Προκηρύχθηκε από το Δήμο Πύλου-Νέστορος με ανοικτό, ηλεκτρονικό, δημόσιο, διεθνή διαγωνισμό η σύνταξη της μελέτης για την αντιμετώπιση του φαινομένου διάβρωσης, με σκοπό την προστασία του Κάστρου και της παράκτιας ζώνης του οικισμού της Μεθώνης.
Στόχος της μελέτης είναι η συνολική αντιμετώπιση του φαινομένου της διάβρωσης στην παράκτια ζώνη της Μεθώνης, η οποία έχει καταστραφεί από τις έντονες καιρικές συνθήκες των τελευταίων ετών, η δημιουργία αμμουδιάς που θα αυξήσει τον τουρισμό της περιοχής, η προστασία του κάστρου και του παραλιακού μετώπου από τις έντονες καιρικές συνθήκες, η προστασία και βελτίωση του αλιευτικού καταφυγίου και ειδικά των συνθηκών αγκυροβολισμού των αλιευτικών σκαφών με νέες εγκαταστάσεις, η βελτίωση των δυο μόλων και η επέκταση του τσιμεντένιου μόλου, για να προσεγγίζουν εύκολα σε αυτόν σκάφη αναψυχής, τα οποία είναι πολλά τους θερινούς μήνες.
Η προεκτιμώμενη αμοιβή της μελέτης είναι 487.884,48 ευρώ.
Παράκτιο περιβάλλον
Ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί με χρήση της πλατφόρμας του Εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Σ.Η.ΔΗ.Σ.) και ως καταληκτική ημερομηνία παραλαβής των προσφορών ορίσθηκε η 10η Σεπτεμβρίου 2020. Το έργο χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Η μελέτη που θα συνταχθεί υπηρετεί το στόχο του Δήμου Πύλου – Νέστορος για τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της αειφόρου προστασίας και ανάπλασης του παράκτιου περιβάλλοντος, που ορίζει την περιοχή της παραλιακής ζώνης και του ιστορικού Κάστρου Μεθώνης γενικότερα, αλλά και τον υπό διάβρωση πόδα του τείχους του Κάστρου ειδικότερα.
Τα τελευταία χρόνια από τις έντονες καιρικές συνθήκες έχουν γίνει μεγάλες καταστροφές στην παραλιακή ζώνη, η οποία είναι το σημαντικότερο σημείο αναφοράς για την ανάπτυξη του τουρισμού και την οικονομική κατάσταση της περιοχής, η οποία αποτελείται κατά κύριο λόγο από τουριστικές επιχειρήσεις και επαγγέλματα που εξαρτώνται από τον τουρισμό άμεσα ή έμμεσα.
Ο κεντρικός παραλιακός δρόμος έχει υποστεί μεγάλη καταστροφή, ενώ η αμμουδιά έχει μειωθεί στο ελάχιστο. Τοίχοι αντιστήριξης που υπάρχουν σε κάποια σημεία έχουν υποστεί πολύ μεγάλες ζημιές ή έχουν καταρρεύσει. Με την πάροδο του χρόνου η θάλασσα έχει αρχίσει να υποσκάπτει και το δρόμο, εγκυμονώντας μεγάλους κινδύνους για πεζούς και οχήματα.
Με προσομοίωση
Επίσης οι δύο μόλοι της Μεθώνης, ο ένας μήκους 260 μ. από φυσικούς ογκόλιθους (πέτρινος) και ο δεύτερος μήκους περίπου 70 μ. από τσιμέντο, έχουν με την πάροδο των χρόνων βυθιστεί και πιθανόν πολλά προβλήματα δημιουργούνται κι από αυτούς.
Το χειμώνα ο έντονος κυματισμός περνάει πλέον πολύ εύκολα τον πέτρινο μόλο, ο οποίος παλαιότερα αποτελούσε λιμενοβραχίονα προστασίας του δυτικού τμήματος της παραλίας, του κάστρου και του αλιευτικού καταφυγίου που βρίσκεται στη σκιά του κάστρου, στο δυτικό όριο του κόλπου. Επίσης, η βύθιση του τσιμεντένιου μόλου έχει εξαφανίσει τα τμήματα διέλευσης της θάλασσας και από τις δύο μεριές, τα οποία υπήρχαν κατά την κατασκευή του και για πολλά χρόνια.
Να σημειωθεί ότι από τον παραλιακό δρόμο διέρχεται το κεντρικό δίκτυο αποχέτευσης της Μεθώνης και ειδικά ο καταθλιπτικός αγωγός που οδηγεί τα λύματα στη μονάδα επεξεργασίας λυμάτων. Το τμήμα του δρόμου στο σημείο που διέρχεται ο καταθλιπτικός αγωγός έχει ήδη καταστραφεί, αλλά έχουν γίνει κάποια προσωρινά μέτρα προστασίας του.
Επισημαίνεται ότι η λύση που θα προταθεί από τον ανάδοχο μελετητή θα εφαρμοσθεί σε μοντέλο προσομοίωσης, το οποίο θα γίνει σε πανεπιστημιακό εργαστήριο.
Της Βίκυς Βετουλάκη