Μια σειρά από επαγγέλματα ωφελούνται από τα μεγάλα καράβια που μπαίνουν στο λιμάνι της Καλαμάτας, σύμφωνα με ναυτικούς πράκτορες της Καλαμάτας, ενώ όπως μας τόνισαν, τα πρωτόκολλα ασφαλείας που είναι υποχρεωμένοι να τηρούν είναι πολύ αυστηρά και ούτε το πλήρωμα αλλά ούτε και η εταιρεία διακινδυνεύουν το αντίθετο.
Σύμφωνα με την αποκάλυψη του «Θ» στο κυριακάτικο πρωτοσέλιδό του, τα τελευταία χρόνια ο Μεσσηνιακός κόλπος, και συγκεκριμένα στα διεθνή ύδατα, προσελκύει πολλά τάνκερ, τα οποία εκτελούν εργασίες μετάγγισης καυσίμων. Τα διεθνή ύδατα, όπως αναφέραμε και στο κυριακάτικο ρεπορτάζ μας, ξεκινούν στα 6 ν.μ. (11,1 χλμ) από τις ακτές μας, ενώ η μορφολογία του Μεσσηνιακού κόλπου παρέχει μεγάλη ασφάλεια στα εν λόγω πλοία.
«Τα πρόστιμα είναι υψηλά»
Όπως εξήγησε και ο ναυτικός πράκτορας Γιώργος Μπούχαλης, τα βαπόρια που βρίσκονται στα διεθνή ύδατα δεν πρακτορεύονται από κανέναν, αλλά διαθέτουν άδεια από το υπουργείο Ναυτιλίας και μεταφορτώνουν καύσιμα. «Όλα όσα, όμως, έρχονται στο λιμάνι, ελέγχονται. Πληρώνουν ένα σοβαρό ποσό ως τέλη και κάνουν προμήθειες, σε τροφοεφόδια, ανταλλακτικά κι άλλα πράγματα που χρειάζονται, αλλάζουν πλήρωμα. Τώρα, βέβαια, με τις απαγορεύσεις με τον κορωνοϊό ήταν λίγο περιορισμένα όλα αυτά.
Τι γίνεται στα διεθνή ύδατα δεν ξέρουμε, αλλά κι εκεί ελέγχονται. Περιορισμένα, αλλά ελέγχονται. Όμως, δεν τους συμφέρει να κάνουν ρύπανση, γιατί τα πρόστιμα είναι πάρα πολύ υψηλά», τόνισε ο κ. Μπούχαλης.
«Καλό είναι η πόλη να δουλεύει με όλα»
Ο ναυτικός πράκτορας Ανδρέας Ζερβάκης επισήμανε ότι περίπου το 80% των πλοίων που σταματούν στα διεθνή ύδατα του Μεσσηνιακού κόλπου, εν συνεχεία θα μπουν στο λιμάνι. «Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι τα πλοία αυτά να μπαίνουν για να κινείται ο αντίστοιχος κλάδος. Το Λιμενικό Ταμείο έχει κάποια έσοδα, κάνουν τροφοδοσίες, χρησιμοποιούν κάποιον εξοπλισμό όταν “πέφτει” το ένα βαπόρι δίπλα στο άλλο, για τον οποίο έχουν νοικιάσει χώρο στο λιμάνι, δουλεύουν λάντζες, εργάτες κ.ά.
Μπορεί αυτή η αύξηση των πλοίων να φαίνεται περίεργη στον κόσμο, όμως κινούνται πολλά επαγγέλματα γύρω από τις ανάγκες τους. Ένα ξενοδοχείο που δούλευε αυτή την περίοδο του κορωνοϊού, κρατήθηκε κι από τον κόσμο από αυτά τα καράβια. Καλό είναι γενικότερα να υπάρχει κίνηση, γιατί, όπως είδαμε τώρα με τον κορωνοϊό και την καραντίνα, ανατράπηκαν πολλά δεδομένα. Καλό είναι η πόλη να δουλεύει με όλα, και με τα βαπόρια και με τον τουρισμό», παρατήρησε ο κ. Ζερβάκης.
Επίσης σημείωσε ότι για τα καράβια που βρίσκονται στα διεθνή ύδατα δεν έχουν αρμοδιότητα ούτε οι τοπικές Αρχές ούτε και ναυτικοί πράκτορες, αλλά εξήγησε ότι δεν υπάρχει λόγος να υφίσταται ανησυχία στον κόσμο: «Αυτά που είναι στα διεθνή ύδατα παίρνουν όλα τα μέτρα ασφάλειας όταν κάνουν μεταγγίσεις. Φόβος στον κόσμο πάντα υπήρχε, αλλά όπως αποδεικνύεται κάθε φορά από τις μετρήσεις που γίνονται και στο Μεσσηνιακό κόλπο και στις ακτές της Καλαμάτας, όλα είναι μια χαρά, κι αν κάτι έχει παρατηρηθεί, είναι γύρη από τις ελιές ή κάτι άλλο.
Είναι αλήθεια πως όταν ο κόσμος βλέπει κάτι στην επιφάνεια της θάλασσας, το μυαλό του πάει αμέσως στα καράβια. Να ξέρουν, όμως, ότι δεν τίθεται τέτοιο θέμα. Το Λιμεναρχείο κάνει πάρα πολλούς ελέγχους και με μεγάλη σχολαστικότητα. Τα βαπόρια αυτά έχουν εκσυγχρονισθεί και τα πρόστιμα είναι πολύ βαριά. Κανέναν δε συμφέρει να γίνει κάτι, ούτε ακόμα και από λάθος. Δεν το διακινδυνεύουν αυτό ούτε το πλήρωμα αλλά ούτε και οι ίδιες οι εταιρείες. Το λέω αυτό με κάθε εγγύηση. Το να βλέπουμε καράβια δεν είναι κακό. Μην το αντιμετωπίζουμε μόνο αρνητικά. Υπάρχουν άνθρωποι και επαγγέλματα που στηρίζονται σε αυτά».
«Ευτυχώς που υπάρχουν κι αυτά φέτος»
Από την πλευρά του, ο ναυτικός πράκτορας Θεόδωρος Σερεμετάκης παρατήρησε ότι όσα πλοία μπαίνουν στο αγκυροβόλιο, κάνουν τροφοδοσίες, αλλάζουν πλήρωμα και πολλά άλλα. «Αυτό δημιουργεί μια κίνηση στο λιμάνι για λάντζες, εργάτες, πράκτορες, φορτηγά, αγορά εφοδίων, ακόμα και κάποιους γιατρούς (οδοντίατρους) που μπορεί να χρειασθούν. Φυσικά, υπάρχουν και έσοδα για το κράτος.
Σε ό,τι αφορά τα θέματα ασφάλειας, υπάρχουν συγκεκριμένα πρωτόκολλα για όλα αυτά και οδηγίες. Υπάρχει μια ολόκληρη διαδικασία και ελέγχονται. Φέτος είναι μια ιδιαίτερη χρονιά. Φέτος σε Καλαμάτα και Πύλο θα είχαμε 21 κρουαζιερόπλοια και κατά πάσα πιθανότητα δε θα έρθει κανένα. Ευτυχώς, λοιπόν, που υπάρχουν και αυτά για να μπορούν να δουλεύουν κάποιοι άνθρωποι και να απασχολούμε κι εμείς εργαζομένους», κατέληξε ο κ. Σερεμετάκης.
Της Βίκυς Βετουλάκη
(Φωτογραφία Vincent Spisso Daniels)