-Σε Πονηροπούλου και 28ης Οκτωβρίου «απομακρύνθηκαν» οι πινακίδες σήμανσης
Μετά την οδό Πονηροπούλου στις αρχές του μήνα, σειρά πήρε τις προηγούμενες μέρες η οδός 28ης Οκτωβρίου στην Κυπαρισσία, όπου έγιναν αλλαγές κυκλοφοριακών ρυθμίσεων από τη Δημοτική Αρχή Τριφυλίας, με «απομάκρυνση» των πινακίδων σήμανσης οι οποίες είχαν τοποθετηθεί από το καλοκαίρι του 2018 με την εφαρμογή της κυκλοφοριακής μελέτης ύστερα από δημοσίευσή της σε ΦΕΚ!
Παράλληλα, τοποθετήθηκαν διαχωριστικά κολωνάκια στον κεντρικότερο δρόμο της Ελ. Βενιζέλου και πολλά άλλα σημεία, ενώ «σημαδεύτηκαν» πεζοδρόμια για να κοπούν στην οδό 25ης Μαρτίου και το δρόμο από τον ΟΣΕ προς την Ένωση.
Ότι από την εφαρμογή των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, όπως αυτές εφαρμόστηκαν τον Ιούλιο του 2018, προκλήθηκαν νέα προβλήματα στο κυκλοφοριακό της πόλης, είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο. Ότι σε κάποιους δρόμους και κάποια σημεία επιλύθηκαν προβλήματα, είναι επίσης γεγονός. Όπως είναι γεγονός ότι από τον τρόπο της εφαρμογής της κυκλοφοριακής μελέτης προέκυψαν πολλά ερωτηματικά.
«Άλλαξε – τροποποιήθηκε η μελέτη, χωρίς απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Τριφυλίας, χωρίς αιτιολογία και χωρίς σχετική έγκριση από την αρμόδια υπερκείμενη υπηρεσία, γεγονός που ενδεχομενως να δημιουργήσει προβλήματα στην κυκλοφορία και να θέσει σε κίνδυνο οχήματα, επιβαίνοντες σε αυτά και πεζούς ή όχι; Άλλαξαν, κατά την εφαρμογή της μελέτης, ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στη μελέτη και το χάρτη της ή όχι;», γράφαμε σε σχετικό ρεπορτάζ τον Αύγουστο του 2018. Από τον Αύγουστο του 2018 ήρθε ο Νοέμβριος του 2019 για να γίνουν επί εφαρμοσμένων, πια, στην πράξη κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, αυθαίρετα, αλλαγές. Πώς, όμως, μπορεί να γίνει αλλαγή ισχύουσας κυκλοφοριακής ρύθμισης και με ποια διαδικασία σύμφωνα με το νόμο; Όπως ανέφερε στην τελευταία τακτική συνεδρίαση του Δ.Σ. Τριφυλίας ο επικεφαλής της «Ανεξάρτητης Δημοτικής Συνεργασίας», Δημήτρης Δριμής, για να αλλάξει μια ισχύουσα κυκλοφοριακή ρύθμιση πρέπει να ακολουθηθεί η διαδικασία με την οποία αποφασίστηκε η εφαρμογή της, δηλαδή με τη λήψη νέων αποφάσεων από τα θεσμικά όργανα που την είχαν αποφασίσει τηρώντας τα οριζόμενα στο νόμο.
Ο δημοτικός σύμβουλος, Γιάννης Μερκούρης, και σε εκείνη τη συνεδρίαση του Σώματος και στο περιθώριο της προτελευταίας συνεδρίασης της Οικονομικής Επιτροπής, έκανε λόγο για αυθαίρετες αλλαγές. Μάλιστα, έθεσε το θέμα στην προχθεσινή έκτακτη συνεδρίαση του Δ.Σ. Τριφυλίας και ρώτησε το δήμαρχο Τριφυλίας για το κυκλοφοριακό στην Κυπαρισσία, αναφέροντας: «Υπάρχουν παράπονα από επαγγελματίες, από αυτούς που μένουν στην 25ης Μαρτίου. Τι πρόκειται να γίνει;».
Απαντώντας ο δήμαρχος Γιώργος Λεβεντάκης είπε: «Τι πρόκειται να γίνει; Αυτό που πρόκειται να γίνει και απορώ γιατί πήγατε να με καταγγείλετε, ότι ο δήμαρχος κάνει έργα στην Κυπαρισσία», με τον κ. Μερκούρη να παρεμβαίνει αναφέροντας «δε σας κατήγγειλα…» και τον κ. Λεβεντάκη να συνεχίζει λέγοντας: «Καλά, δεν πειράζει. Κάποιος με κατήγγειλε εν πάση περιπτώσει στην Αστυνομία, μπορεί να μην είστε εσείς, αλλά λέω ότι ο δήμαρχος κάνει έργα. Αν αυτό που κάνει ο δήμαρχος, τα έργα που κάνει στην πόλη είναι κακό, θα το κρίνουνε οι πολίτες, οι δημότες εδώ και τα λοιπά. Όσο για το θέμα του κυκλοφοριακού, ακόμα δεν έχει τελειοποιηθεί, θα απαγορευτεί και από τη μια μεριά, από τη δεξιά ανεβαίνοντας και τελείως το παρκάρισμα. Πρέπει να μάθουμε ότι προέχουν οι άνθρωποι, οι ανθρώπινες ζωές κι όχι τ’ αυτοκίνητα να σταματάνε όπου γουστάρουνε, γιατί έτσι θέλουνε να γουστάρουνε να πάρουνε καφέ ή να πάρουνε σουβλάκια…».
Σε άλλο σημείο της τοποθέτησής του, ο κ. Λεβεντάκης επισήμανε: «Θα πρέπει εν πάση περιπτώσει να μάθουμε και σε όλες τις πόλεις κι εδώ, το ίδιο επιδιώκουμε και στα Φιλιατρά και στους Γαργαλιάνους, να υπάρχει μια σειρά. Τώρα, αν παραπονιούνται επαγγελματίες, εγώ ίσα ίσα δεν έχω τίποτα με τους επαγγελματίες, αλλά πρέπει να μπει και μία σειρά και να τηρηθεί κι αυτό που λέγεται τακτοποίηση κυκλοφοριακού. Γι’ αυτό το λόγο βάλαμε τα κολωνάκια, γι’ αυτό το λόγο θα βάλουμε κι άλλα κολωνάκια επαναλαμβάνω δεξιά, θα διαγραμμίσουμε με κίτρινη γραμμή κι απαγορεύεται το παρκινγκ…». Συνεχίζοντας, μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Κι αυτό το δρόμο τώρα, αποκάτω, αλλάζουμε, κόβουμε για να βάλουμε καινούργια πεζοδρόμια, να τον δεντροφυτεύσουμε, να τον φωτίσουμε, να δώσουμε λύσεις κυκλοφοριακές στην Κυπαρισσία ν’ ανακουφιστεί η πλατεία. Αυτά».
Παίρνοντας το λόγο ο Γιάννης Μερκούρης είπε: «Αυτά όμως, κε δήμαρχε, ακολουθούν κάποια διαδικασία. Δε γίνεται “αποφασίζουμε και κάνουμε οποιαδήποτε μεταβολή στο κυκλοφοριακό”. Πρέπει να περάσει απ’ τα αρμόδια Όργανα. Έτσι δεν είναι; Είναι απαραίτητο να περάσει. Επιμένω ότι πρέπει να συνέλθουν και ν’ αποφασίσουν τα αρμόδια Όργανα για να προχωρήσουμε σ’ οποιαδήποτε μεταβολή», με τον κ. Λεβεντάκη να του αναφέρει: «Όταν λέτε ότι θα πρέπει, αρμόδια Όργανα ποια θεωρείτε εσείς;» και τον κ. Μερκούρη να απαντά: «Το Δημοτικό Συμβούλιο, το Τοπικό Συμβούλιο». Ακολούθως ο κ. Λεβεντάκης είπε πως «ο δρόμος αυτός ανήκει στην Περιφέρεια, είναι περιφερειακός δεν έχει καμία δουλειά», με τον κ. Μερκούρη να σημειώνει: «Μα, είναι εντός της πόλεως, δεν είναι εκτός της πόλεως» και τον κ. Λεβεντάκη να ισχυρίζεται ότι «ως προς το θέμα της σήμανσης κι ως προς το θέμα της κυκλοφορίας του η έγκριση πρέπει να παρθεί απ’ την Περιφέρεια. Κι επαναλαμβάνω ότι βάλαμε κάτω τα χαρτιά, είδαμε πως είναι, ρωτήσαμε τι πρέπει, πήγαμε στην Περιφέρεια και για να κάνουμε αυτό που κάναμε πάει να πει μας το επιτρέπει ο νόμος και η Περιφέρεια».
Σε άλλο σημείο ο κ. Λεβεντάκης ανέφερε: «Εντάξει, θέλει χαρτιά, δε θέλουμε να κάνουμε παρανομίες, αλλά θέλει και πρωτοβουλίες»!
Ο Γιάννης Αδρακτάς τόνισε ότι η κυκλοφοριακή μελέτη πρέπει να πάρει συγκεκριμένη αδειοδότηση και ο κ. Λεβεντάκης είπε ότι «στη συγκεκριμένη περίπτωση, της Κυπαρισσίας, υπάρχουν τρεις διαφορετικές μελέτες. Άλλη έχει κατατεθεί στον εισαγγελέα, άλλη στην Αστυνομία, άλλη έχει ο Δήμος», με τον κ. Αδρακτά να του λέει «αυτό δεν το ξέρω» και τον κ. Λεβεντάκη να απαντά «το ξέρω εγώ. Τελικά ποια είναι η μελέτη η οποία πρέπει να ακολουθηθεί στην Κυπαρισσία; Αυτή που έχει πάρει έγκριση χρησιμοποιούμε…».
Σε παρέμβαση του κ. Μερκούρη περί της μελέτης που έχει πάρει ΦΕΚ, ο κ. Λεβεντάκης είπε «αυτή που έχει πάρει ΦΕΚ δεν είναι αυτή που έχετε εφαρμόσει τώρα» και ανέφερε- μεταξύ άλλων- ότι «αυτός ο δρόμος που τον είχατε μονοδρομήσει (σ.σ. δείχνοντας με το χέρι του το δρόμο δυτικά του Δημαρχείου, που είναι η οδός Πονηροπούλου), είναι διπλός»!
Αλήθεια, τι άραγε αναφέρεται στους χάρτες της μελέτης που έχει δημοσιευτεί στο ΦΕΚ (ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ Αρ. Φύλλου 1776, 23 Μαΐου 2017 «Έγκριση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων εντός σχεδίου πόλεως Κυπαρισσίας που περιλαμβάνονται στην αριθμ. 117/2015 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Τριφυλίας») για την οδό Πονηροπούλου και την οδό 28ης Οκτωβρίου;
Ο Παναγιώτης Τσίγγανος ανέφερε ότι το Τοπικό Συμβούλιο Κυπαρισσίας έχει καταθέσει προτάσεις από τη στιγμή που εφαρμόστηκε η κυκλοφοριακή μελέτη προτείνοντας αλλαγές και σημείωσε ότι όλα πρέπει να έχουν μια τυπικότητα στη διαδικασία και προϋποθέτουν διαβούλευση, ενώ αναφέρθηκε και στα κολωνάκια. Όποιες παρεμβάσεις γίνονται, θα πρέπει να γίνονται νομότυπα, είπε ο Στάθης Ανδρινόπουλος, συμπληρώνοντας πως μόνο όταν υπάρχουν αποφάσεις για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις ενημερώνονται και οι χάρτες των GPS.
Από όσα ελέχθησαν προκύπτουν σοβαρά ερωτήματα. Ποιος, με ποιο δικαίωμα και με ποια αρμοδιότητα μπορεί όποτε θέλει να αλλάζει την κυκλοφοριακή ρύθμιση σε μια οδό κατά πώς εκείνος θέλει; Ποιος, με ποιο δικαίωμα και με ποια αρμοδιότητα μπορεί όποτε θέλει να «απομακρύνει» τις πινακίδες σήμανσης από οδούς; Ποιος, με ποιο δικαίωμα και με ποια αρμοδιότητα, μπορεί να κάνει αυθαίρετα αλλαγές στη ρύθμιση της κυκλοφορίας; Και ποιος ή ποια υπηρεσία έχει θεσμική αρμοδιότητα κι ευθύνη να ελέγχει τυχόν αυθαιρεσίες επί κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και πινακίδων σήμανσης; Προφανώς, εάν «απομάκρυνε» τις πινακίδες σήμανσης οιοσδήποτε «κοινός θνητός» θα ερχόταν αυτομάτως αντιμέτωπος με το νόμο και προφανέστατα θα υφίσταται τις συνέπειες σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας [Ν.2696/1999 (ΦΕΚ 57/Α΄/23. 3.1999)] στο Άρθρο 10, του οποίου ρητά ορίζεται ότι η κατακόρυφη και οριζόντια σήμανση των οδών εκτελείται μόνο κατόπιν σχετικής μελέτης και η μελέτη, βεβαίως, εγκρίνεται από τα αρμόδια θεσμικά όργανα πριν τεθεί σε εφαρμογή!
Και για να μη γίνονται παρανοήσεις ή παρερμηνείες, ο γράφων δεν ισχυρίζεται ότι δεν έπρεπε να γίνουν αλλαγές κυκλοφοριακών ρυθμίσεων στις οδούς Πονηροπούλου και 28ης Οκτωβρίου, ώστε οι δύο αυτοί δρόμοι να γίνουν διπλής κατεύθυνσης σε όλο τους το μήκος, αλλά να γίνουν οι αλλαγές όπως ο νόμος ορίζει κι επιβάλλει, δηλαδή, ύστερα από μελέτη με αιτιολόγηση των αλλαγών, έγγραφη γνώμη από εμπλεκόμενες υπηρεσίες και αποφάσεις των αρμόδιων θεσμικών οργάνων! Τόσο απλά! Νόμιμα και όχι αυθαίρετα! Κατανοητά τα αυτονόητα, ελπίζω.
Άλλωστε, η νομοθεσία ρητά ορίζει όσα ισχύουν κι επιβάλλονται για μέτρα ρύθμισης κυκλοφορίας και την εγκατάσταση μέσων σήμανσης και σηματoδότησης!
Από τη συνεδρίαση απουσίαζαν οι επικεφαλής παρατάξεων, Παναγιώτης Κατσίβελας, Δημήτρης Δριμής και Σωτήρης Μπακούρος, καθώς και η αντιδήμαρχος Χάιδω Παναγιωτοπούλου.
Του Ηλία Γιαννόπουλου