-Έμφαση στην επιστολή και για την ολοκλήρωση του οδικού δικτύου Πάτρα- Τσακώνα
Την ολοκλήρωση του οδικού άξονα Κακαβιά – Καλαμάτα μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης ζητεί ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, προς τον οποίον απέστειλε σχετική επιστολή.
Ειδικότερα, ο περιφερειάρχης στην εν λόγω επιστολή του σημειώνει τα παρακάτω: “Η εκταμίευση πιστώσεων από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης δίνει τη δυνατότητα υλοποίησης ενός διεθνούς οδικού άξονα που θα διασυνδέει τις έξι (6) χώρες της Αδριατικής και του Ιονίου (Ιταλία, Κροατία, Βοσνία — Ερζεγοβίνη, Αλβανία, Ελλάδα), ξεκινώντας από την Τεργέστη και καταλήγοντας στην Καλαμάτα.
Ο εν λόγω δυτικός οδικός άξονας, “Ιόνια Οδός” όσον αφορά στην Ελλάδα, αναφέρεται επανειλημμένα στα εγκεκριμένα γενικά πλαίσια του χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης (ΓΠΧΣΑΑ), από τις – διαφορετικής σύνθεσης εκάστοτε – ολομέλειες του Ελληνικού Κοινοβουλίου, τουλάχιστον από το 2008 και εντεύθεν.
Με χαρακτηριστική καθυστέρηση έχουμε, εν έτει 2020, ένα μεγάλο τμήμα του εν λόγω άξονα κατασκευασμένο, από το Ρίο Πατρών μέχρι τα Ιωάννινα. Όμως, εκκρεμούν δύο εξ ίσου σημαντικά τμήματα. Το ένα από τα Ιωάννινα μέχρι τα ελληνο-αλβανικά σύνορα στην “Κακαβιά” και, βεβαίως, το “πολύπαθο” τμήμα του δυτικού άξονα στη δυτική Πελοπόννησο, από την Πάτρα μέχρι την Τσακώνα, όπου ο εν λόγω αυτοκινητόδρομος θα διασυνδεθεί με τον αυτοκινητόδρομο “Καλαμάτα – Τρίπολη – Κόρινθος”.
Στο εγκεκριμένο χωροταξικό του 2008 (ΓΠΧΣΑΑ) η Καλαμάτα αναφέρεται ρητώς ως “απόληξη του δυτικού άξονα της χώρας”, όπως επισημαίνεται και στην έκθεση που συνέταξε τον Ιούλιο του ίδιου χρόνου το Παρατηρητήριο της Εγνατίας Οδού: “Ο αυτοκινητόδρομος Δυτικής Ελλάδας (Ιόνια οδός), στην πλήρη ανάπτυξή του, θα έχει συνολικό μήκος 383 km με αφετηρία τα Ιωάννινα και απόληξη την Καλαμάτα. Το τμήμα που αναφέρεται ως «Βόρεια Ιόνια Οδός» έχει μήκος περίπου 196 χλμ. από Ιωάννινα έως Αντίρριο (ανισόπεδος κόμβος με Εγνατία Οδό). Από αυτό το τμήμα έχουν κατασκευαστεί τα 196 km. Η κατασκευή του νότιου τμήματος της Ιόνιας οδού δεν έχει ξεκινήσει ακόμη.
Στο σύνολό του ο αυτοκινητόδρομος διατρέχει τρεις Περιφέρειες, από βορρά προς νότο, την Ήπειρο, τη Δυτική Ελλάδα και την Πελοπόννησο, και θα συνδέει τις πόλεις Ιωάννινα, Αγρίνιο, Πάτρα και Καλαμάτα”.
Έκτοτε, όπως ήδη προαναφέρθηκε, ολοκληρώθηκε -έπειτα από σημαντικές καθυστερήσεις- το τμήμα από το Αντίρριο ως τα Ιωάννινα. Κατά τα λοιπά, όσον αφορά στην Πελοπόννησο, η πιο πάνω έκθεση, παρά την παρέλευση 12 και πλέον χρόνων από την εκπόνησή της, δεν έχει υλοποιηθεί στο σύνολο της.
Ας σημειωθεί ότι η στρατηγική της ελληνικής πολιτείας για το ΕΣΠΑ 2007 – 2013, όσον αφορά στις μεταφορές μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» – προέβλεπε, συνέχιση της υλοποίησης της Ιόνιας οδού, α) “στο τμήμα Αντίρριο — Ιωάννινα, μέσω σύμβασης παραχώρησης” και β) “στο τμήμα Πάτρα — Τσακώνα, μέσω της σύμβασης παραχώρησης «Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα»”.
Διαπιστώνεται, όμως, ότι, ενώ το πρώτο μέρος του σχεδιασμού υλοποιήθηκε (Αντίρριο – Γιάννενα), το δεύτερο τμήμα του Πάτρα – Τσακώνα καθυστερεί, με όλες τις θλιβερές συνέπειες, για την ανθρώπινη ζωή, την ποιότητα, την οικονομία και την ανάπτυξη της Δυτικής Ελλάδος.
Επομένως – και με δεδομένη την κινητικότητα που ήδη αναπτύσσεται από φορείς της Ηπείρου για την χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε. του τμήματος “Ιωάννινα – Κακαβιά” της “Ιόνιας Οδού”- θα πρέπει να εξεταστεί αμέσως και η δυνατότητα να συνδράμει η πολιτεία με το εν λόγω χρηματοδοτικό “εργαλείο” και το νότιο τμήμα του εν λόγω οδικού άξονα, από την Πάτρα μέχρι την Τσακώνα.
Ιδιαίτερα για το τμήμα από τον Πύργο μέχρι την Τσακώνα, πρέπει να ληφθούν άμεσα αποφάσεις κατασκευής του, καθώς (παρά τις όποιες καθυστερήσεις και παλινωδίες) στο τμήμα Πάτρα – Πύργος διαφαίνεται κινητικότητα και σοβαρή ελπίδα έναρξης εργασιών.
Συμπερασματικά, θεωρούμε ότι η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί σημαντική ευκαιρία, όχι μόνο για την ολοκλήρωση του Δυτικού οδικού άξονα Κακαβιά – Καλαμάτα αλλά και της έναρξης ουσιαστικής συνεργασίας με τις όμορες χώρες της Αδριατικής για τη κατασκευή διευρωπαϊκού άξονα, που θα διατρέχει τις έξι (6) χώρες και θα φθάνει μέχρι την Τεργέστη όπου θα διασυνδέεται με τα μεγάλα ευρωπαϊκά – οδικά δίκτυα”.