Ένα αίτημα εκατό και πλέον χρόνων των κατοίκων της Μεσσηνίας για κατασκευή δρόμου που θα συνδέει την Καλαμάτα με την Πύλο, άρχισε, τελικά, να παίρνει… σάρκα και οστά την περασμένη άνοιξη με τη διενέργεια διαγωνισμού, στον οποίο συμμετείχαν μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες.
Η έναρξη της διαδικασίας υλοποίησης “ξύπνησε”, όμως, και τη διαμάχη για τη χάραξη του οδικού άξονα. Ορισμένοι αυτοδιοικητικοί και βουλευτές επιμένουν ότι η “παραλιακή χάραξη” είναι η καλύτερη τεχνικά, ενώ η προηγούμενη κυβέρνηση, που έβαλε τις βάσεις για να ξεκινήσει το έργο, αλλά και ο νυν υπουργός Υποδομών μαζί με βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος, υποστηρίζουν ότι η νέα λύση, με τους όρους της οποίας έγινε ο διαγωνισμός, είναι η καταλληλότερη.
Το “Θ” απευθύνθηκε στον πρώην γενικό γραμματέα του υπουργείου Υποδομών και νυν επικεφαλής της περιφερειακής παράταξης “Νέοι Δρόμοι για την Πελοπόννησο”, Γιώργο Δέδε, για να καταθέσει τη δική του άποψη, μια και είναι από αυτούς που χειρίστηκαν το θέμα υλοποίησης του οδικού άξονα. Μάλιστα, προειδοποιεί ότι αν σταματήσει η παραφιλολογία για τη διέλευση του οδικού άξονα, το α’ εξάμηνο του 2021 το έργο θα είναι έτοιμο να ξεκινήσει. Διαφορετικά, θα πρέπει να ακυρωθεί ο υπάρχων διαγωνισμός και… «φτου κι από την αρχή».
Παραθέτουμε την άποψή του:
Οδικός Άξονας Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη
Το δημοπρατημένο έργο αφορά στην κατασκευή – αναβάθμιση της εθνικής οδού Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος και Πύλος – Μεθώνη, συνολικού μήκους 50 χλμ.
Το τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος έχει μήκος 16,4 χλμ., το τμήμα Ριζόμυλος – Πύλος έχει μήκος 25,7 χλμ. και το τμήμα Πύλος – Μεθώνη έχει μήκος 7,9 χλμ.
Α. Το τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος αφορά στη βελτίωση του υφιστάμενου οδικού δικτύου συνολικού μήκους περίπου 16,4 χλμ. Η αρχή του έργου βρίσκεται σε υφιστάμενο ισόπεδο κόμβο, στην περιοχή της εξόδου από την πόλη της Καλαμάτας και το τέλος του συνδέεται με το οδικό τμήμα Ριζόμυλος – Πύλος. Το έργο περιλαμβάνει τα εξής:
-Βελτίωση των γεωμετρικών και λειτουργικών χαρακτηριστικών της υφιστάμενης εθνικής οδού
-Παράκαμψη της πόλης της Μεσσήνης με νέα χάραξη
-Αρτηρία με πλάτος οδού από 7,0 μ. στο τμήμα του κλάδου που διέρχεται εντός του σχεδίου πόλεως της Καλαμάτας με δύο λωρίδες, και στη συνέχεια χωρίζεται σε δύο κλάδους μονής κατεύθυνσης δύο λωρίδων ο καθένας, και πλάτος 8,0 μ.
Το τμήμα από την παράκαμψη Μεσσήνης έως το τέλος του έργου αποτελείται από διαχωριζόμενη κυκλοφορία με νησίδα και δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, με πλάτος οδού 17,0 μ.
-Αποκατάσταση του τοπικού οδικού δικτύου
-Ανάπτυξη ισόπεδων κόμβων
-Ανάπτυξη τεσσάρων γεφυρώσεων ρεμάτων, τα οποία διασταυρώνονται με την αρτηρία
-Ανάπτυξη κάτω διαβάσεων
-Κατασκευή κιβωτοειδών οχετών
-Ανάπτυξη έργων αποχέτευσης – αποστράγγισης.
Β. Το τμήμα Πύλος – Ριζόμυλος χωροθετείται κοντά στην Πύλο. Το πέρας της χάραξης χωροθετείται στον οικισμό Ριζόμυλος, όπου συναρμόζεται με τον οδικό άξονα Ριζόμυλος – Καλαμάτα.
Το τμήμα αυτό, εκτός από την αρτηρία μήκους 25.709 μ., περιλαμβάνει την κατασκευή παράπλευρων οδών συνολικού μήκους 21.325 μ., κάθετων οδών συνολικού μήκους 3.508 μ., πέντε (5) γεφυρών συνολικού μήκους περίπου 764 μ., πενήντα δύο (52) κιβωτοειδών οχετών, ενός (1) ανισόπεδου κόμβου, επτά (7) ισόπεδων κόμβων, έξι (6) ισόπεδων κυκλικών πλατειών, έξι (6) ανισόπεδων κάτω διαβάσεων και μίας (1) ανισόπεδης άνω διάβασης.
Γ. Το τμήμα Πύλος – Μεθώνη χωροθετείται επί της υφισταμένης Ε.Ο. Πύλος-Μεθώνη και ταυτίζεται με το τέλος της μελέτης «Ενιαία παράκαμψη Γιάλοβας και Πύλου». Το πέρας της χάραξης χωροθετείται στη βόρεια είσοδο της πόλης Μεθώνης.
Το τμήμα αυτό, εκτός από την αρτηρία μήκους 7.901 μ., περιλαμβάνει την κατασκευή παραπλεύρων και κάθετων οδών συνολικού μήκους 534 μ., δέκα (10) κιβωτοειδών οχετών και τριών (3) ισόπεδων κόμβων.
Στόχοι του έργου είναι οι ακόλουθοι:
•Η βελτίωση κυρίως των λειτουργικών χαρακτηριστικών (κυρίως δηλαδή της διατομής της οδού, συνδέσεων κόμβων κ.λπ.) καθώς και η οδική ασφάλεια.
•Η οδική παράκαμψη της πόλης της Μεσσήνης και των υπόλοιπων οικισμών μέχρι την Πύλο, με χάραξη συμβατή με τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια, αλλά και η καλύτερη δυνατή εξυπηρέτησή τους.
•Η βελτίωση των γεωμετρικών αλλά και λειτουργικών χαρακτηριστικών του υφιστάμενου οδικού δικτύου.
Επιπροσθέτως, η βελτίωση – αναβάθμιση της υφιστάμενης εθνικής οδού ικανοποιεί κατά τον καλύτερο τρόπο και τα ακόλουθα:
i. Βελτιώνει στον καλύτερο δυνατό βαθμό τις συνθήκες οδικής ασφάλειας τόσο για τη διερχόμενη, όσο και για την τοπική κυκλοφορία
ii. Ανακουφίζει κυκλοφοριακά τον υφιστάμενο κόμβο Παλ. Εθνικής Οδού και Ε.Ο. Καλαμάτας-Μεσσήνης, ο οποίος σε ώρες αιχμής λειτουργεί σε μη ανεκτό επίπεδο εξυπηρέτησης, έχοντας μεγάλες καθυστερήσεις και ουρές
iii. Εξασφαλίζει την καλύτερη δυνατή σύνδεση της Μεσσήνης, τόσο με την Καλαμάτα όσο και με τους δυτικά της Μεσσήνης οικισμούς, μέχρι και τη Μεθώνη
iv. Η χωροθέτηση της οδού εξασφαλίζει την καλύτερη δυνατή πρόσβαση στο αεροδρόμιο Καλαμάτας, στον αυτοκινητόδρομο ΜΟΡΕΑ (μετακινήσεις από και προς Αθήνα και Μάνη) και στο Νοσοκομείο Καλαμάτας.
v. Παρέχει τη δυνατότητα βελτίωσης των συνδέσεων υφιστάμενων βιομηχανικών εγκαταστάσεων με κριτήρια την οδική ασφάλεια αλλά και την αποφυγή δυσμενών επιπτώσεων στις δραστηριότητές τους.
Το έργο δημοπρατήθηκε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στις αρχές Μαΐου του 2019 και στις 2 Ιουλίου του 2019 έληξε η διαδικασία υποβολής προσφορών με συμμετέχοντες 5 μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους.
Το στάδιο της προεπιλογής ολοκληρώθηκε με τον έλεγχο των δικαιολογητικών των παραπάνω εταιρειών, των οποίων η συμμετοχή στο διαγωνισμό εγκρίθηκε. Εκκρεμεί η εξέταση αίτησης αναίρεσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας που με βάση τη νομοθεσία προβλέπεται να ολοκληρωθεί περί τα τέλη Μαΐου.
Ταυτόχρονα, εστάλη για διαβούλευση από το υπουργείο Περιβάλλοντος στους αρμόδιους φορείς (Περιφέρεια, Δήμοι κ.λπ.) η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του Έργου.
Εάν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών ασχοληθεί με ζήλο και κινήσει γρήγορα και έγκαιρα τις προβλεπόμενες διαδικασίες, η διαγωνιστική διαδικασία μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα στο α’ εξάμηνο του 2021, ώστε να προωθηθεί η κατασκευή του έργου.
Το υπό δημοπράτηση έργο και τα άλλα σενάρια
Σχετικά με τις αιτιάσεις που διατυπώνονται δημόσια για άλλη λύση στην κεντρική χάραξη του οδικού άξονα (παραλιακή χάραξη) του τμήματος Καλαμάτα – Ριζόμυλος, σε σχέση με αυτή που ήδη έχει δημοπρατηθεί, θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι, για να εφαρμοστεί οποιαδήποτε άλλη λύση στην κεντρική χάραξη του οδικού άξονα, θα πρέπει να ακυρωθεί ο υφιστάμενος διαγωνισμός.
Η δημόσια συζήτηση που γίνεται, λοιπόν, δεν έχει το χαρακτήρα με ποια λύση χάραξης θα υλοποιηθεί το έργο Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, αλλά αν θα ξεκινήσει από την αρχή μια διαδικασία εξεύρεσης άλλης λύσης χάραξης και της χρηματοδότησής της, με ταυτόχρονη ακύρωση της εν εξελίξει δημοπράτησης.
Του Αντώνη Πετρόγιαννη