Τα ελληνικά προϊόντα αγροδιατροφής, όχι μόνο «στάθηκαν στο ύψος τους» σε όλη την περίοδο της κρίσης που σηματοδότησε η πανδημία και τα περιοριστικά μέτρα για την αντιμετώπισή της, αλλά «έβαλαν πλάτες» στις ελληνικές εξαγωγές και, μάλιστα, σε αγορές ιδιαιτέρως απαιτητικές ως προς τις προδιαγραφές των προϊόντων που εισάγουν.
Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020 τα αγροτικά προϊόντα συνεισέφεραν στο εμπορικό ισοζύγιο της χώρας με εξαγωγές αξίας 1,8 δισ. ευρώ, ήτοι με ποσοστό 21% επί του συνόλου των εξαγωγών, όπως προκύπτει από την ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ) επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ.
Τα 15 σημαντικότερα ελληνικά εξαγόμενα αγροτικά προϊόντα
Τα ελληνικά προϊόντα διατροφής με τη δυναμικότερη εξαγωγική συμπεριφορά κατά το 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία του Πανελλήνια Συνδέσμου Εξαγωγέων, είναι τα εξής (όπως οι κατηγορίες αναγράφονται στα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ): Άλλα ψάρια, νωπά ή διατηρημένα με απλή ψύξη (εκτός από συκώτια, αυγά και σπέρματα). Άλλα λαχανικά, παρασκευασμένα ή διατηρημένα αλλιώς παρά με ξύδι ή οξικό οξύ, όχι κατεψυγμένα. Φέτα. Παρθένο λάδι. Βερίκοκα, κεράσια και ροδάκινα. Άλλα παρασκευάσματα διατροφής, που δεν κατονομάζονται ούτε περιλαμβάνονται αλλού. Τσιγάρα που περιέχουν καπνό. Γιαούρτι εμπλουτισμένο ή μη που περιέχει ζάχαρη ή άρωμα ή καρύδια ή φρούτα. Φρούτα με κουκούτσια, μ.α.κ. νωπά. Άλλα φρούτα νωπά. Πορτοκάλια, νωπά ή αποξηραμένα. Καπνός βιομηχανοποιημένος, εκχυλίσματα και βάμματα καπνού. Καπνά χωρίς αφαίρεση των μίσχων. Μείγματα και ζυμάρια για την παρασκευή προϊόντων αρτοποιίας, ζαχαροπλαστικής ή μπισκοτοποιίας της υποδιαίρεσης 048.4. Λαχανικά, καρποί και φρούτα και άλλα βρώσιμα μέρη φυτών, παρασκευασμένα ή διατηρημένα με ξύδι ή οξικό οξύ.
Στις τρεις πρώτες θέσεις με τη σημαντικότερη αύξηση, σε σχέση με το 2019 τοποθετούνται οι κατηγορίες: Πορτοκάλια, νωπά ή αποξηραμένα (44,9%), παρθένο λάδι (41,1%), Φρούτα με κουκούτσια, μ.α.κ. νωπά (38,7%).
Σημαντικός κρίκος στην αλυσίδα της ελληνικής οικονομίας
Οι εξαγωγές των αγροδιατροφικών προϊόντων άλλωστε κατείχαν τη δική τους θέση ως κεφάλαιο στο διεθνές οικονομικό φόρουμ Delphi Economic Forum, που πραγματοποιήθηκε τις προηγούμενες ημέρες στην Αθήνα.
Η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη, μιλώντας στην ενότητα «The Economy Of Filoxenia & The Greek Diet», όπου παρουσιάστηκε η Επιτροπή για την Οικονομία της Φιλοξενίας και τη σύνδεσή της με την Ελληνική Διατροφή, υπογράμμισε τη σημασία τους ως έναν από τους σημαντικότερους κρίκους στην αλυσίδα της ελληνικής οικονομίας.
Όπως είπε, μεγάλο μέρος της αύξησης που παρουσίασαν τα ελληνικά προϊόντα στο εξωτερικό στη διάρκεια της πανδημίας οφείλεται σε αυτόν, αφού οι διεθνείς καταναλωτές και κυρίως οι Ευρωπαίοι έχουν αγαπήσει τους «καρπούς της ελληνικής γης». Επισήμανε πως η Ελλάδα πλέον διαθέτει Εθνική Στρατηγική για την Εξωστρέφεια, και παράλληλα, τόνισε πως χρειάζεται να δοθεί έμφαση στην κατά τόπους προβολή των ελληνικών προϊόντων, μέσα από τη χάραξη μιας ολοκληρωμένης και στοχευμένης στρατηγικής σε περιοχές του κόσμου που ενδιαφέρονται για την ποιότητα και τη διατροφική αξία των προϊόντων που καταναλώνουν.
Εξάλλου, από την πλευρά της και η πρόεδρος του ΕΟΤ, Άντζελα Γκερέκου, επισήμανε ότι «η φιλοξενία και η ελληνική διατροφή πρέπει να πηγαίνουν μαζί». Συμπλήρωσε δε ότι «ο ΕΟΤ θέλουμε να αποτελεί για την προβολή της Ελλάδας τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στα αυθεντικά ελληνικά τοπικά προϊόντα και στους Έλληνες και ξένους επισκέπτες που τα προτιμούν».