Από την ώρα της ανακοίνωσης του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών περί υπογραφής συμφωνίας με την Ολυμπία Οδό για την ένταξη του τμήματος Πάτρα-Πύργος, έχει ξεκινήσει μία νέα διαδικασία για το πολύπαθο έργο, όπως αναφέρει σε χθεσινό του δημοσίευμα το ypodomes.com.
Σύμφωνα με το εν λόγω δημοσίευμα, αυτό που καθορίστηκε αρχικά ήταν το τίμημα, το οποίο ανέρχεται σε 224 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ) ως χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου. Από αυτό, περίπου 18 εκατ. ευρώ αφορούν στην κατασκευή σταθμών διοδίων στο πλαίσιο της παραχώρησης. Το ποσό αυτό είναι κατ’ αποκοπή, δηλαδή, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ένα ποσό στο οποίο ο παραχωρησιούχος δεν μπορεί να επιδιώξει αύξηση. Έχει δεχθεί, δηλαδή, ότι με αυτά τα χρήματα μπορεί να ολοκληρωθεί χωρίς claims.
Επιπρόσθετα, θα αναλάβει χωρίς επιπλέον κόστος την απομάκρυνση των 100.000 και πλέον τόνων απορριμμάτων που εναποτέθηκαν πάνω στην Πατρών-Πύργου. Από την πλευρά της, η παραχωρησιούχος συμφώνησε να συμβάλει με ένα επιπρόσθετο ποσό που αγγίζει τα 80 εκατ. ευρώ. Συνολικά μιλάμε για ένα κόστος κατασκευής περίπου 305 εκατ. ευρώ.
Έργο-γέφυρα
Αυτό που κατάφερε ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, είναι να επιτύχει την ένταξη του έργου και στο επόμενο ΕΣΠΑ 2021-2027 ως έργο-γέφυρα, εξασφαλίζοντας σε κάθε περίπτωση την ολοκλήρωσή του. Μέχρι σήμερα, όπως αναφέρουν πηγές από το υπουργείο, υπήρχε δέσμευση για ολοκλήρωση του έργου εντός του τρέχοντος ΕΣΠΑ, δηλαδή το αργότερο μέχρι το τέλος του 2023.
Οι επόμενες κινήσεις, όπως άλλωστε αναλύθηκε και στην ανακοίνωση του Υποδομών, είναι η έγκριση της συμφωνίας από την Κομισιόν και τις αρμόδιες διευθύνσεις. Ήδη έχουν γίνει αρκετές επαφές μεταξύ του υπουργού Υποδομών, Κώστα Καραμανλή και της επιτρόπου Βεστάγκερ για το θέμα. Στο υπουργείο εκτιμούν ότι θα χρειαστεί ένα διάστημα 3-6 μηνών για την τελική απάντηση.
Το μεγάλο ζητούμενο, που είναι η έγκριση, θεωρητικά είναι άγνωστο, όμως παράγοντες της αγοράς σημειώνουν στο ypodomes.com ότι η παρουσία ως leader στο έργο της γαλλικής πολυεθνικής Vinci θα λειτουργήσει καταλυτικά στην τελική απόφαση από τις Βρυξέλλες. Επιπλέον, η εγκατάσταση και λειτουργία διοδίων θα δώσει έσοδα από την πρώτη μέρα λειτουργίας του νέου τμήματος, γεγονός που θα συνεκτιμηθεί θετικά στην απόφαση.
Αν υποθέσουμε ότι θα έχουμε μία θετική έκβαση, οι διαδικασίες θα πρέπει να τρέξουν με μεγάλη ταχύτητα. Θα πρέπει να τροποποιηθεί η σύμβαση παραχώρησης, να υπογραφεί από το υπουργείο ΥΠΟΜΕ και το σχήμα του παραχωρησιούχου και να κυρωθεί εκ νέου από τη Βουλή των Ελλήνων.
Το 2023
Σύμφωνα με όσα είπαν στο ypodomes.com στελέχη με γνώση γύρω από το θέμα, εφόσον η έναρξη των έργων συμβεί το καλοκαίρι, τότε τα πρώτα 55 χλμ. από την Κάτω Αχαγιά μέχρι τον Πύργο θα παραδοθούν περίπου το Μάρτιο του 2023, τα υπόλοιπα χιλιόμετρα από το Μιντιλόγλι (εκεί που τελειώνει σήμερα η Ολυμπία Οδός) μέχρι την Κάτω Αχαγιά το Σεπτέμβριο του 2023 και η πλήρης παραλαβή του έργου θα μπορέσει να επιτευχθεί τον Οκτώβριο του 2023.
Σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου ΥΠΟΜΕ για αλλαγή του σχεδιασμού υλοποίησης της Πατρών-Πύργου, οι οκτώ εργολαβίες που δημιουργήθηκαν το 2015 από τον τέως υπουργό ΥΠΟΜΕ, Χρήστο Σπίρτζη, θα διακοπούν. Για τις τρεις εργολαβίες που οι διαγωνισμοί τους δεν είχαν ολοκληρωθεί, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, οι προσφορές δεν ανανεώθηκαν και, ως εκ τούτου (όπως έγινε και στο διαγωνισμό της Αμβρακίας Οδού), ακυρώνονται.
Για τις πέντε υπογεγραμμένες εργολαβίες προβλέπεται, όπως υποστηρίζουν οι ίδιες πηγές, να αναρτηθεί, από τη διευθύνουσα υπηρεσία στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, απόφαση διακοπής τους και να κοινοποιηθεί στους αναδόχους των έργων. Παράλληλα, θα δοθεί η προβλεπόμενη από το νόμο αποζημίωση.
Για τις δύο εργολαβίες που έχει αναλάβει η GD Infrastrutture, έχει ήδη ανακοινωθεί από την εταιρεία η πρόθεση προσφυγής στα δικαστήρια. Το δικαστήριο που θα κρίνει την απόφαση, εφόσον τελικά γίνει προσφυγή, είναι το Διοικητικό Εφετείο Πάτρας.
Δήλωση ΣΥΡΙΖΑ
Στο μεταξύ, σε δήλωσή του ο τομεάρχης Υποδομών – Μεταφορών της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Βαρεμένος, ανέφερε χθες, μεταξύ άλλων, για τις ανακοινώσεις από τον υπουργό Υποδομών: «Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, αρνήθηκε με τις δηλώσεις του σχετικά με το δρόμο Πάτρα – Πύργος να αναγνωρίσει το λάθος του και με αδέξιο τρόπο προσπάθησε να διαχειριστεί το χάος που δημιούργησαν οι κυβερνητικές αποφάσεις.
Ο κ. Καραμανλής χρέωσε τους χειρισμούς και στον κ. Μητσοτάκη, ανακοινώνοντας ταυτόχρονα ότι προτιμάει να αποζημιώσει τους εργολάβους παρά να τους αφήσει να ολοκληρώσουν τις εργασίες. Αρνείται πεισματικά εδώ και μισό χρόνο να εφαρμόσει τα προβλεπόμενα, τη στιγμή που εμφανίζεται να κόπτεται για την ολοκλήρωση του έργου ως το 2023».
Ypodomes.com