Κοντά σε συμφωνία με το Ισραήλ για τη μετατροπή της 120 ΠΕΑ σε Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων

ΑΕΡΟΣΚΑΦΗ ΤΗΣ 120 ΠΕΑ

Συνολική επένδυση 1,4δις σε βάθος 20 χρόνων

Πλήρη επιβεβαίωση στις πληροφορίες του «Θάρρους» που δημοσιεύθηκαν στο φύλλο του Σαββάτου 20 Ιουνίου, ότι το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Καλαμάτας βρέθηκε στο επίκεντρο των συζητήσεων που είχε ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στο Ισραήλ, παρείχε δημοσίευμα στην «Καθημερινή» της Κυριακής.

Ο έγκριτος δημοσιογράφος της αθηναϊκής εφημερίδας και ειδικός σε στρατιωτικά θέματα, Βασίλης Νέδος, στο ρεπορτάζ που δημοσιεύθηκε στο κυριακάτικο φύλλο της 21ης Ιουνίου αναφέρει ότι η χώρα μας βρίσκεται πολύ κοντά σε συμφωνία με το Ισραήλ για τη δημιουργία Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης Πιλότων στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Καλαμάτας, δημοσιεύοντας παράλληλα αποκλειστικές πληροφορίες για το περιεχόμενο αλλά και τους άξονες πάνω στους οποίους θα κινηθεί αυτή η συμφωνία.

Όπως αναφέρει στο ρεπορτάζ στην «Καθημερινή», κατά την επίσκεψή του στην Ιερουσαλήμ ο κ. Μητσοτάκης συναντήθηκε με το διευθύνοντα σύμβουλο της ELBIT, της εταιρείας η οποία έχει αναλάβει τη συγκεκριμένη πρόταση για την Καλαμάτα. Για το έργο αυτό στην 120 Πτέρυγα Εκπαίδευσης Αέρος (ΠΕΑ) στην Καλαμάτα (το κόστος του οποίου υπολογίζεται σε περίπου 1,4 δισ. ευρώ σε βάθος 20 ετών) υπάρχει εκφρασμένο ενδιαφέρον και από την καναδική πλευρά (CAE). Ωστόσο, είναι απολύτως σαφές ότι η Αθήνα συζητεί με την Ιερουσαλήμ με στρατηγικούς όρους, ως εκ τούτου, τουλάχιστον αυτή τη στιγμή, το Ισραήλ φαίνεται να έχει κάποιο προβάδισμα. Οι σχέσεις της Π.Α. με την ισραηλινή αεροπορία είναι ήδη πολύ στενές και αποτελούν ίσως τον πλέον ισχυρό πυλώνα της στρατηγικής σχέσης στον τομέα της Άμυνας.  Άλλωστε, πρόκειται για δύο από τις καλύτερες αεροπορίες στον κόσμο, με βάση μετρήσιμα στοιχεία από εκπαιδεύσεις, ασκήσεις και επιδόσεις σε όλους τους τομείς.

Παράλληλα, τα οφέλη για την Π.Α. θα είναι άμεσα, καθώς θα αναβαθμιστεί το σύστημα εκπαίδευσης στα ελικοφόρα αεροσκάφη. Θα αναλάβουν, επίσης, τη συντήρηση των αεροσκαφών και την αναβάθμιση του συστήματος επίγειας εκπαίδευσης (δηλαδή των προσομοιωτών). Οι πιλότοι θα εκπαιδεύονται στο ολοκληρωμένο σύστημα του νέου εκπαιδευτικού αεριωθουμένου. Λεπτομέρειες γι’ αυτό δεν έχουν ακόμα διευκρινιστεί, ωστόσο κατά πάσα πιθανότητα στη θέση των επί πέντε δεκαετίες αξιόπιστων αλλά παρωχημένων πια T-2 Buckeye, θα διατεθούν τα ιταλικής κατασκευής Μ-346 (Alenia Aermacchi). Η ανάγκη της Π.Α. δεν εκφράστηκε τώρα, αλλά αποτελεί σχέδιο τουλάχιστον πέντε ετών, κυρίως λόγω της υφιστάμενης φθοράς στον εκπαιδευτικό στόλο.

Ουσιαστικά στην πρόταση της ισραηλινής ELBIT περιλαμβάνονται οι εξής τρεις διαστάσεις:

Πρώτον, η δημιουργία Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην Καλαμάτα με χρηματοδοτική μίσθωση. Ουσιαστικά θα δίνεται η δυνατότητα σε αεροπορίες από άλλες πλευρές της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής να εκπαιδεύονται στην Ελλάδα. Πρακτικά ένα τέτοιο εκπαιδευτικό κέντρο θα λειτουργήσει ανταγωνιστικά και προς την Ιταλία, όπου ήδη προσφέρονται αυτού του είδους οι υπηρεσίες, όπως στο Κέντρο Αεροπορικής Εκπαίδευσης του Λέτσε.

Δεύτερον, συμβάλλεται η εταιρεία που θα αναλάβει την παροχή αυτής της υπηρεσίας στους εκπαιδευόμενους πιλότους της Π.Α., αλλά και άλλων ίσως αεροποριών του κόσμου, με στόχο η Καλαμάτα να εξελιχθεί σε Διεθνές Κέντρο Εκπαιδευτικών Πτήσεων. Στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Καλαμάτας περιλαμβάνονται και οι καλές κλιματικές συνθήκες, αλλά και η τοποθεσία της 120 ΠΕΑ, εκτός των βασικών αεροδιαδρόμων, κάτι που την καθιστά αρκετά απομονωμένη για εκπαιδευτικές πτήσεις.

Τρίτον, η οικονομική διάσταση. Τόσο η πρόταση της ELBIT όσο και η καναδική φθάνουν περίπου στο 1,4 δισ. ευρώ, έχουν βάθος 20 ετών, ενώ παρέχονται περίπου 10.000 ώρες πτήσεις για κάθε χρόνο. Στην Π.Α. προσφέρεται, μεταξύ άλλων, η αναβάθμιση των διαθεσιμοτήτων των εκπαιδευτικών ελικοφόρων, ώστε αυτά να μην είναι ποτέ κάτω από τον αριθμό των 25 στη διάθεση των Ικάρων. Σήμερα οι διαθεσιμότητες είναι πολύ χαμηλότερες και σπάνια ξεπερνούν το 50% αυτού του αριθμού.

Η επίσκεψη του κ. Μητσοτάκη στο Ισραήλ, αλλά και οι επαφές που είχε στην Ιερουσαλήμ ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, έδειξαν τις τεράστιες δυνατότητες που υπάρχουν για συνεργασία στον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας. Οι φάκελοι για το Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο Πτήσεων στην Καλαμάτα βρίσκονται στα χέρια του κ. Παναγιωτόπουλου, καθώς και μια σειρά άλλες υποθέσεις, όπως το εθνικό τυφέκιο (υπάρχει, μεταξύ άλλων, ισραηλινή πρόταση γι’ αυτό) και η ανάπτυξη του εθνικού UAV με ισραηλινή τεχνογνωσία, αλλά και η εξέλιξη του προγράμματος συνεργασιών από το φθινόπωρο και μετά, ή και αργότερα, λόγω των περιορισμών της πανδημίας

Κ. Γαζ.

-Πληροφορίες: «Εφημερίδα Καθημερινή», Βασίλης Νέδος