Eνδιαφέρον από το Ισραήλ για το “σχέδιο” Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης Πιλότων στην Καλαμάτα

Eνδιαφέρον από το Ισραήλ για το “σχέδιο” Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης Πιλότων στην Καλαμάτα

Το στρατιωτικό αεροδρόμιο Καλαμάτας στις συζητήσεις για αμυντική συνεργασία Ελλάδας – Ισραήλ 

Τις τελευταίες μέρες οι εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο είναι ραγδαίες και η ελληνική κυβέρνηση έχει επιδοθεί σε ένα «διπλωματικό μαραθώνιο» για να αντιμετωπίσει όλα τα ζητήματα που έχουν ανακύψει, ειδικά απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα και τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει το παράνομο τουρκολιβυκό σύμφωνο.

Ιδιαίτερης και συμβολικής σημασίας ήταν η απόφαση του Έλληνα πρωθυπουργού να επισκεφθεί το Ισραήλ στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας, ως πρώτο προορισμό μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας. Τον Κυριάκο Μητσοτάκη συνόδεψαν αρκετοί υπουργοί της ελληνικής κυβέρνησης, καθώς συζητήθηκαν συνεργασίες σε μια σειρά από θέματα ανάμεσα στις δύο χώρες.

Ένα απ’ τα πιο σημαντικά θέματα στις συζητήσεις της ελληνικής αντιπροσωπείας ήταν και η ενίσχυση της συνεργασίας Ελλάδας και Ισραήλ στον τομέα της Άμυνας και Ασφάλειας, με έμφαση στις κοινές αεροπορικές και ναυτικές δραστηριότητες, καθώς και στην προώθηση συνεργειών στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας.

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νικόλαος Παναγιωτόπουλος, συναντήθηκε με τον Ισραηλινό αναπληρωτή πρωθυπουργό και υπουργό Άμυνας, Μπέτζαμιν Γκατζ, και συζήτησε μαζί του όλα τα παραπάνω ζητήματα.

Αμέσως δε μετά τη συνάντηση με μήνυμα στα κοινωνικά δίκτυα ο Ισραηλινός υπουργός Άμυνας τόνισε: “Το Ισραήλ βλέπει την Ελλάδα ως στρατηγικό εταίρο και αληθινό φίλο, και σκοπεύω να συνεχίσω να ενισχύω αυτήν τη σημαντική σχέση σε συνεχή συνεργασία με τον υπουργό”.

Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων

Ανάμεσα στα θέματα που συζητήθηκαν μεταξύ των δύο υπουργών, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του «Θάρρους», ήταν και η συνεργασία των δυο χωρών με «επίκεντρο» το  στρατιωτικό αεροδρόμιο της Καλαμάτας. Η προοπτική η 120 ΠΕΑ να μετατραπεί σε Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων ή ακόμα και για βάση πτήσεων μη επανδρωμένων αεροσκαφών, και με δεδομένη την τεχνογνωσία του Ισραήλ σ’ αυτά τα ζητήματα, μπορεί να επιφέρει συνεργασία των δύο χωρών. Ωστόσο, για ευνόητους λόγους δεν έγιναν γνωστές περισσότερες λεπτομέρειες.

T-6

Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι οι σκέψεις για μετατροπή της 120 ΠΕΑ σε Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων εμφανίστηκαν στο προσκήνιο για πρώτη φορά το 2018, όταν η τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και το υπουργείο Άμυνας είχαν ξεκινήσει «διαπραγματεύσεις» με καναδική εταιρεία που είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον γι’ αυτό το σχέδιο. Οι συζητήσεις με την καναδική εταιρεία δεν τελεσφόρησαν, η κυβέρνηση άλλαξε και ο νέος υπουργός Νίκος Παναγιωτόπουλος από το βήμα της Βουλής, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή Μεσσηνίας, Μίλτου Χρυσομάλλη, τον περασμένο Οκτώβριο, είχε κάνει γνωστό ότι και η νέα ελληνική κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο δημιουργίας Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην Καλαμάτα. Συγκεκριμένα, ο κ. Παναγιωτόπουλος στην απάντησή του σημείωνε: «Σας γνωρίζω ότι στην τρέχουσα χρονική περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία ενεργοποίησης του υποπρογράμματος δημιουργίας Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην Καλαμάτα με χρηματοδοτική μίσθωση. 

Όσον αφορά στη δημιουργία Νατοϊκού Πτητικού Εκπαιδευτικού Κέντρου στην Ευρώπη, η Πολεμική Αεροπορία έχει ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον συμμετοχής στην αρχική πρόταση του Βελγίου, η οποία τέθηκε στην άτυπη διερευνητική συνάντηση που έλαβε χώρα κατά τη σύσκεψη των εκπροσώπων της Συνδιάσκεψης Διευθυντών Εθνικών Εξοπλισμών (CNAD Permanent Session περί της δημιουργίας «ΝΑΤΟ Flight Training in Europe/NTFE»). Αναμένονται τα αποτελέσματα της δεύτερης συνάντησης που πραγματοποιήθηκε τη 10η Οκτωβρίου 2019. Τέλος, περαιτέρω στοιχεία δε δύνανται να αποδεσμευθούν μέσω της παρούσας διαδικασίας λόγω υψηλής διαβάθμισης».

Η επιλογή της Καλαμάτας για τη δημιουργία διεθνούς κέντρου εκπαίδευσης στηρίζεται σε σειρά από προφανείς λόγους, με πιο σοβαρό το γεγονός ότι η 120 ΠΕΑ έχει ήδη εμπειρία μισού αιώνα στην εκπαίδευση πιλότων, ενώ επίσης, λόγω των κλιματικών συνθηκών, στην περιοχή μπορεί να εκπαιδεύονται χειριστές για περισσότερες από 330 ημέρες το χρόνο, κάτι που στις περιπτώσεις άλλων εκπαιδευτικών κέντρων είναι πρακτικά αδύνατο. Εκτιμάται, δε, ότι πιθανή δρομολόγηση της δημιουργίας του διεθνούς κέντρου αεροπορικής εκπαίδευσης στην Καλαμάτα θα έχει άμεση ανταπόκριση από αρκετές χώρες, που ήδη εκφράζουν το ενδιαφέρον να εκπαιδεύσουν τους χειριστές των μαχητικών τους σε πιστοποιημένο σε νατοϊκά πρότυπα περιβάλλον στην Ελλάδα.

Του Κώστα Γαζούλη