Η επόμενη μέρα στην Πολιτική Ταυτότητα του Δήμου Καλαμάτας
Η επόμενη ημέρα για το Δήμο Καλαμάτας προκύπτει από τη σύγκριση των μετρήσιμων αποτελεσμάτων των πρόσφατων και των προηγούμενων εκλογών (2014 & 2019).
Στις δημοτικές εκλογές του 2019 ψήφισαν 38.005 άτομα (το 56,32% του εκλογικού σώματος) με έγκυρα ψηφοδέλτια 36.412 (95,81%). Αντίστοιχα, στις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2014 ψήφισαν 37.864 (το 56,99% του εκλογικού σώματος) με έγκυρα ψηφοδέλτια 36.392 (96,11%). Σχεδόν το ίδιο πλήθος ατόμων (με μόλις 20 άτομα διαφορά). Ο πολιτικός χώρος ο οποίος θα διεκδικήσει με βεβαιότητα την επόμενη μέρα στο Δήμο Καλαμάτας είναι ο κεντροδεξιός χώρος και ο χώρος αυτός ανήκει πλέον στις δύο επικρατούσες παρατάξεις της αντιπολίτευσης.
Οι δύο επικρατούσες παρατάξεις της αντιπολίτευσης είναι λανθασμένα διασπασμένες. Πρέπει να ενωθούν πολιτικά μέσω κοινής δημοκρατικής βάσης. Είναι ο χώρος τον οποίο κατάφερε να εκφράσει πολιτικά σε εθνικό επίπεδο η διεύρυνση της παρούσας κυβέρνησης προς το κέντρο. Αρκεί κανείς να αναλογιστεί ποιος εκφράζει την έννοια «προοδευτικός» σήμερα στο Δήμο Καλαμάτας; Σίγουρα δεν είναι οι πολιτικές επιλογές Βασιλόπουλου προς την άκρα δεξιά, καθώς αντίστοιχα, και η μειωμένη πολιτική δυναμική του αριστερού χώρου. Προοδευτικός σημαίνει πρόοδος. Πρόοδος, εν έτει 2019, σημαίνει διεύρυνση προς τη σωστή πολιτική κατεύθυνση.
Η κα Αλειφέρη επέλεξε να ακολουθήσει τον νυν δήμαρχο προδιαγράφοντας την επόμενη ημέρα για την παράταξή της. Δε θα μπορέσει να θέσει ξανά υποψηφιότητα και να αξιώσει πολιτικά αποτελέσματα, δεδομένου ότι ακολούθησε τις πολιτικές επιλογές του νυν δημάρχου. Κανείς δε στηρίζει για πρώτο, αυτόν που επέλεξε συνειδητά να ακολουθήσει ως δεύτερος ανάμεσα στους δικούς του. Η κα Οικονομάκου εκτέθηκε επιλέγοντας το δρόμο της πολιτικής διαπραγμάτευσης, με τον νυν δήμαρχο να την παγιδεύει έξυπνα, αφήνοντας να διαρρεύσει η λογική: «ή παίρνω όλες τις θέσεις ή δε σε στηρίζω», η οποία είναι, αφενός, κατακριτέα από τους δημότες (δεν αποτιμάται έτσι το πολιτικό αποτέλεσμα από τους πολίτες) και, αφετέρου, δεν είναι κριτήριο σύναψης πολιτικής συνεργασίας ή τουλάχιστον δε θα έπρεπε να είναι σε ένα πρότυπο δημοκρατικό κράτος. Σε αυτή τη διαπραγμάτευση ο νυν δήμαρχος σε πολιτικό επίπεδο βγήκε κερδισμένος στη λογική «δεν εκβιάζομαι».
Ακόμα, αξίζει να σημειωθεί ότι τα δυνατά χαρτιά της ομάδας του κ. Νίκα δε συμμετείχαν στις πρόσφατες εκλογές, αφενός για να μην «καούν» από λανθασμένους πολιτικούς χειρισμούς και, αφετέρου, λόγω της άτυπης συμφωνίας που τέθηκε μεταξύ στελεχών προεκλογικά. Οι λανθασμένοι αυτοί πολιτικοί χειρισμοί δεν άργησαν να εμφανιστούν (χρειάστηκαν μόλις 2 μήνες). Με ελάχιστες εξαιρέσεις τα χαρτιά αυτά ανήκουν αποδεδειγμένα στον κεντροδεξιό χώρο, όχι στην άκρα δεξιά. Ένα, επίσης, σημαντικό στοιχείο που οφείλουν να εξετάσουν οι δύο παρατάξεις για την επόμενη μέρα είναι το ηλικιακό φάσμα των εκλεγμένων συμβούλων τους. Ένα μεγάλο ποσοστό των εκλεγμένων συμβούλων τους πιθανότατα δε θα συμμετέχει στον επόμενο γύρο για ευνόητους λόγους.
Από τη σύγκριση των δύο εκλογικών αναμετρήσεων βλέπουμε τα εξής:
1. Ο κ. Βασιλόπουλος κατάφερε να πείσει μόλις το 41,73% του εκλογικού πυρήνα του κ. Νίκα.
2. Ο κ. Βασιλόπουλος, η κα Οικονομάκου και η κα Αλειφέρη μαζί κατάφεραν να πείσουν μόλις το 83% του εκλογικού πυρήνα του κ. Νίκα.
Αυτό σημαίνει ότι στο 17% του κεντροδεξιού φάσματος υπήρξε διαρροή προς το κέντρο. Αυτό το 17% (αν συνυπολογίσουμε τον 2ο γύρο) ψήφισε πρόσωπο.
3. Ο κ. Μάκαρης εμφάνισε μείωση στα ποσοστά του (σε απόλυτους αριθμούς) από την προηγούμενη εκλογική αναμέτρηση κατά 61,23%, πράγμα το οποίο οφείλεται στην καθολική πτώση των ποσοστών της προηγούμενης κυβέρνησης σε εθνικό επίπεδο, καθώς και στην είσοδο της κας Κουζή στο πολιτικό σκηνικό.
4. Το ΚΚΕ εμφάνισε πτώση σε απόλυτους αριθμούς κατά 37,45%. Το 2014 είχε 2.614 ψηφοφόρους και το 2019 1.635 ψηφοφόρους.
5. Ο κ. Κουκούτσης αύξησε τα ποσοστά της άκρας δεξιάς κατά 35,55% προσφέροντας τη στήριξή του στον κ. Βασιλόπουλο. Οι πολιτικές επιλογές της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, ωστόσο, θα αποδυναμώσουν σύντομα το συνασπισμό των Κουκούτση – Βασιλόπουλου.
Το πρόβλημα που παρατηρώ στο Δήμο Καλαμάτας είναι ότι κανείς δε μετράει. Αν οι πολιτικές παρατάξεις μετρούσαν θα έθεταν πρόγραμμα και προβληματισμούς για την επόμενη ημέρα. Θα έβλεπαν ότι οι δύο σημαντικότερες έννοιες εάν επιθυμείς να δημιουργήσεις μετρήσιμο πολιτικό αποτέλεσμα είναι η ευελιξία και η διεύρυνση προς στους ικανούς, όχι στους πολιτικά προσκείμενους. Τα παραπάνω δεν αποτελούν άποψη, αλλά μετρήσιμα αποτελέσματα. Εκτίθενται δημόσια ακριβώς επειδή όλες οι παρατάξεις πρέπει να τα γνωρίζουν, για να αναβαθμιστεί συνολικά το πολιτικό επίπεδο του Δήμου Καλαμάτας. Η μέτρηση της πολιτικής κατεύθυνσης του Δήμου Καλαμάτας βασίζεται σε αριθμούς, και σε αντίθεση με την παράθεση απόψεων, οι αριθμοί μετράνε και δε λένε ποτέ ψέματα.
Πώς γίνεται η διεύρυνση στους ικανούς και γιατί έτσι μειώνονται οι πιθανότητες πολιτικής ήττας;
1. Κίνητρο με Προσωπική Δέσμευση: Συνδρομή 450 ευρώ για κάθε υποψήφιο σύμβουλο – 50 ευρώ για τη συμμετοχή του και 400 ευρώ για το σχεδιασμό της προσωπικής του προβολής και επικοινωνίας (προσωπική δέσμευση). Εάν δεν έχεις τίποτα να χάσεις, παρά μόνο το χρόνο σου, αποδεδειγμένα θα προσπαθήσεις λιγότερο.
2. Χρονοπρογραμματισμός και στοχοθεσία
με βάθος τουλάχιστον 2 ετών πριν από τις επόμενες εκλογές καθορίζεται η καθολική στοχοθεσία και οι χρόνοι υλοποίησης ανά ημέρα, ανά υποψήφιο, ανά ομάδα εργασίας, ανά τομέα ευθύνης.
3. Πολιτικές παρεμβάσεις και καθορισμός τομέων ευθύνης ανά ομάδα εργασίας, επώνυμα και με πρόγραμμα εισηγήσεις και προτάσεις προς το Δ.Σ. από τα εκλεγμένα μέλη.
4. Αξιολόγηση των προτάσεων που τέθηκαν και δεν υλοποιήθηκαν, για παράδειγμα η κα Κουζή εισηγήθηκε πρόσφατα την κάλυψη των συνεδριάσεων του Δ.Σ. Καλαμάτας μέσω live streaming. ΞΕΧΑΣΤΗΚΕ. Ποιος ευθύνεται γι’ αυτό; Η κα Κουζή που το είπε μια φορά και δεν επέμεινε; Τα μέλη του Δ.Σ.; Ο νυν δήμαρχος; Ο υπεύθυνος τομέα του κ. Βασιλόπουλου (αν υπάρχει); Τελικά, κανείς δεν ευθύνεται για τη μη υλοποίηση; Δεν υφίσταται έλεγχος.
5. Ανοιχτά χαρτιά και Πολιτική Ταυτότητα
χωρίς μικροπολιτικές σκοπιμότητες και συμφωνίες κάτω από το τραπέζι – με την ύπαρξη πολιτικής ταύτισης θέσεων και προγραμμάτων.
Παναγιώτης Θ. Χειλάς
Δημοτικός σύμβουλος Καλαμάτας
www.cheilas.gr