Μετατόπιση τουριστικής περιόδου από αεροπορικές εταιρείες μετά το Α’ εξάμηνο του 2021
Τουλάχιστον μέχρι το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου «φτερό» τουριστικού αεροπλάνου δεν πρόκειται να δούμε στο αεροδρόμιο Καλαμάτας.
Στις 30 Ιανουαρίου έληξε η προθεσμία που οι αεροπορικές εταιρείες είχαν περιθώριο να καταθέσουν τις αιτήσεις για τα προγράμματά τους και όπως σημείωσε ο αερολιμενάρχης Καλαμάτας, Δ. Μανδηλάρης, μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες θα δοθεί και στο αεροδρόμιο Καλαμάτας το πρόγραμμα που έχει κατατεθεί.
Βέβαια, με όλα αυτά που συμβαίνουν το κατά ποσό θα τηρηθεί είναι μεγάλο ζητούμενο, όταν πλέον και με τις ευλογίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα έχουν τη δυνατότητα φέτος να μην υλοποιούν όλο το πρόγραμμα που ανακοινώνουν.
Χαλάρωση στα slots
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εκπονεί νέους προσωρινούς κανόνες για να βοηθήσει τους αερομεταφορείς να αντιμετωπίσουν τη δραστική μείωση της εναέριας κυκλοφορίας που έχει προκαλέσει η κρίση του Covid και να αποφεύγουν να εκτελούν άδειες πτήσεις.
Μάλιστα, εγκρίθηκε διαπραγματευτική εντολή με σκοπό να χαλαρώσουν οι απαιτήσεις χρήσης χρονοθυρίδων (slots) στους αερολιμένες για τις αεροπορικές εταιρείες το καλοκαίρι του 2021, λαμβάνοντας παράλληλα τα πρώτα μέτρα για την επανεκκίνηση του κλάδου και την ενθάρρυνση του ανταγωνισμού.
Οι νέοι κανόνες προβλέπουν, επίσης, ευελιξία για να είναι εφικτή η προσαρμογή σε διάφορα σενάρια και η λήψη μέτρων έως τη θερινή περίοδο προγραμματισμού του 2022.
Βάσει των γενικών απαιτήσεων της Ε.Ε. για το διαθέσιμο χρόνο χρήσης των αερολιμένων, οι αεροπορικές εταιρείες οφείλουν να χρησιμοποιούν τουλάχιστον το 80% του διαθέσιμου χρόνου χρήσης τους για απογείωση και προσγείωση (slot), προκειμένου να τον διατηρήσουν το επόμενο έτος.
Βάσει δε του κειμένου του Συμβουλίου, οι αεροπορικές εταιρείες θα έχουν τη δυνατότητα να επιστρέψουν το 50% των σειρών των χρονοθυρίδων τους, αλλά οφείλουν να χρησιμοποιήσουν τουλάχιστον το 50% του υπόλοιπου χρόνου τους.
Η Επιτροπή θα εξουσιοδοτηθεί να εκδίδει κατ’ εξουσιοδότηση πράξεις για ένα έτος, προκειμένου να καλύψει τις επόμενες δύο περιόδους. Με τις πράξεις αυτές η Επιτροπή θα μπορεί να τροποποιήσει το κατώτατο ποσοστό χρήσης μεταξύ 30% και 70%. Έτσι εξασφαλίζεται η αναγκαία ευελιξία για την προσαρμογή σε διαφορετικά επίπεδα εναέριας κυκλοφορίας με βάση δεδομένα, προβλέψεις κυκλοφορίας και άλλους δείκτες.
Από τον Ιούνιο και μετά
Στο μεταξύ, σύμφωνα με χθεσινό δημοσίευμα του money – tourism, και επισήμως επιβεβαιώνεται η τάση που «διαισθάνεται» ο κόσμος του τουρισμού για μετατόπιση της τουριστικής περιόδου από τις αεροπορικές εταιρείες μετά το πρώτο εξάμηνο του 2021, λόγω της κατάστασης με την πανδημία του κορωνοϊού, εξέλιξη η οποία θα επιβαρύνει περαιτέρω την κατάσταση των τουριστικών επιχειρήσεων και θα καθυστερήσει την πολυπόθητη ανάκαμψη, σύμφωνα και με δηλώσεις παραγόντων του κλάδου στην Ελλάδα.
Σύμφωνα και με πρωτογενή έρευνα του «Χρήμα & Τουρισμός», η Ryanair, η οποία έχει εντάξει την Καλαμάτα στους προορισμούς της και είναι η μεγαλύτερη εταιρεία χαμηλού κόστους της Ευρώπης και βασικός τροφοδότης του ελληνικού τουρισμού, έχει μειώσει σημαντικά -όπως άλλωστε ανακοίνωσε γενικά στη δημοσιοποίηση των αρνητικών οικονομικών της αποτελεσμάτων- το πτητικό της πρόγραμμα για το α’ εξάμηνο του 2021, ενώ οι πτήσεις προς Ελλάδα στους 4 βασικούς προορισμούς που έχουν πάντα τη μερίδα του λέοντος, Ρόδο, Χανιά, Κέρκυρα και Ηράκλειο, έχουν μειωθεί, η δε έναρξή τους έχει μετακινηθεί αργότερα από τις αρχικές ανακοινώσεις.
Είναι ενδεικτικό ότι από τις 5 βάσεις της Ryanair στη Γερμανία είναι σε πώληση μόλις μία πτήση προς Ηράκλειο, από τις 29 Μαρτίου, από το Βερολίνο.
Επίσης, από τις δύο βασικές αγορές του ελληνικού τουρισμού, Ηνωμένο Βασίλειο και Γερμανία, η Ryanair (και από τις 13 βάσεις της) έχει προγραμματίσει και θέσει σε πώληση συνολικά, σε πλήρη ανάπτυξη, 44 μόλις πτήσεις, οι περισσότερες εκ των οποίων έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσουν τον Ιούνιο. Αυτό πρακτικά σημαίνει ένα πολύ άσχημο πρώτο εξάμηνο του 2021.
Της Βίκυς Βετουλάκη