Δρόμος Ριζόμυλος – Καλαμάτα και μια παραπλανητική μελέτη, η άποψη κατοίκων και επαγγελματιών

Δρόμος Ριζόμυλος – Καλαμάτα και μια παραπλανητική μελέτη, η άποψη κατοίκων και επαγγελματιών

Πρόκειται για σχέδιο που αφορά στο τμήμα από τον Πάμισο μέχρι το Ριζόμυλο, παρακάμπτει την Εθνάρχου Μακάριου στη Μεσσήνη, τη Βελίκα και συναντά την υπάρχουσα οδό περίπου στο 2°- 3ο χιλιόμετρο μετά τη Μεσσήνη. Πρόκειται για αυτοκινητόδρομο κλειστού τύπου με 4 λωρίδες κυκλοφορίας, παράδρομους, υπερυψωμένες γέφυρες και 13 κυκλικούς κόμβους σε απόσταση 16 χιλιομέτρων.

Η μελέτη προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων, γεννώντας πολλά ερωτηματικά και αμφιβολίες για τη σκοπιμότητα εκπόνησής της και τα συμφέροντα που εξυπηρετεί.

Ειδικότερα:

-Η μη επαρκής ενημέρωση όλων όσοι θα έπρεπε με αντίστοιχη αποσπασματική και παρελκυστική τακτική

-Η προφανής αντικειμενική και αντιληπτή στον καθένα αδυναμία κατασκευής πάνω στην υπάρχουσα οδό που διέρχεται από οικίες, καταστήματα, εργοστάσια, παρακείμενες οδούς (κοινόχρηστες ή ιδιωτικές), αυτοκινητόδρομου με διάζωμα στο μέσον 4 συν 2 βοηθητικών λωρίδων και παρακείμενων παράδρομων

-Ο πλήρης αποκλεισμός ιδιοκτησιών, υφιστάμενων οικιών, αλλά κυρίως καταστημάτων και εργοστασίων με επακόλουθη ανυπολόγιστη ζημία, ακόμα και ολοκληρωτική καταστροφή των ιδιοκτητών

-Η αναποτελεσματικότητα ως προς το χρόνο διέλευσης, δεδομένου ότι σε απόσταση μικρότερη των 5 χιλιομέτρων ενσωματώνει τρεις κυκλικούς κόμβους και ακολουθεί την υπάρχουσα χάραξη με τις στροφές που ήδη υπάρχουν

-Η αναποτελεσματικότητα ως προς το κόστος, δεδομένου ότι είναι ανυπολόγιστο, αφού θα εκσφενδονιστεί σε μεγάλο ύψος από ιδιαίτερες αποζημιώσεις που θα ζητήσουν οι υφιστάμενοι ζημία παρόδιοι ιδιοκτήτες

-Η αναποτελεσματικότητα ως προς την ασφάλεια, αφού θα διέρχεται ζώνες πυκνής οικιστικής ανάπτυξης, όπως ο υπάρχων

-Η μη ύπαρξη κάποιας συγκοινωνιακής μελέτης που να επιτάσσει την κατασκευή ενός αυτοκινητόδρομου τέτοιου τύπου επί του υπάρχοντος.

Επειδή θα πρέπει όλοι οι επηρεαζόμενοι να λάβουν πλήρη γνώση των σχεδίων χωρίς υπεκφυγές, μεθοδεύσεις και συσκότιση, δηλώνουμε ότι θα εκφράσουμε με κάθε νόμιμο μέσο την αντίθεσή μας στο ενδεχόμενο έγκρισης και κατασκευής ενός τέτοιου έργου – ταφόπλακα.

Επιθυμούμε και προτείνουμε την ήπιας μορφής διαπλάτυνση και βελτίωση του υπάρχοντος δικτύου, που θα αναδεικνύει τα τοπιολογικά χαρακτηριστικά της περιοχής και δε θα προκαλεί ανωμαλία στην οικιστική και οικονομική ζωή των παρόδιων ιδιοκτητών και επισκεπτών.

Θα παραμείνουμε αποφασισμένοι και σθεναροί προασπιστές της περιουσίας μας, της λογικής και, κυρίως, του νόμου σε κάθε ενέργειά μας.

Υπάρχει θύελλα αντιδράσεων για το δρόμο Ριζόμυλος – Καλαμάτα, ο οποίος είναι κλειστός. Η μελέτη που ήρθε στο Δήμο Μεσσήνης είναι μια μελέτη που επιβάλλεται εκ των άνω στο Δήμο Μεσσήνης. Είναι μια μελέτη, αφού ούτε το Δημοτικό Συμβούλιο έχει αποφασίσει, ούτε σε διαβούλευση έχει μπει για να εκφράσουν οι πολίτες της Μεσσήνης τη γνώμη τους για το δρόμο Ριζόμυλος – Καλαμάτα, ενώ για την παραλιακή χάραξη το Δημοτικό Συμβούλιο Μεσσήνης με μεγάλη πλειοψηφία έχει ψηφίσει θετικά, όπως και ο Δήμος Καλαμάτας και ο Δήμος Πύλου το 2013.

Επειδή ακούγεται πολύ η επίκληση στο δημόσιο συμφέρον, για εμάς δημόσιο συμφέρον είναι το γενικό συμφέρον, δεν είναι ούτε δεξιά, ούτε αριστερά, ούτε κεντρικά. Δημόσιο συμφέρον είναι το γενικό συμφέρον και το κράτος έχει υποχρέωση να το προστατεύσει. Είναι γεγονός ότι τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά που προβλέπονται στην τελευταία μελέτη που ήρθε στο Δήμο Μεσσήνης για τη διαπλάτυνση του υφιστάμενου δρόμου Καλαμάτας – Ριζόμυλου δεν είναι συμβατά με τον αναπτυξιακό σχεδιασμό που έχουμε οραματιστεί για το Δήμο Μεσσήνης, γιατί αγνοεί το ΓΠΣ και καταστρέφει τις περιουσίες και τις επιχειρήσεις και αποσκοπεί τη διεύρυνση της Μεσσήνης προς τη θάλασσα.

Αυτό που μου κάνει εντύπωση είναι γιατί το χρονικό διάστημα που πέρασε δεν ελήφθη καμία απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου εδώ και 2 1/2 χρόνια. Κάποιοι αρμόδιοι λένε ο δρόμος, όπου και να διέρχεται, προσφέρει ανάπτυξη. Εξαρτάται, όμως, τι ανάπτυξη θέλουμε στην περιοχή. Ένας δρόμος κλειστός δεν προσφέρει ανάπτυξη ένθεν και ένθεν. Ο δρόμος διέρχεται κατά μεγάλο τμήμα του από το κομμάτι του Δήμου Μεσσήνης, όπου η περιοχή εμφανίζει ένα εκτεταμένο πεδινό επίπεδο υψηλής γεωργικής παραγωγικότητας, το οποίο χωροθετείται νότια του Δήμου Μεσσήνης και στη δυτική πλευρά του Δήμου Καλαμάτας. Πρέπει, λοιπόν, όλοι οι αρμόδιοι, προεξέχοντος του δημάρχου Μεσσήνης, να τοποθετηθούν για ποια χάραξη είναι η καλύτερη και η ασφαλέστερη για τους πολίτες. Η Μεσσήνη δεν έχει την πολυτέλεια να χάσει την ευκαιρία για έναν αναπτυξιακό σχεδιασμό του δρόμου σε μια καινούρια χάραξη και όχι στην υφιστάμενη, η οποία είναι θεόκλειστος δρόμος που παρακάμπτει τη Μεσσήνη και τη Βελίκα. Πιο πολύ μου ξενίζει το γεγονός ότι το υπουργείο δε λαμβάνει υπόψη την πρωτοβάθμια Τοπική Αυτοδιοίκηση και τη Δευτεροβάθμια. Δηλαδή, δε λαμβάνουν υπ’ όψιν τους αυτές τις υπάρχουσες αποφάσεις, ούτε την τοπική κοινωνία, ούτε το ΓΠΣ, ούτε την ανάπτυξη της περιοχής αυτής, ούτε τίποτε άλλο.

Πρέπει οι τοπικές Αρχές, μαζί με το υπουργείο Υποδομών, να σταθούν στο πρόβλημα και να το επιλύσουν σύμφωνα με τη λογική. Επίσης να γίνει σεβαστή η άποψη και η απόφαση των Δημοτικών Συμβουλίων Καλαμάτας, Μεσσήνης και Πύλου, όπου έχει με μεγάλη πλειοψηφία ψηφιστεί η παραλιακή χάραξη.

Περιμένουμε να τεθεί εγκαίρως, όμως, το σχέδιο στο Δημοτικό Συμβούλιο Μεσσήνης για να τοποθετηθούμε εκτενέστερα και να μάθουν οι πολίτες τι ακριβώς γίνεται. Πλήρη αποκλεισμός ιδιοκτησιών, υφισταμένων οικιών, καθώς και καταστημάτων και εργοστασίων, δηλαδή ολοκληρωτική καταστροφή της Μεσσήνης.

Ο πολιτικός λαβύρινθος μεταξύ βουλευτών και οι αντικρουόμενες απόψεις σχετικά με το δρόμο Ριζόμυλο – Καλαμάτας μάς δημιουργούν την αίσθηση ότι υπάρχουν συμφέροντα που δύσκολα θα έρθουν στην επιφάνεια. Εδώ έχουμε δύο δεδομένα: μια μελέτη για την παραλιακή χάραξη με περιβαλλοντικούς όρους, όπου τα Δημοτικά Συμβούλια έχουν αποφανθεί, και μια μελέτη της απελθούσας κυβέρνησης, δηλαδή βελτίωση του υφιστάμενου δρόμου με παράκαμψη της Μεσσήνης και υπερυψωμένες γέφυρες και παράδρομους, δηλαδή ένα θεόκλειστο δρόμο.

Το δεύτερο σχέδιο της απελθούσας κυβέρνησης προσπαθούν να επιβάλλουν στο Δήμο Μεσσήνης χωρίς διαβούλευση και χωρίς να έχει άποψη ο Δήμος. Επειδή πρόσφατα εκφράστηκε η άποψη ότι οι αντιδράσεις για το δεύτερο σχέδιο της χάραξης Καλαμάτας – Ριζόμυλου περιορίζονται σε λίγα άτομα, τους πληροφορούμε ότι είμαστε γραμμένοι πάνω από 250 ιδιοκτήτες που αντιδρούμε στο σχέδιο του κλειστού δρόμου. 

Εκπρόσωπος ιδιοκτητών

Παυλάκης Βασίλειος    

Εκπρόσωπος επαγγελματιών

Μητσέας Παναγιώτης – Σταματελόπουλος Ευάγγελος – Θεόδωρος Βενέρος