπολειπόμενες μελέτες στην παραλιακή χάραξη.
Θα έχουμε χάσει το δρόμο.
Αγωνίζομαι για αυτό το έργο και ξεκίνησα τις μελέτες το 2007, με τον τότε υπουργό Γ. Σουφλιά.
Πρέπει όλοι να συμβάλουμε θετικά.
Οι ανεδαφικές ενστάσεις και οι εξωπραγματικοί υπολογισμοί σίγουρα δε θα ωφελήσουν.
Ο δρόμος από την Καλαμάτα μέχρι τη Μεθώνη μπορεί και πρέπει να γίνει τώρα.
Αν δε βάλουμε εμείς προβλήματα, μέσα στο 2020 θα έχει αναδειχθεί ο κατασκευαστής και από το 2021 θα αρχίσει η κατασκευή του.
Να μη χαθεί και αυτή η ευκαιρία, να μη σταματήσουν τώρα οι διαδικασίες.
Όλοι μαζί να αγωνιστούμε για να φτιάξουμε και τον άλλον, επίσης κεντρικό άξονα του νομού και της Δυτικής Ελλάδος, από την Τσακώνα μέχρι το Καλό Νερό. Να συνεργαστούμε όλοι».