Την ώρα που το «brain drain» συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό στη χώρα μας, υπάρχουν και εξαιρέσεις που ακολουθούν την «αντίθετη διαδρομή», αυτή της επιστροφής… Η «εξαίρεση», όσον αφορά στον Νίκο Στακιά, είναι ακόμα πιο σπάνια. Έπειτα από μια δεκαετία αφότου επέστρεψε στη χώρα, έχοντας ζήσει για περίπου 10 χρόνια σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, αποφάσισε να γυρίσει στη «γενέτειρα» Καλαμάτα.
Με «βιογραφικό» που θα ζήλευαν αρκετοί, πήρε την απόφαση να λύσει ίσως την πιο «δύσκολη εξίσωση» στη μέχρι τώρα διαδρομή του και να ασχοληθεί με την αξιοποίηση ιστορικών και πολιτιστικών δράσεων στην περιοχή, με «όπλο» την εμπειρία που αποκόμισε μέχρι σήμερα στα διάφορα σημαντικά «πόστα» που υπηρέτησε δίπλα σε σπουδαίους ανθρώπους. «Όραμά» του, όπως λέει ο ίδιος, είναι να συμβάλει στην ανάπτυξη της Μεσσηνίας.
-Από το «Μετσόβιο» και τα Εφαρμοσμένα Μαθηματικά πώς βρέθηκες στο «Sports Marketing» και τη διοργάνωση εκδηλώσεων;
Προερχόμενος από οικογένεια με δύο γονείς καθηγητές Φυσικής, η Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του ΕΜΠ (κυρίως για να επεκτείνω τις γνώσεις μου στα Μαθηματικά που μου άρεσαν από μικρός) ήταν – μπορεί κάποιος να θεωρήσει- φυσικό επακόλουθο. Η συνέχεια, ωστόσο, δεν είναι και τόσο αναμενόμενη.
Επηρεασμένος από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, την εγκατάλειψη των εγκαταστάσεων και τη μη ύπαρξη στρατηγικού σχεδιασμού για την καλύτερη δυνατή αξιοποίησή τους, αποφάσισα να κάνω το μεταπτυχιακό μου στην Αγγλία με εξειδίκευση στη διοργάνωση εκδηλώσεων και στην καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των σταδίων και των εγκαταστάσεών τους 365 ημέρες το χρόνο και όχι μόνο όσο διαρκούν οι αθλητικές εκδηλώσεις.
-Επιστροφή στην Ελλάδα και «δουλειά» στην αγαπημένη σου ομάδα, τον Άρη, αλλά και στη διοργάνωση μεγάλων συναυλιών…
Στα χρόνια που ακολούθησαν, μετά την επιστροφή μου στην Ελλάδα, διατέλεσα για αρκετά χρόνια υπεύθυνος marketing του Άρη Θεσσαλονίκης, ενώ συμμετείχα στο σχεδιασμό, τη διοργάνωση και την αποτίμηση διαφόρων εκδηλώσεων: από το διεθνές τουρνουά καλαθοσφαίρισης Nick Galis Cup στην τελευταία περιοδεία του συγκροτήματος Buena Vista Social Club στην Ελλάδα, και από εκδηλώσεις αθλητικού τουρισμού σε συναυλίες διεθνών σχημάτων κλασσικής μουσικής, όπως η Strauss Festival Orchestra Vienna.
-«Επόμενος σταθμός» το υπουργείο Τουρισμού και τώρα η «επιστροφή» στην Καλαμάτα. Γιατί επιστρέφεις;
Τα τελευταία χρόνια εργάστηκα ως επιστημονικός συνεργάτης στο υπουργείο Τουρισμού και ειδικότερα στην προώθηση του Concept «Greece – A 365-Day Destination», με στόχο τη διεύρυνση της τουριστικής σεζόν και την ανάπτυξη ελληνικών θεματικών τουριστικών προϊόντων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, σύμφωνα με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας.
Αυτή την περίοδο είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος, γιατί ξεκίνησα τη διδακτορική μου διατριβή στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, που έχει ως στόχο την «Ανάπτυξη Ψηφιακής Εφαρμογής Καταγραφής και Αξιολόγησης Ιστορικών, Πολιτιστικών Δράσεων για το Νομό Μεσσηνίας».
Όραμά μου, ως Μεσσήνιος, μέσα από την εμπειρία που έχω συγκεντρώσει τα προηγούμενα χρόνια είναι να συμβάλω στην ανάπτυξη της περιοχής, δημιουργώντας ένα εργαλείο συγκέντρωσης στατιστικών στοιχείων και αποτίμησης των εκδηλώσεων, το οποίο μελλοντικά θα είναι διαθέσιμο στους Δήμους, τις κοινότητες και τους διοργανωτές των εκδηλώσεων της περιοχής.
Παράλληλα, αυτή την περίοδο συνεργάζομαι με το σωματείο «Διάζωμα» ως σύμβουλος διαχείρισης στην «Πολιτιστική Διαδρομή στα Αρχαία Θέατρα της Ηπείρου», το πρώτο πιλοτικό ολιστικό πρόγραμμα διαμόρφωσης και προώθησης ενός εξειδικευμένου και επώνυμου προϊόντος πολιτιστικού τουρισμού, με άξονα 5 θέατρα της αρχαιότητας.
-Πώς βλέπεις τις δυνατότητες «ανάπτυξης» της πόλης μας με βάση τον Πολιτισμό και τον Αθλητισμό;
Όσον αφορά στα event στην πόλη μας, εκτός από το εξαιρετικό Φεστιβάλ Χορού, που αποτελεί την επιτομή των εκδηλώσεων που πραγματοποιούνται και την καλύτερη διαφήμιση για την Καλαμάτα στο εξωτερικό, θα ξεχώριζα τις Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας, μια διοργάνωση με εκπαιδευτικό χαρακτήρα που, αν στηριχθεί μακροπρόθεσμα, έχει όλα τα εχέγγυα να αποτελέσει σημαντικό πυλώνα πολιτισμού και πολιτιστικού τουρισμού για την περιοχή μας. Εκδηλώσεις όπως το Πανελλήνιο Φεστιβάλ Κουκλοθέατρου, το Θερινό Σχολείο Θεάτρου, το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ – που είναι πολύ σημαντικό ότι διεξάγεται τους χειμερινούς μήνες –και άλλες που μπορεί να ξεχνώ να αναφέρω, δείχνουν ότι η Καλαμάτα μπορεί να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τον πολιτισμό.
Όπως προανέφερα, όσον αφορά είτε στον αθλητισμό, είτε στον τουρισμό, είτε στον πολιτισμό, θα πρέπει να υπάρχει μακροπρόθεσμο πλάνο και οι εγκαταστάσεις να αξιοποιούνται κατάλληλα 365 ημέρες το χρόνο. Προσωπικά ελπίζω το Μέγαρο Χορού με τις κατάλληλες ενέργειες να αποτελεί καθημερινά μελίσσι πολιτισμού, με τη διοργάνωση κυρίως εκπαιδευτικών δράσεων και εκδηλώσεων, συμπληρωματικά με τις μεγάλες συναυλίες και φεστιβάλ που διεξάγονται εκεί κάθε χρόνο. Παράδειγμα και οδηγό μπορούν να αποτελέσουν «Οι Διεθνείς Ημέρες Μουσικής» που προανέφερα, ενώ θα ήθελα να καταγραφεί και η σημασία διοργάνωσης εκπαιδευτικών συνεδρίων στο χώρο, όπως το Διεθνές Συνέδριο Αρχαιομετρίας που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας πριν από λίγα χρόνια και συγκέντρωσε 550 επιστήμονες από το εξωτερικό, από σχεδόν 50 διαφορετικές χώρες.
Τέλος, θα ήθελα να αναφερθώ στο Μουσείο Παραδοσιακής Φορεσιάς Βικτωρία Γ. Καρέλια, που αποτελεί κόσμημα για την περιοχή και προβάλλει την ελληνική παράδοση με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
-Σε τι πρέπει να δώσει έμφαση η πόλη αναφορικά με τις εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται;
Οι τοπικοί φορείς που ασχολούνται με τις πολιτιστικές εκδηλώσεις θα πρέπει να δώσουν ιδιαίτερη έμφαση σε εκδηλώσεις με μοναδικό χαρακτήρα, που στηρίζουν και προβάλλουν την παράδοσή μας, τα ιδιαίτερα ήθη και έθιμα και τα τοπικά προϊόντα της Μεσσηνίας, σε αντίθεση με franchise events. Και αναφέρομαι σε εκδηλώσεις, π.χ., όπως το Άρτος Οίνος Έλαιον στο Πάρκο του ΟΣΕ που θα πραγματοποιηθεί σε λίγες μέρες, σε συνδυασμό με το Αγροτικό – Λαογραφικό Μουσείο που έχει δημιουργήσει εκεί ο αεικίνητος Νίκος Κισκήρας, εκδηλώσεις στις γειτονιές της πόλης με μοναδικό χαρακτήρα και εκδηλώσεις στα χωριά της περιοχής.
*Ο Νίκος Στακιάς γεννήθηκε το 1981 και αποφοίτησε από το 1ο Γενικό Λύκειο Καλαμάτας. Είναι διπλωματούχος Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών του ΕΜΠ, με μεταπτυχιακή ειδίκευση στη Διοργάνωση Εκδηλώσεων (Πανεπιστήμιο Μάντσεστερ).
Σήμερα είναι υποψήφιος διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου με θέμα διδακτορικής διατριβής την «Ανάπτυξη Ψηφιακής Εφαρμογής Καταγραφής και Αξιολόγησης Ιστορικών, Πολιτιστικών Δράσεων για το Νομό Μεσσηνίας», καθώς και σύμβουλος διαχείρισης του Σωματείου «Διάζωμα» στο σχεδιασμό και λειτουργία της δομής της Πολιτιστικής Διαδρομής Αρχαίων Θεάτρων Ηπείρου.
Του Κώστα Γαζούλη