Στα λατινικά το γνωρίζουμε ως “lapsus linguae”. Στα ελληνικά ως “παραδρομή της γλώσσας”. Κάπως έτσι θα πρέπει να εξηγήσουμε και το γεγονός ότι ο υπουργός Υποδομών στην ομιλία του σε διαδικτυακό συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος (ΚΕΔΕ) “ξέχασε” να αναφέρει στα όσα θα γίνουν από πλευράς υπουργείου του σημαντικά έργα για τη Μεσσηνία, όπως το Πύργος- Καλό Νερό- Τσακώνα, αλλά και το Καλαμάτα- Ριζόμυλος- Πύλος- Μεθώνη.
«Σήμερα στο κρίσιμο σημείο που βρισκόμαστε, κυβέρνηση και αυτοδιοίκηση οφείλουμε να δώσουμε μαζί τον αγώνα, με τις ίδιες ακριβώς δύο προτεραιότητες: Την ανάπτυξη. Και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, στην ομιλία του στο διαδικτυακό συνέδριο της ΚΕΔΕ και της ICC Ελλάδα: «Οι Δήμοι ως μοχλός ανάπτυξης στη μετά Covid-19 εποχή».
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε καταρχάς στους δύο άξονες της πολιτικής του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Πρώτον, επισήμανε ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο πλάνο έργων ύψους πάνω από 13 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες και την περίοδο 2004-2009.
Με έργα σε όλη τη χώρα και με συγκεκριμένο σχέδιο χρηματοδότησης για το καθένα από αυτά. Το πλάνο αυτό περιλαμβάνει, αφενός, μεγάλα έργα κολλημένα εδώ και χρόνια που παίρνουν επιτέλους μπροστά. Όπως ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη, η Γραμμή 4 του Μετρό στην Αθήνα, το Μετρό Θεσσαλονίκης, οι αυτοκινητόδρομοι Ε65 και Πάτρα – Πύργος.
Και αφετέρου, το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα μας, μεγάλα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης και, φυσικά, το νέο Πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας που περιλαμβάνει σημειακές παρεμβάσεις σε 7.000 επικίνδυνα σημεία σε όλη την Ελλάδα.
Τα τρία κοινά πεδία δράσης υπουργείου Υποδομών – Μεταφορών και Δήμων
Ο κ. Καραμανλής στη συνέχεια αναφέρθηκε στα τρία κοινά πεδία δράσης υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και Δήμων. Πρώτο κοινό πεδίο δράσης, οι υποδομές. Ο κ. Καραμανλής εκτίμησε ότι με τη συνεργασία υπουργείου – Δήμων μπορούν να ενισχυθούν και να αναβαθμιστούν ολιστικά περιοχές, μέσω στοχευμένου πλέγματος έργων μικρής, μεσαίας και μεγάλης κλίμακας, που δημιουργούν τις αναγκαίες συνθήκες ανάπτυξης.
Δεύτερο πεδίο κοινής δράσης είναι το θεσμικό. Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε τη θέσπιση ενός νέου θεσμικού πλαισίου με το Νόμο 4782 του 2021, που πρόσφατα ψηφίστηκε και διαμορφώνει ένα πολύ πιο ευέλικτο περιβάλλον για τους Δήμους. Ο νέος νόμος ειδικότερα προβλέπει: Την ταχύτερη και με μεγαλύτερη ευελιξία δημοπράτηση και εκτέλεση των δημόσιων συμβάσεων έργων και προμηθειών.
Την άρση της υποχρέωσης ηλεκτρονικής κλήρωσης για την ανάδειξη των επιτροπών διαγωνισμού, που τόσα προβλήματα και καθυστερήσεις προκαλούσε στην πράξη. Τη ρεαλιστική αύξηση των ορίων των αναθέσεων, τα οποία πλέον προσαρμόστηκαν στις σύγχρονες συνθήκες και ανάγκες της αγοράς. Και την κατάργηση της ετήσιας υποχρέωσης κατάρτισης λίστας για τις αναθέσεις έργων, που επίσης δημιουργούσε προβλήματα σε πολλούς Δήμους με μικρούς προϋπολογισμούς έργων.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε, επίσης, την καινοτόμα διαδικασία της ιδιωτικής επίβλεψης, που δίνει τη δυνατότητα, ειδικά σε Δήμους που έχουν λίγους μηχανικούς και δεν έχουν την τεχνική επάρκεια, να βγουν στην αγορά και να κάνουν επίβλεψη έργων και μελετών.
Σημείωσε δε ότι αυτό θα βοηθήσει και στο πρόβλημα των ασυνήθιστα μεγάλων προσφορών. Ενώ υπογράμμισε ότι χωρίς ένα ευέλικτο θεσμικό πλαίσιο, το πρόγραμμα Τρίτσης, το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ δε θα μπορούσαν να γίνουν πράξη και οι Δήμοι δε θα μπορούσαν να απορροφήσουν χρήματα.
Τρίτο πεδίο κοινής δράσης, η καθημερινότητα. Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε, επίσης, τη σημασία κοινής δράσης στο πεδίο της καθημερινότητας και ιδίως για τους μεγαλύτερους Δήμους.