Τους έχουμε συνδέσει στον υποσυνείδητό μας με το παράνομο παρκάρισμα και τα πρόστιμα, όμως ο ρόλος τους είναι αρκετά διευρυμένος, έχουν στο επίκεντρο τον πολίτη και, ούτε λίγο-ούτε πολύ, αποτελούν το «μπαλαντέρ» του Δήμου Καλαμάτας, αφού θα τους συναντήσεις παντού.
Ο λόγος για τους δημοτικούς αστυνόμους της πόλης, που αυτή την περίοδο έχουν κι άλλον ένα ρόλο: αυτόν των ελέγχων τήρησης των μέτρων για τον κορωνοϊό.
Μάλιστα, όπως μας είπαν ο ειδικός σύμβουλος, συνεργάτης του δημάρχου για θέματα Δημοτικής Αστυνομίας, Κώστας Παπαδάκης και ο διευθυντής της Δημοτικής Αστυνομίας, Γιώργος Πετρόπουλος, την περίοδο του πρώτου lockdown πραγματοποίησαν περισσότερους από 4.000 ελέγχους για την εφαρμογή των μέτρων.
Το τηλέφωνο της υπηρεσίας τους θα χτυπήσει δεκάδες φορές καθημερινά, είτε πρόκειται για καταγγελίες, είτε για αναφορές προβλημάτων στην πόλη, είτε ακόμα και για απλή ενημέρωση. Κάθε μέρα το τηλεφωνικό κέντρο της Δημοτικής Αστυνομίας Καλαμάτας δέχεται πάνω από 200 κλήσεις από πολίτες, φορείς, αλλά και προωθημένες από την Αστυνομία για παραβάσεις στάθμευσης που πρέπει να επιληφθούν.
Ελέγχουν, προστατεύουν, εξυπηρετούν
Στη Δημοτική Αστυνομία Καλαμάτας υπηρετούν συνολικά 21 άτομα και η υπηρεσία χωρίζεται σε δύο τμήματα: το τμήμα αστυνόμευσης και φύλαξης και το τμήμα ελέγχων και αδειοδοτήσεων.
Βέβαια, όπως σημειώνουν οι κ.κ. Παπαδάκης και Πετρόπουλος, για τα δεδομένα, την έκταση και τις ανάγκες της πόλης θα ήταν χρήσιμο να υπάρχει περισσότερο δυναμικό στην υπηρεσία.
Από εξοπλισμό διαθέτουν τρία αυτοκίνητα, δύο μηχανές (οι οποίες αποκτήθηκαν πρόσφατα) και δύο ηλεκτρικά ποδήλατα. «Τις μηχανές προμηθευτήκαμε έπειτα από εισήγησή μας στο δήμαρχο και έχουν βοηθήσει το έργο μας κατά πολύ, γιατί μεταβαίνουν σε καταγγελίες πολιτών σε πολύ λιγότερο χρόνο και σε πιο απομακρυσμένα σημεία του Δήμου», πρόσθεσε ο κ. Παπαδάκης.
Αν κάποιος συνόψιζε τις αρμοδιότητές τους σε τρεις λέξεις, θα ήταν: «Ελέγχουν, προστατεύουν και εξυπηρετούν».
Στις αρμοδιότητές τους, λοιπόν, είναι να ελέγχουν την καθαριότητα και την προστασία του περιβάλλοντος, την κατάληψη κοινόχρηστων χώρων, την παράνομη στάθμευση και ιδιαίτερα την αντικοινωνική στάθμευση, τις διατάξεις για τα ζώα συντροφιάς, το υπαίθριο εμπόριο και τις λαϊκές αγορές, την τήρηση κάθε μορφής κανονιστικών αποφάσεων του Δήμου, την κυκλοφορία οχημάτων σε πεζόδρομους, πλατείες, πεζοδρόμια κ.λπ., την ύδρευση, άρδευση και την αποχέτευση.
Προστατεύουν τον πολίτη συμμετέχοντας στην εφαρμογή σχεδίων πολιτικής προστασίας, τους κοινόχρηστους χώρους με σκοπό την πρόληψη πυρκαγιάς, την υγεία και ασφάλεια των πολιτών προβαίνοντας σε διοικητικές κυρώσεις που σχετίζονται με τη λειτουργία καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και επιχειρήσεων, τον οδηγό με την άμεση επέμβαση σε οδούς που έχουν καταστεί ολισθηρές από πτώση λαδιών ή άλλων ουσιών, τη δημοτική περιουσία.
Επίσης, μεγάλο μέρος του ρόλου της αφορά στην εξυπηρέτηση του πολίτη. Έτσι, οι δημοτικοί αστυνόμοι μεταβαίνουν και βεβαιώνουν κατ’ οίκον το γνήσιο της υπογραφής σε περίπτωση αδυναμίας μετακίνησης κάποιου δημότη, πραγματοποιούν αυτοψία για διάφορες διοικητικές πράξεις, ενώ κάνουν και αυτοψίες για να βεβαιώσουν αν κάποιο άτομο εξακολουθεί να βρίσκεται εν ζωή.
Καταγράφουν προβλήματα
Επίσης, η Δημοτική Αστυνομία λειτουργεί το Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής και εκπαιδευμένα μέλη του εκπαιδεύουν μαθητές σε θέματα κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας.
Άλλος σημαντικός τομέας είναι ότι καταγράφουν και εισηγούνται θέματα προσβασιμότητας ΑμεΑ, εντοπίζουν και καταγράφουν προβλήματα στις δημοτικές υποδομές και εισηγούνται στις αρμόδιες υπηρεσίες για την επίλυσή τους.
Όπως εξήγησε ο κ. Παπαδάκης, η Δημοτική Αστυνομία στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της συνδράμει και συνεργάζεται με τις άλλες υπηρεσίες του Δήμου, ενώ και η συνεργασία με άλλες δημόσιες υπηρεσίες εκτός Δήμου θεωρείται αυτονόητη και επιβεβλημένη.
Φυσικά, βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία και σε καταστάσεις που δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν αποκλειστικά από τη Δημοτική Αστυνομία, δεδομένου του ότι το προσωπικό της δε φέρει οπλισμό, ζητείται η συνδρομή της ΕΛ.ΑΣ.
Η συνδρομή της ΕΛ.ΑΣ ζητείται και για προγραμματισμένους ελέγχους, όπου πιθανολογείται ότι θα παρουσιαστεί κίνδυνος που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί αποκλειστικά από τη Δημοτική Αστυνομία.
Καταγγελίες και αιτήματα
Το τηλεφωνικό κέντρο της Δημοτικής Αστυνομίας (27213.60750) θα χτυπήσει πολλές φορές τη μέρα και από την άλλη μεριά της τηλεφωνικής γραμμής πολίτες μπορεί να καταγγείλουν κάτι που τους ενοχλεί, να ενημερωθούν για ζητήματα που αφορούν στο Δήμο, αλλά και να επισημάνουν προβλήματα σε υποδομές, για τα οποία η Δημοτική Αστυνομία ενημερώνει την αρμόδια υπηρεσία.
Αυτή την περίοδο, όπως είπε ο κ. Παπαδάκης, αρκετοί πολίτες καλούν για να ενημερωθούν για τους τρόπους μετακίνησης, ενώ ο κ. Πετρόπουλος συμπλήρωσε ότι από το γραφείο της Δημοτικής Αστυνομίας διατίθενται και έντυπα μετακίνησης σε ανθρώπους που δεν μπορούν να τα προμηθευτούν από κάπου αλλού ή να τα συμπληρώσουν.
«Οι έλεγχοι για τις μετακινήσεις και τη χρήση μάσκας συνεχίζονται κανονικά και ο κόσμος έχει συμμορφωθεί κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό, περίπου 97%. Πάντα, βέβαια, υπάρχουν και κάποιοι που είναι αντίθετοι. Στο πρώτο lockdown καθημερινά κάναμε 200-220 ελέγχους και συνολικά έγιναν 4.000 έλεγχοι. Αυτό, βέβαια, που μας είχε κάνει εντύπωση, ήταν ότι στο πρώτο lockdown είχαμε και αρκετές καταγγελίες μεταξύ πολιτών για την τήρηση των μέτρων. Τώρα στο δεύτερο, αυτό δε είναι τόσο έντονο», είπε ο κ. Πετρόπουλος.
Από την πλευρά του ο κ. Παπαδάκης συμπλήρωσε ότι και στις δύο περιόδους λήψης μέτρων κατά του κορωνοϊού έγιναν έλεγχοι σε σούπερ μάρκετ και λεωφορεία του Αστικού και του Υπεραστικού ΚΤΕΛ και διαπίστωσαν ότι κι εκεί η συμμόρφωση με τα μέτρα ήταν αρκετά καλή.
Της Βίκυς Βετουλάκη