Αυτή τη φορά τη γλιτώσαμε την επόμενη;
Ηχηρό καμπανάκι για τους κίνδυνους που διατρέχει η περιοχή μας από τα δεκάδες δεξαμενόπλοια και γκαζάδικα που βρίσκονται στα διεθνή ύδατα μεν, μέσα στο Μεσσηνιακό κόλπο και σχετικά κοντά στις ακτές δε, είχε σημάνει το Μάιο με πρωτοσέλιδο δημοσίευμά του το «Θ». Το θέμα, μάλιστα, έφτασε μέχρι το Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας, όπου το έθεσε με αφορμή το δημοσίευμα ο επικεφαλής της παράταξης «Ανοικτός Δήμος», Μανώλης Μάκαρης, αλλά από εκεί πέρα κανείς δεν ασχολήθηκε.
Μέχρι και χθες τα ξημερώματα, όταν υπήρξε ρύπανση, περιορισμένης έκτασης, ανατολικά της Κορώνης στα διεθνή ύδατα, κατά τη διάρκεια μετάγγισης ανάμεσα σε δύο τάνκερ. Ευτυχώς, η επέμβαση του Λιμεναρχείου ήταν έγκαιρη, ενώ και με τη βοήθεια του καιρού η «κηλίδα» διαλύθηκε. Μάλιστα, από το Λιμεναρχείο Καλαμάτας συνελήφθη ο καπετάνιος του πλοίου.
Τα είχαμε πει
Όπως είχαμε αποκαλύψει το Μάιο, λίγοι γνωρίζαμε ότι η καρδιά του Μεσσηνιακού κόλπου ανήκει στα… διεθνή ύδατα. Διεθνή είναι τα ύδατα μετά τα 6 ναυτικά μίλια (ή 11,12 χλμ.) από τις ακτές.
Έτσι, μετά τα 6 ναυτικά μίλια στο Μεσσηνιακό κόλπο μεγαθήρια όχι απλώς «ξεκουράζονται», αλλά προβαίνουν και σε διάφορες ενέργειες που ενέχουν επικινδυνότητα για την περιοχή, όπως οι μεταγγίσεις καυσίμων.
Ο Μεσσηνιακός κόλπος παρέχει στις εταιρείες διεθνή ύδατα (άρα χωρίς κόστος ελλιμενισμού) και ταυτόχρονα σημαντικό επίπεδο ασφάλειας, καθώς τα πλοία εδώ είναι πολύ προστατευμένα.
Πόσο προστατευμένος, όμως, είναι ο Μεσσηνιακός κόλπος από αυτά;
Έκταση δύο ναυτικών μιλίων
Σύμφωνα με την ενημέρωση που έκανε χθες ο λιμενάρχης Καλαμάτας Νίκος Γιαννουλάτος κατά τη διάρκεια σύσκεψης για τα μέτρα από την κακοκαιρία που αναμενόταν στην περιοχή μας, η ρύπανση εντοπίσθηκε τα ξημερώματα ανοικτά του Μεσσηνιακού κόλπου, αλλά ευτυχώς είχαμε καλή έκβαση.
Όπως εξήγησε, δύο τάνκερ, τα οποία βρίσκονταν ανατολικά της Κορώνης, έκαναν μετάγγιση πετρελαίου (συνήθης διαδικασία τα τελευταία χρόνια στην περιοχή των διεθνών υδάτων στο Μεσσηνιακό κόλπο) και σημειώθηκε μικρής έκτασης ρύπανση. Η ρύπανση δεν προκλήθηκε από το φορτίο που μεταγγιζόταν, αλλά από δεξαμενή έρματος, που περιείχε μικρές ποσότητες πετρελαιοειδών, τα οποία έπεσαν στη θάλασσα. Αποτέλεσμα ήταν να σχηματισθεί ένα λεπτό ιριδίζον «φίλμ» στην επιφάνεια, που κάλυψε μια έκταση περίπου 2 ναυτικών μιλίων.
Από την πρώτη στιγμή στο σημείο βρέθηκε το πλωτό σκάφος του Λιμεναρχείου Καλαμάτας, το οποίο κατάφερε να καταπολεμήσει όση περισσότερη ρύπανση μπορούσε, ενώ, όπως διευκρίνισε ο λιμενάρχης, οι καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν το πρωί βοήθησαν σημαντικά και διαλύθηκε τελείως η ρύπανση.
Αμέσως δόθηκε εντολή στο πλοίο που είχε την ευθύνη να καταπλεύσει στο λιμάνι της Καλαμάτας, προκειμένου να επιβληθούν διοικητικές και ποινικές κυρώσεις, ενώ έγινε σύλληψη του πλοιάρχου, με παράλληλη ενημέρωση του εισαγγελέα για το περιστατικό.
Της Βίκυς Βετουλάκη