Ανησυχία κατοίκων και πρόταση για λύση από Κύπριο αρχιτέκτονα – μηχανικό
Για τον τρίτο χειμώνα πάμε φέτος, από το Φεβρουάριο του 2018, που σημειώθηκε ξαφνικά η εκτεταμένη κατολίσθηση στη Μικρή Μαντίνεια, παρασέρνοντας στη θάλασσα μέρος ιδιοκτησίας, με την επικινδυνότητα να παραμένει και τους βράχους να κρέμονται απειλώντας να πάρουν μαζί τους σπίτια.
Καλαματιανή που κατοικεί μόνιμα στο εξωτερικό διαθέτει σπίτι στην περιοχή και, όπως αναφέρει, κάθε χρόνο η κατάσταση χειροτερεύει. Απευθύνθηκε, μάλιστα, με επιστολή της στον περιφερειάρχη Πελοποννήσου Παν. Νίκα, όχι μόνο για να επισημάνει τον κίνδυνο που μεγαλώνει, αλλά και για να καταθέσει πρόταση – λύση του αρχιτέκτονα συζύγου της για το πώς μπορεί να λυθεί το ζήτημα σε όλο το κομμάτι της εκεί ακτογραμμής που αντιμετωπίζει πρόβλημα. Μέχρι τώρα, όμως, δεν έχει λάβει απάντηση.
Πέρυσι, συνομιλώντας με τον ιδιοκτήτη του τμήματος που υποχώρησε και κατέληξε στη θάλασσα, Μιχάλη Κυριαζή, είχε επισημάνει ότι δεν είχε γίνει καμία ενέργεια από τις αρμόδιες υπηρεσίες, ούτε αποκατάστασης ούτε προστασίας, και ενώ υπάρχει κίνδυνος και για το σπίτι του και για τον κεντρικό δρόμο, όπως αναφέρει μελέτη που ο ίδιος είχε αναθέσει στο γεωλόγο Μιχάλη Αντωνόπουλο μετά το συμβάν.
Πρότειναν λύση
Η κα Αντιγόνη Μπίμπα, που απευθύνθηκε στον κ. Νίκα, σημειώνει ότι από το 2017 έχουν σπίτι στο συγκεκριμένο σημείο και κάθε χρόνο που έρχονται παρατηρούν ότι η κατάσταση χειροτερεύει. Πέφτουν συνεχώς βράχοι στις γειτονικές ιδιοκτησίες, με λουόμενους να κινδυνεύουν.
Στην επιστολή που έστειλε στον περιφερειάρχη στις 20 Αυγούστου εξηγεί ότι ο σύζυγός της είναι Κύπριος αρχιτέκτονας μηχανικός και έπειτα από πολλές συζητήσεις με τους άλλους ιδιοκτήτες, έχει να προτείνει συγκεκριμένη λύση (βλ. φωτό). Μάλιστα, είχε ζητηθεί και συνάντηση μαζί του.
Υπογραμμίζει, δε, ότι η συγκεκριμένη λύση είναι η πιο κατάλληλη και πλέον οικονομική για να γλιτώσουν και οι ιδιοκτησίες και ο δρόμος. Η έκταση είναι 375 μέτρα και ξεκινά από το σπίτι του κ. Κυριαζή, που έπεσε το 2018, και φτάνει έως το χώρο στάθμευσης του ξενοδοχείου Messinian Bay, καλύπτοντας περίπου 13 κατοικίες.
Η λύση που προτείνουν είναι με «πέδιλο» και κάθετους δοκούς ντυμένους με πέτρα, για να ταιριάζουν με το περιβάλλον.
Στην επιστολή προς τον κ. Νίκα η κα Μπίμπα επισημαίνει ότι η κατασκευή αντιβραχίονων δε θα λύσει το πρόβλημα, διότι η διάβρωση δεν προέρχεται από τον κυματισμό, ενώ θα αλλοιωθεί το τοπίο.
Κι επειδή δεν υπήρξε καμία απόκριση από την Περιφέρεια, η κα Μπίμπα επανήλθε χθες με νεότερες φωτογραφίες για την επικινδυνότητα που παρουσιάζει η περιοχή.
ΔΕΥΑΚ και βροχές
Από την πλευρά του, ο γεωλόγος Μιχάλης Αντωνόπουλος για λογαριασμό του κ. Κυριαζή συνέταξε μελέτη, η οποία καταλήγει σε συγκεκριμένα συμπεράσματα για τους λόγους που συνέβη η κατολίσθηση, ενώ έχει επισημάνει τις ρηγματώσεις που έχει υποστεί ο δρόμος και τον κίνδυνο κατάρρευσής του.
Ο ίδιος καταλήγει στο συμπέρασμα ότι μία από τις βασικές αιτίες που οδήγησαν στα κατολισθητικά φαινόμενα ήταν τα έργα της ΔΕΥΑ Καλαμάτας με την τοποθέτηση του αγωγού λυμάτων, αλλά και των συνδέσεων με αυτόν. «Το τεχνικό έργο της ΔΕΥΑΚ που κατασκευάσθηκε το 2005 άφησε διαχρονικά τη δυνατότητα στο νερό να διεισδύσει εντός του μανδύα των εδαφικών σχηματισμών μέσω της τομής που έγινε επιφανειακά και πιθανόν και από πλημμελή σύνδεση και συμπύκνωση των υλικών πλήρωσης των κενών μετά την εκσκαφή του αγωγού από PVC Φ250. Τα υλικά εκσκαφής δεν είναι κατάλληλα συνήθως για την αυτούσια χρήση τους ως υλικά επιχωμάτων, λόγω της συμμετοχής μεγάλου ποσοστού αργιλικών υλικών. Θεωρείται βέβαιο ότι δε χρησιμοποιήθηκαν όλα τα κατάλληλα υλικά επίχωσης, οι στεγανωτικές μεμβράνες και τα γεωυφάσματα που αποκλείουν φαινόμενα αστοχιών και εσωτερικής διάβρωσης στα τεχνικά έργα τοποθέτησης αγωγών λυμάτων. Αυτό επιβεβαιώνεται από την υποχώρηση της ασφάλτου επί του οδοστρώματος, αλλά και των φρεατίων ελέγχου των αγωγών κατά μήκος της χάραξης του έργου και κυρίως εκεί όπου εμφανίζονται οι διαρρήξεις και αρχίζουν οι καταπτώσεις», αναφέρει ο κ. Αντωνόπουλος.
Καταλήγει δε ότι οι βασικοί λόγοι που ενεργοποίησαν το κατολισθητικό φαινόμενο στην περιοχή είναι οι τεχνικές παρεμβάσεις επί του δρόμου και οι έντονες βροχοπτώσεις εκείνης της περιόδου.
Της Βίκυς Βετουλάκη