“Γονάτισε” ο εμπορικός κόσμος της Μεσσηνίας το 2019


“Μαύρη” πέτρα θέλουν να πετάξουν οι έμποροι της Μεσσηνίας στο 2019, μια και σύμφωνα με τα στοιχεία, ο χρόνος που έφυγε αλλά εξακολουθεί να…ταλαιπωρεί και τον καινούργιο, η πτώση τζίρου για τα τοπικά καταστήματα άγγιξε το 20%. Κι αν στο παραπάνω ποσοστό προστεθούν και τα προηγούμενα “μαύρα χρόνια” της κρίσης, τότε η δεκαετία 2010-2020 εξελίχθηκε σε εφιάλτης.
Σύμφωνα με δηλώσεις στο “Θ” της προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας Λίλιαν Ψιλάκη, η προηγούμενη χρονιά ήταν η χειρότερη της δεκαετίας (!), παρά το γεγονός ότι είχαμε την…τυπική έξοδο από το τούνελ των μνημονίων. Οι δηλώσεις της είναι χαρακτηριστικές:
“Παρά τις τυμπανοκρουσίες, το 2019 υπήρξε η χειρότερη χρονιά για τον εμπορικό κόσμο της Μεσσηνίας την τελευταία δεκαετία. Μπορεί να βγήκαμε από τη στενωπό των μνημονίων, αλλά αυτό είναι κάτι που δεν φάνηκε, τουλάχιστον ακόμα,  στην αγορά.
Βέβαια, υπάρχουν και οι τοπικές ιδιομορφίες σε κάθε περιοχή, όπως για παράδειγμα, στη Μεσσηνία έπαιξε μεγάλο ρόλο και η πορεία της τιμής του ελαιόλαδου, όπου χάθηκαν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ από την αγορά, αλλά σε γενικές γραμμές οι επιχειρήσεις έχουν…στεγνώσει από ρευστότητα, σε αντίθεση με τα προβλήματα που ολοένα και αυξάνονται.
Ειδικότερα και η περίοδος των εορτών ήταν εντελώς υποτονική, ενώ, δύο ημέρες κίνησης τις τελευταίες ημέρες του χρόνου, δεν μπορούν να κλείσουν τις τρύπες που έχουν δημιουργηθεί”.
Κι αυτό, απ’ ότι φαίνεται και από τα στοιχεία, δεν είναι εκτίμηση της προέδρου του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας. Διαδοχικά οι εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου στα μεγάλα αστικά κέντρα κάνουν τον απολογισμό των γιορτών με εντυπωσιακή πτώση του τζίρου σε σχέση με τον προηγούμενο Δεκέμβρη.
Χαμηλότερες επιδόσεις για 2 στα 3 καταστήματα του Πειραιά, πτώση 30% στην αγορά του Βόλου, υποτονική η κίνηση στην αγορά της Θεσσαλονίκης. Μεγάλη πτώση τζίρου καταγράφηκε τόσο στη Λάρισα, όσο και στην Πάτρα. Μια εικόνα που ήταν ήδη αναμενόμενη από την αρχή του μήνα, που οι παράγοντες της αγοράς αποδίδουν στην έλλειψη ρευστότητας στην αγορά.
Επιστρέφοντας στις δηλώσεις της κυρίας Ψιλάκη, επισημαίνει ότι και η κουλτούρα των καταναλωτών με την προτίμησή τους στις πολυεθνικές εταιρίες πλήττει την τοπική οικονομία. Αλλά δεν είναι αυτό μόνο. Βραχνάς είναι και το παρεμπόριο. “Σαφώς η Ελλάδα δεν έχει την αποκλειστικότητα του προβλήματος. Σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ, τα πλαστά και πειρατικά προϊόντα έχουν φθάσει να αποτελούν το 2,5% του παγκόσμιου εμπορίου, ποσοστό που μεταφράζεται σε 461 δισ. δολάρια. 
Για τη χώρα μας, όμως, για μια οικονομία που βρίσκεται σε ύφεση εδώ και εννέα σχεδόν χρόνια, για μια αγορά που ασφυκτιά από την κατάρρευση της ζήτησης και την έλλειψη ρευστότητας, οι συνέπειες του παρεμπορίου λαμβάνουν τραγικές διαστάσεις.
Στην Ελλάδα το παρεμπόριο προκαλεί απώλεια φορολογικών εσόδων 6 ως και 8 δισ. ευρώ από το κράτος, ενώ ο διαφεύγων τζίρος από την αγορά φθάνει τα 25 δισ. ευρώ ετησίως.
Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της ζημιάς, αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι το σύνολο των φορολογικών μέτρων που ψηφίστηκαν πρόσφατα από τη Βουλή, ανέρχεται σε 1,8 δισ. ευρώ.

Του Αντώνη Πετρόγιαννη