Με την με αρ. 6302/8-4-2021 (ΦΕΚ Β’ 1399) ΚΥΑ τροποποιήθηκε η με αρ. 22766/9-4-2020 προηγούμενη ΚΥΑ (ΦΕΚ Β’ 1386), η οποία αφορούσε στο «Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, συνδέσμων Δήμων και Νομικών Προσώπων ΟΤΑ: Πρόγραμμα Ανάπτυξης και Αλληλεγγύης για την Τοπική Αυτοδιοίκηση Αντώνης Τρίτσης».
Με την τροποποίηση αυτή η Καλαμάτα κατατάσσεται στην Κατηγορία 3 (Δήμοι που αποτελούν έδρες νομών με μόνιμο πληθυσμό μικρότερο των 100.000 κατοίκων). Τίθενται εννέα (9) γενικά κριτήρια και προϋποθέσεις επιλογής και ανώτατο όριο συνολικού προϋπολογισμού (πλαφόν) προτάσεων που μπορούν να ενταχθούν στο Πρόγραμμα για κάθε κατηγορία δυνητικών δικαιούχων, που για την πόλη μας είναι 22.000.000 ευρώ, χωρίς να συνυπολογίζονται στον προϋπολογισμό αυτό οι προτάσεις στις Προσκλήσεις ΑΤ 14, ΑΤ 02, ΑΤ 04 και ΑΤ 07.
Επειδή ο Δήμος μας έχει κάνει προτάσεις σε όλες τις προσκλήσεις, δυνητικά ο συνολικός προϋπολογισμός προτάσεων που μπορεί να ενταχθεί στο Πρόγραμμα είναι γύρω στα 35.000.000 ευρώ.
Δυστυχώς, όμως, όπως διευκρινίζεται, κατά τον υπολογισμό του συνολικού προϋπολογισμού των προτάσεων λαμβάνονται υπόψη τα έργα που έχουν ενταχθεί στο Πρόγραμμα «Φιλόδημος Ι» και μεταφέρθηκαν σε αυτό το Πρόγραμμα, αλλά και αυτά για τα οποία είχαν υποβληθεί αιτήματα ένταξης στο «Φιλόδημος Ι» και η ένταξή τους θα γίνει στο πλαίσιο του «Αντώνης Τρίτσης». Είναι πλέον εμφανές ότι περιορίζεται εκ νέου κατά πολύ ο διαθέσιμος για το Δήμο μας προϋπολογισμός (τουλάχιστον κατά 6.000.000 ευρώ).
Προβληματίζει, βέβαια, η πρόβλεψη της ΚΥΑ, ότι «η αξιολόγηση των προτάσεων συνεχίζεται, με τη σειρά της ημερομηνίας του πρωτοκόλλου υποβολής, μέχρι να εξαντληθεί ο διαθέσιμος προϋπολογισμός της πρόσκλησης ή μέχρι να αξιολογηθεί ο συνολικός αριθμός των αιτημάτων ένταξης».
Η διατύπωση αυτή, δυστυχώς, επιτρέπει την πριμοδότηση κατά το δοκούν, φιλικών προς το υπουργείο Δήμων, ανάλογα με τον επιλεγόμενο κάθε φορά τρόπο αξιολόγησης.
Θεωρούμε ότι πρέπει να αξιολογηθεί το σύνολο των προτάσεων, ανεξαρτήτως του χρόνου υποβολής τους και να βαθμολογηθούν οι επιλέξιμες προτάσεις. Στη συνέχεια πρέπει να ζητηθεί από τους Δήμους να υπάρξει ιεράρχηση των προτάσεων που έχουν υποβάλει και τελικά για κάθε Δήμο να επιλεγούν οι προτάσεις που αντιστοιχούν στο πλαφόν του με συνυπολογισμό της βαθμολογίας και της ιεράρχησής τους.
Με αυτήν τη μέθοδο ελαχιστοποιείται η πιθανότητα να επιλεγούν προτάσεις δευτερευούσης σημασίας σε βάρος προτάσεων κυρίαρχης για το Δήμο σπουδαιότητας.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο νομίζουμε ότι πρέπει να κινηθεί ο Δήμος και να κοινοποιήσει την πρόταση αυτή τόσο στην ΚΕΔΕ όσο και στα αρμόδια υπουργεία.
Τέλος, η δυνατότητα η οποία δίνεται στον κ. υπουργό των Εσωτερικών να εντάξει στο πρόγραμμα προτάσεις κατ’ εξαίρεση των κανόνων που ο ίδιος έχει ορίσει, παραπέμπει σε πρακτικές (ρουσφέτια) τις οποίες όλοι κατηγορούν και μέμφονται όταν δεν ασκούν εξουσία, αλλά τις ακολουθούν, δυστυχώς, απαρέγκλιτα μόλις την αποκτήσουν.
Του Βασίλη Κοσμόπουλου
Πολιτικού μηχανικού, δημοτικού συμβούλου, επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Καλαμάτα Μπροστά»