Το θέμα στάθμευσης δεκάδων τάνκερ με πετρέλαιο και αέριο στο Μεσσηνιακό κόλπο, που ανέδειξε με πρωτοσέλιδο δημοσίευμά του το «Θάρρος» φέτος το Μάιο, προώθησε στη Βουλή με ερώτησή του τη Δευτέρα ο βουλευτής του ΜΕΡΑ25, Κρίτων Αρσένης, ζητώντας απαντήσεις και παρέμβαση από τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη.
Καθοριστικά συνετέλεσε και το –ευτυχώς- μικρό σε έκταση ατύχημα που συνέβη το Σεπτέμβριο, όταν διέφυγαν πετρελαιοειδή στη θάλασσα του Μεσσηνιακού κόλπου κατά τη διάρκεια μετάγγισης μεταξύ πλοίων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην ερώτηση του κ. Αρσένη αναφέρεται ότι περιβαλλοντικές οργανώσεις καταγγέλλουν ότι πληρώματα εμπορικών πλοίων έχουν δει κι άλλες φορές στο Μεσσηνιακό κόλπο παρόμοιες κηλίδες πετρελαίου.
Πάρκινγκ
Στην ερώτησή του ο κ. Αρσένης μεταφέρει τα όσα είχε καταγράψει στο ρεπορτάζ του το «Θ», υπογραμμίζοντας ότι τα νερά του Μεσσηνιακού κόλπου έχουν μετατραπεί σε πάρκινγκ δεκάδων τάνκερ πετρελαίου και αερίου, τα οποία αρόδου πραγματοποιούν μεταγγίσεις καυσίμων και στράγγιση έρματος. «Ο Μεσσηνιακός κόλπος παρέχει στις εταιρείες διεθνή ύδατα και ταυτόχρονα μεγαλύτερο επίπεδο ασφάλειας. Μάλιστα, εκτός από τη Μάλτα και το Μεσσηνιακό κόλπο, στη Μεσόγειο δεν εντοπίζεται άλλο σημείο που να είναι τόσα τάνκερ σταματημένα», επισημαίνεται στην ερώτηση που κατατέθηκε στη Βουλή, ενώ στη συνέχεια γίνεται αναφορά στο ατύχημα του Σεπτεμβρίου: «Στις 17/9/2020 τα ξημερώματα, νοτιοανατολικά της Κορώνης, εντός διεθνών υδάτων, σημειώθηκε διαρροή πετρελαίου από δεξαμενόπλοιο κατά τη διάρκεια μετάγγισης πετρελαίου, “από κάποια δεξαμενή έρματος”, με αποτέλεσμα να διαρρεύσει ποσότητα πετρελαίου στη θάλασσα καλύπτοντας μια έκταση 2 τετραγωνικών ναυτικών μιλίων».
Νέες καταγγελίες
Ακολούθως, ο κ. Αρσένης αναφέρει ότι αυτό δεν ήταν ένα μεμονωμένο επεισόδιο και πως περιβαλλοντικές οργανώσεις καταγγέλλουν ότι η απουσία ουσιαστικών ελέγχων έχει γίνει ευρέως αντιληπτή από τα πληρώματα διερχόμενων εμπορικών πλοίων, «καθώς παρόμοιες κηλίδες καταγράφουμε πλέον συχνά στον Μεσσηνιακό Κόλπο. Η φύση και η έκταση της ρύπανσης αποτελούν απόδειξη εκτεταμένης και συστηματικής απόρριψης ξεπλυμάτων από αμπάρια μεγάλων πλοίων κατά παράβαση της νομοθεσίας».
Έπειτα από όλα αυτά, ο βουλευτής του ΜΕΡΑ 25 ρωτά τον υπουργό Ναυτιλίας:
-Σε ποιες ενέργειες έχουν προχωρήσει οι αρμόδιες υπηρεσίες για το περιστατικό στις 17/9/20; Εκτός από το διοικητικό πρόστιμο που επιβλήθηκε, ποιο είναι το πρόστιμο για τις παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας;
-Σε ποιες ενέργειες έχουν προχωρήσει οι αρμόδιες υπηρεσίες για την καταπολέμηση του φαινομένου αυτού; Πώς χειρίζονται τις κραυγαλέες περιπτώσεις συστηματικής επιβάρυνσης του θαλάσσιου περιβάλλοντος;
-Με ποιον τρόπο προστατεύει τον πυρήνα του τουριστικού προϊόντος της περιοχής;
-Δεδομένου ότι στα πλοία που βρίσκονται σε διεθνή ύδατα υπάρχει η δυνατότητα ελέγχου από τις Λιμενικές Αρχές με σκοπό τη διερεύνηση πιθανής θαλάσσιας ρύπανσης, σε πόσους τέτοιους ελέγχους έχει προχωρήσει η υπηρεσία κατά τα τελευταία έτη;
Να σημειωθεί ότι, μετά την αποκάλυψη του θέματος από το «Θ», τέθηκε και στο Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας από τον επικεφαλής του συνδυασμού «Ανοικτός Δήμος – Ενεργοί Πολίτες», Μανώλη Μάκαρη.
Της Βίκυς Βετουλάκη