Παρέμβαση Βασ. Τζαμουράνη για τα δεσμευμένα οικόπεδα – Ο νέος νόμος θέτει ακόμα πιο ασφυκτικά πλαίσια στους Δήμους

Παρέμβαση Βασ. Τζαμουράνη για τα δεσμευμένα οικόπεδα – Ο νέος νόμος θέτει ακόμα  πιο ασφυκτικά πλαίσια στους Δήμους

Στην ειδική διαδικασία ελέγχου της Δημοτικής Αρχής Καλαμάτας από τις δημοτικές παρατάξεις της αντιπολίτευσης τον περασμένο Σεπτέμβριο, ο επικεφαλής της πρώτης ελάσσονος μειοψηφίας, Βασίλης Τζαμουράνης, είχε θέσει το θέμα των δεσμευμένων οικοπέδων για δημιουργία δημόσιων χώρων. 

Η απάντηση που είχε δοθεί από το δήμαρχο Θανάση Βασιλόπουλο υποστήριζε ότι έχουν εντοπιστεί σε ψηφιακό χάρτη οι κοινωφελείς και κοινόχρηστοι χώροι, ενώ έχουν αποκτηθεί 3.000 στρέμματα για κοινωφελείς και κοινόχρηστους χώρους. Παρατήρησε ότι θα γίνουν πράξεις αναλογισμού και πράξεις εφαρμογής, όπου απαιτείται, με ιεράρχηση και δήλωσε πως στο πρόγραμμα “Αντώνης Τρίτσης” θα ενταχθεί απόκτηση γης, ενώ θα συναφθεί και δάνειο, αν χρειαστεί.

Στη χθεσινή συνεδρίαση του Σώματος, ο κ. Τζαμουράνης έθεσε και πάλι το θέμα, υποστηρίζοντας τα εξής: “Είναι γνωστό σε όλους ότι με το ισχύον Πολεοδομικό Σχέδιο Καλαμάτας και ιδιαίτερα με την αναθεώρησή του μετά τους σεισμούς, δεσμεύθηκαν αρκετά αδόμητα οικόπεδα στον πυκνοδομημένο ιστό της πόλης (στο Κέντρο, στην Ράχη, στην Παραλία, στον Άγιο Σίδερη και αλλού), προκειμένου να τεθούν στη κοινή χρήση ως πλατείες, παιδικές χαρές, χώροι στάθμευσης κ.ά.

Τα τελευταία χρόνια, ύστερα από αλλεπάλληλες τροποποιήσεις της πολεοδομικής νομοθεσίας αναφορικά με τις αποδεσμεύσεις τέτοιων οικοπέδων και τις ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις, αρκετοί σημαντικοί τέτοιοι ελεύθεροι χώροι χάθηκαν οριστικά, αφού οι ιδιοκτήτες των κατέφυγαν στα δικαστήρια και επέτυχαν την άρση του πολεοδομικού «βάρους» δηλαδή την αποδέσμευσή τους, αφού ο Δήμος δεν κατάφερε να τους απαλλοτριώσει.

Σύμφωνα με τον ισχύοντα νέο νόμο Ν.4759 /2020, το πλαίσιο αυτό γίνεται ακόμη πιο ασφυκτικό με κίνδυνο να χαθούν οριστικά οι εναπομείναντες δεσμευμένοι κοινόχρηστοι χώροι που δεν έχουν ακόμη αποκτηθεί από το Δήμο. 

Συγκεκριμένα ο νόμος προβλέπει: 

Άρθρο 88: Άρση ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης: 1. Η ρυμοτομική απαλλοτρίωση αίρεται αυτοδικαίως, χωρίς να απαιτείται η έκδοση σχετικής διαπιστωτικής πράξης, εάν παρέλθουν: α. δεκαπέντε (15) έτη από την έγκριση του ρυμοτομικού σχεδίου, με το οποίο αυτή επιβλήθηκε για πρώτη φορά, ή β. πέντε (5) έτη από την κύρωση της σχετικής πράξης εφαρμογής ή πράξης αναλογισμού, ή γ. δεκαοκτώ (18) μήνες από τον καθορισμό τιμής μονάδας, σύμφωνα με τα άρθρα 18 έως 20 του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων (ν. 2882/2001, Α΄ 17). 

2. Μετά από την άρση της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης ο ιδιοκτήτης, με αίτηση προς τον οικείο Δήμο, δύναται να ζητήσει την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου, προκειμένου η ιδιοκτησία του να καταστεί οικοδομήσιμη.

3. Το οικείο Δημοτικό Συμβούλιο, εντός προθεσμίας έξι (6) μηνών από την κατάθεση της αίτησης της παρ. 2, είτε αποδέχεται την αίτηση και εκκινεί τη διαδικασία τροποποίησης του ρυμοτομικού σχεδίου είτε προτείνει στον οικείο περιφερειάρχη την εκ νέου επιβολή της αρθείσας ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης για τον ίδιο σκοπό ή τη μερική επανεπιβολή της. 

Άρθρο 92 Επιχειρησιακό σχέδιο για την εξασφάλιση κοινοχρήστων και κοινωφελών χώρων: 1. Για τον προγραμματισμό της ολοκλήρωσης της εφαρμογής του σχεδίου πόλης και την απόκτηση των χαρακτηρισμένων κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων, οι Δήμοι καταρτίζουν επιχειρησιακό σχέδιο, στο οποίο καταγράφονται και κατηγοριοποιούνται οι χαρακτηρισμένοι από το σχέδιο πόλης κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι.

Οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι των οποίων δεν έχει συντελεσθεί η απαλλοτρίωση ιεραρχούνται, ανά Δήμο ή Δημοτική Ενότητα ή Δημοτική Κοινότητα, ως προς την αναγκαιότητα υλοποίησής τους, βάσει της πολεοδομικής σημασίας τους για την πόλη. Οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι, μετά την κατάταξή τους σύμφωνα με την παρ. 2, ιεραρχούνται με βάση την αναγκαιότητά τους για τον ευρύτερο πολεοδομικό σχεδιασμό του οικείου Δήμου, Δημοτικής Ενότητας ή Δημοτικής Κοινότητας, λαμβανομένου υπόψη και του χρόνου που έχει παρέλθει από την επιβολή της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης. 6. Το επιχειρησιακό σχέδιο εγκρίνεται με απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του οικείου Δήμου”.

Με τα παραπάνω νέα δεδομένα ο κ. Τζαμουράνης ζητά την κατάρτιση επιχειρησιακού σχεδίου που προβλέπεται από το νόμο στο πλαίσιο εφαρμογής του πολεοδομικού σχεδιασμού της πόλης.

Α.Π.