Ο τουρισμός που αποτελεί τη βασική πηγή πλούτου της χώρας μας, βρίσκεται σε μια καμπή που διακυβεύονται πολλά και σημαντικά σημεία, που αποφασίζονται εν ριπή οφθαλμού και αποτελούν παράγοντα που μπορεί να οδηγήσει τη χώρα εκ νέου στην ανάπτυξη. Από το βιώσιμο, υπεύθυνο και έξυπνο τουρισμό, μέχρι την εξέλιξη στα δικαιώματα των επιβατών, δια μέσου του ψηφιακού πράσινου πιστοποιητικού, αποτελούν πυλώνες που τρέχουν οι ευρωπαϊκές υπηρεσίες διαφόρων διαμετρημάτων, για να βρουν τις χρυσές τομές. Ελπίζουμε να δούμε καλά αποτελέσματα, έπειτα από μια δύσκολη πανδημία που μας έχει ρημάξει, τόσο ως προς την υγεία μας όσο και ως προς την οικονομική μας ανάπτυξη.
Στα συμφραζόμενα του τουρισμού ανήκει και «το μέλλον του τουρισμού, ως βιώσιμος, υπεύθυνος και έξυπνος», όπως υποστηρίζει δελτίο Τύπου στις 19/3/2021 στο Κοινοβούλιο1.
Στο δελτίο αυτό γίνεται λόγος για το ότι η Ευρώπη είναι ο πιο δημοφιλής τουριστικός προορισμός στον κόσμο. Έπειτα, λοιπόν, από περισσότερο από ένα χρόνο περιορισμών κυκλοφορίας και ταξιδιωτικών περιορισμών, εκατομμύρια Ευρωπαίοι ανυπομονούν να ζήσουν μια πολυαναμενόμενη απόδραση.
Σωστά το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζητά ένα χάρτη πορείας προς έναν βιώσιμο, υπεύθυνο και έξυπνο τουρισμό, από την άποψη προστασίας του περιβάλλοντος. Άρα δεν ωφελεί να είμαστε εντάξει από την άποψη των ξενοδοχείων και εστιατορίων.
Και ορίζουν για παράδειγμα ως έναν τρόπο για να ταξιδεύουμε τον αγροτουρισμό και να αποφύγουμε τον υπερπληθυσμό σε δημοφιλείς περιοχές. Το Κοινοβούλιο προτείνει επέκταση του οικολογικού σήματος στον τουρισμό: ένα σύστημα που πιστοποιεί φιλικά προς το περιβάλλον καταλύματα και ταξιδιωτικούς πράκτορες, επιτρέποντας στους τουρίστες να κοιμούνται με καθαρή συνείδηση!
Το άνοιγμα του κλάδου πρέπει να είναι μέρος της στρατηγικής της Ε.Ε. για τον Covid-19, και να γίνει με βήματα όπως το κοινό πιστοποιητικό εμβολιασμού.
Καλό είναι, λοιπόν, να υπενθυμίσουμε ορισμένα από τα δικαιώματα των επιβατών.
Σε μια τελευταία ενημέρωση στις 2/4/21:
Αν ακυρωθεί η πτήση επιβάτη, ο μεταφορέας έχει την υποχρέωση, σε κάθε περίπτωση, να δίνει το δικαίωμα επιλογής μιας από τις ακόλουθες επιλογές:
α) Επιστροφή χρημάτων
β) Αναδρομολόγηση με την πρώτη ευκαιρία
γ) Αναδρομολόγηση σε μεταγενέστερη ημερομηνία, επιλεγμένη από τον επιβάτη
Εάν επιλεγεί η αλλαγή δρομολογίου το συντομότερο δυνατό, πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι μπορεί να υπάρξουν σημαντικές καθυστερήσεις, δεδομένου του περιορισμένου αριθμού των πτήσεων λόγω της επιβολής εθνικών μέτρων για τον περιορισμό της εξάπλωσης του ιού.
Οι αερομεταφορείς έχουν την υποχρέωση, χωρίς εξαίρεση, να παρέχουν δωρεάν γεύματα, αναψυκτικά και διαμονή σε ξενοδοχείο για τους επιβάτες των οποίων η πτήση ακυρώνεται και έχουν επιλέξει εκ νέου δρομολόγηση το συντομότερο δυνατόν.
Οι επιβάτες των αερομεταφορών έχουν δικαίωμα αποζημίωσης εάν η πτήση τους ακυρωθεί λιγότερο από δύο εβδομάδες πριν από την ημερομηνία αναχώρησης. Εξαιρούνται οι «έκτακτες περιστάσεις», όπως στην περίπτωση της πανδημίας του κορωνοϊού.
Οι επιβάτες έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν ανάμεσα σε κουπόνια (vouchers) ή επιστροφή χρημάτων για όλα τα ακυρωμένα εισιτήρια με ελάχιστη περίοδο ισχύος ενός έτους και θα πρέπει να επιστρέφονται το πολύ έπειτα από ένα έτος, εάν δε χρησιμοποιούνται.
Σημειώνεται ότι ο τουρισμός είναι ένας από τους κλάδους που έχουν πληγεί περισσότερο από την πανδημία του κορωνοϊού. Απασχολεί περίπου 27 εκατομμύρια άτομα και αντιπροσωπεύει το 10% του ενωσιακού ΑΕΠ. Έξι εκατομμύρια θέσεις εργασίας κινδυνεύουν σήμερα στην Ε.Ε. Η Ευρώπη, ο κορυφαίος τουριστικός προορισμός στον κόσμο, δέχτηκε 66 % λιγότερους διεθνείς τουρίστες κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους και 97% λιγότερους το δεύτερο εξάμηνο.
Όμως, η ζωτικότητα του τουριστικού τομέα είναι απόλυτα συνδεδεμένη με όσα έχουν αποφασισθεί υπέρ της διατήρησης των υφισταμένων θέσεων απασχόλησης. Στην ιστοθέση με τίτλο «Θέσεις εργασίας και οικονομία κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού» και ειδικότερα στη «στήριξη της ανάκαμψης του τουρισμού στην Ε.Ε.»2, τονίζεται ιδιαιτέρως η ενίσχυση της ρευστότητας κυρίως για τις μικρές τουριστικές επιχειρήσεις. Βέβαια, το τραπεζικό σύστημα της χώρας είναι αρκετά καταπονημένο, για να μπορεί να στηρίξει τις μικρές ΜΜΕ, πιστεύουμε όμως ότι είναι δυνατή η αντίστροφη τάση.
Σημαντική εξέλιξη αποτελεί η ρωσική απόφαση για διακοπή πτήσεων προς τη γείτονα. Ας ελπίσουμε ότι η κινητοποίηση του υπουργού Τουρισμού θα φέρει καλά αποτελέσματα.
Τέλος, στη νέα στρατηγική για τον τουρισμό στην Ευρώπη και σύμφωνα με την αποκατάσταση της ελεύθερης κυκλοφορίας στην Ε.Ε. που ζητούν οι ευρωβουλευτές, εξετάζεται το κοινό πιστοποιητικό εμβολιασμό. Η καραντίνα πρέπει να παραμείνει έσχατο μέσο, τονίζεται σε έκθεση. Για το πιστοποιητικό αυτό υπενθυμίζουμε την πρόταση της Κομισιόν της 17ης Μαρτίου, με την οποία υιοθετείται το κοινό αυτό πιστοποιητικό.
Σημειώνεται ο έντονος προβληματισμός από τις υπηρεσίες προστασίας προσωπικών δεδομένων, όπως περιγράφονται σε εκτενές έγγραφο που εξετάστηκε στις 12/4/21 στο Κοινοβούλιο3.
Οι υπηρεσίες αυτές σημειώνουν ότι οι προτάσεις απαιτούν από όλα τα κράτη μέλη της Ε.Ε. να χρησιμοποιούν το Ψηφιακό Πλαίσιο Πράσινου Πιστοποιητικού και έκδοση πιστοποιητικών με σκοπό τη διευκόλυνση της άσκησης του δικαιώματος ελεύθερης κυκλοφορίας εντός της Ε.Ε. κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19.
Οι υπηρεσίες αυτές σημειώνουν ότι κατανοούν ότι η πρόταση θα ανοίξει την πόρτα για πιθανές διεθνείς μεταφορές προσωπικών δεδομένων σε ορισμένες περιπτώσεις κατά την εφαρμογή του Ψηφιακού Πράσινου Πιστοποιητικού και, άρα, αυτό συνιστά πρόσθετο κίνδυνο για την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων, καθώς τρίτες χώρες θα μπορούσαν να κάνουν δευτερεύουσα χρήση στα δεδομένα.
Ο προβληματισμός είναι έντονος και το θέμα δεν έχει καταλήξει ακόμη.
2. https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/coronavirus-response/jobs-and-economy-during-coronavirus-pandemic_el
3.https://edps.europa.eu/system/files/2021-04/21-03-31_edpb_edps_joint_opinion_digital_green_certificate_en_0.pdf
Του Γιώργου Μαρκατάτου