Είχαμε προτείνει, εδώ και δυόμισι μήνες, τη δοκιμαστική πεζοδρόμηση της Ναυαρίνου ως ένα μέσο αύξησης και βελτίωσης του δημόσιου χώρου, σε συγκεκριμένα σημεία όπου κατά τις βραδινές ώρες παρουσιάζεται αυξημένη συσσώρευση κόσμου. Η αντίδραση της Δημοτικής Αρχής για τη συγκεκριμένη πρόταση, η οποία υποστηρίχτηκε και από δύο ακόμα δημοτικές παρατάξεις, ήταν όχι μόνο αρνητική αλλά και απαξιωτική.
Τελικά, το διάστημα που μεσολάβησε αποδείχτηκε χρήσιμο για τη Δημοτική Αρχή, ώστε να επεξεργαστεί τις προτάσεις της αντιπολίτευσης συνολικά, και ειλικρινά χαιρόμαστε που τώρα προχωρά σε μια δέσμη κυκλοφοριακών μέτρων. Όμως, το συγκεκριμένο θέμα είναι ιδιαίτερα κρίσιμο και αφορά όχι μόνο κάποιες προσωρινές κυκλοφορικές ρυθμίσεις, αλλά μείζονες παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο, θα έπρεπε να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση και να παραπεμφθεί στο ανώτατο συλλογικό όργανο της πόλης που είναι το Δημοτικό Συμβούλιο, έτσι ώστε αυτό να αποφασίσει και όχι μόνο η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής (όπου, ως γνωστόν, δεν εκπροσωπούνται όλες οι παρατάξεις και έχει την απόλυτη πλειοψηφία η Δημοτική Αρχή).
Θα πρέπει να αναφερθούμε αναλυτικότερα για κάθε ένα από τα κυκλοφοριακά μέτρα που θα εφαρμοστούν τις επόμενες ημέρες:
1. Μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 km/ώρα στις κατοικημένες περιοχές: Πρόκειται για θετικό μέτρο το οποίο είχαμε προτείνει σε σχετική αρθρογραφία πολύ πριν από την επιδημία του κορωνοϊού. Συγκεκριμένα, σε άρθρο που είχαμε δημοσιεύσει το 2017 είχαμε προτείνει τη δημιουργία θυλάκων ήπιας κυκλοφορίας στις κατοικημένες περιοχές. Παράλληλα, είχαμε διοργανώσει το 2018 ειδική εκδήλωση για τα τροχαία, όπου επισημάνθηκε ότι η σημασία της μείωσης του ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ./ώρα έγκειται στην ελαχιστοποίηση πιθανότητας θανάτου στο 10%, όταν ένα όχημα χτυπήσει πεζό ή ποδηλάτη, ενώ στην περίπτωση που το όχημα κινείται με ταχύτητα 50 χλμ./ώρα, οι πιθανότητες ξεπερνούν το 80%.
Εντούτοις, προκύπτουν κάποια θέματα:
α. Ποιος ο τρόπος ελέγχου της εφαρμογής εκτός από τη διαγράμμιση; Αν αρκεστούμε αποκλειστικά σε διαγραμμίσεις, ενδεχομένως το μέτρο να καταστεί εν πολλοίς άχρηστο.
β. Τι προβλέπεται με τις οδούς που αναπτύσσονται μεγάλες ταχύτητες και ανήκουν στο πρωτεύον οδικό δίκτυο, όπως π.χ. η Ναυαρίνου ή Ηρώων Πολυτεχνείου, στις οποίες σημειώνονται και θανατηφόρα ατυχήματα; Δεν πρέπει να υπάρξει και η ανάλογη μέριμνα, για να τηρείται ο ΚΟΚ και να αποτραπούν οι αυξημένες ταχύτητες, π.χ. με την τοποθέτηση φωτογραφικού ραντάρ.
2.Για την πεζοδρόμηση στη Ναυαρίνου και τις υπόλοιπες κυκλοφοριακές αλλαγές: Επιλέχτηκε η δοκιμαστική πεζοδρόμηση ενός μικρού τμήματος της οδού Ναυαρίνου και η διαφορετική αντιμετώπιση των υπολοίπων τμημάτων. Έτσι το πρώτο τμήμα της οδού Ναυαρίνου μεταξύ Φαρών και Ακρίτα σαφώς ευνοείται, αφού πεζοδρομείται πλήρως, ενώ το δεύτερο τμήμα μεταξύ Ακρίτα και Ηρώων παραμένει διπλής κατεύθυνσης δημιουργώντας δυσμενέστερες συνθήκες πεζής κυκλοφορίας στη συγκεκριμένη περιοχή. Παράλληλα, δυσκολεύεται η κυκλοφορία οχημάτων στη διασταύρωση Ηρώων με Ναυαρίνου και αυξάνεται πιθανότατα η κίνηση στην οδό Ηρώων, που αναπόφευκτα θα δέχεται όλα τα οχήματα από δυτικά, αλλά και σημαντικό μέρος όσων κινούνται από ανατολικά.
Όσον αφορά στις μονοδρομήσεις Αύρας (προς νότο) και Μεσογείων (προς βορρά), κρίνουμε ότι στρέφονται σε σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο, είναι αδύνατον να παραβλέψουμε ότι οι κυκλοφοριακές παρεμβάσεις στην παραλία της Καλαμάτας στερούνται ολοκληρωμένου σχεδιασμού και το ενδεχόμενο αποτυχίας θα αποβεί μοιραίο, βάζοντας οριστικά ταφόπλακα στην προοπτική μόνιμης πεζοδρόμησης της οδού Ναυαρίνου.
Τέλος, για τις πεζοδρομήσεις στο Ιστορικό Κέντρο, και του σημείου ανατολικά του πεζόδρομου της Αριστομένους, θεωρούμε πως πρέπει να παραμείνουν μόνιμα, ανεξαρτήτως εποχών και συνθηκών.
Μανώλης Μάκαρης
Επικεφαλής, ιατρός καρδιολόγος, ΜSc Τοπικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης