Επιδότηση ΕΣΠΑ και για Εφορίες και Ασφαλιστικά Ταμεία!

Επιδότηση ΕΣΠΑ και για  Εφορίες και Ασφαλιστικά Ταμεία!

Μπορεί να κατασχεθεί κατά την πληρωμή της εγκεκριμένη επιδότηση προγράμματος ΕΣΠΑ;

Είναι ο «φόβος» πολλών επενδυτών – επιχειρηματιών που έχουν υπαχθεί σε κάποιο πρόγραμμα ΕΣΠΑ, αλλά συμβαίνει να έχουν και οφειλές…

Είναι η βασική ερώτηση και των υποψήφιων επενδυτών, που οφείλουν και σκέφτονται να επιχειρήσουν να υπαχθούν σε κάποιο πρόγραμμα ΕΣΠΑ…

Αυτό τον καιρό, επειδή «τρέχει η διαδικασία» αιτήσεων πληρωμής του προγράμματος «ΠΕΠ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ – ΣΤΗΡΙΞΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΛΟΓΩ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ COVID -19» (το γνωστό «40.000») οι ερωτήσεις και οι απορίες είναι πολλές ακόμα και το διαπιστώνουμε από τα τηλεφωνήματα, που δεχόμαστε. Έτσι, παρά το γεγονός ότι έχουμε γράψει από το 2020, αλλά και πρόσφατα σχετικά, επανερχόμαστε σήμερα πιο αναλυτικά.

ΑΚΑΤΑΣΧΕΤΟ (ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΥ) ΤΟ 70% ΤΗΣ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗΣ ΕΣΠΑ
Συγκεκριμένα, το Άρθρο 32 του Ν. 4314/2014 (ΦΕΚ Α 265/23-12-2014), ως τροποποιήθηκε και ισχύει (άρθρο 63 παρ. 2 του ν. 4712/2020), ορίζει –μεταξύ άλλων- τα εξής:

«1.α) Οι προκαταβολές και οι ενδιάμεσες πληρωμές των δικαιούχων για την υλοποίηση των πράξεων που συγχρηματοδοτούνται από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ, το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας και Θάλασσας και το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης, δεν κατάσχονται, δεν υπόκεινται σε κανενός είδους παρακράτηση και δε συμψηφίζονται με τυχόν οφειλές του δικαιούχου προς το Ελληνικό Δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία. Στην περίπτωση αυτή παραμένουν σε ισχύ οι γενικές διατάξεις περί φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας για είσπραξη χρημάτων, χωρίς όμως τον όρο της παρακράτησης. Οι τελικές πληρωμές των ανωτέρω δικαιούχων, μετά την ολοκλήρωση του έργου, δύνανται να κατάσχονται, συμψηφίζονται, παρακρατούνται ή να αποδίδονται για λογαριασμό του δικαιούχου και καταβάλλονται με την υποχρεωτική προσκόμιση αποδεικτικών φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας.

Ο διατάκτης της πληρωμής κατά την έκδοση της απόφασης έγκρισης πληρωμής ορίζει ρητά ότι η ενίσχυση αυτή εμπίπτει στις ρυθμίσεις του παρόντος άρθρου και αν η πληρωμή αφορά προκαταβολή, ενδιάμεση ή τελική πληρωμή».

Για να το κάνουμε πιο λιανά, τα παραπάνω σημαίνουν ότι ΜΟΝΟ ΟΙ ΤΕΛΙΚΕΣ ΠΛΗΡΩΜΕΣ μπορούν να κατασχεθούν (στα προγράμματα ΕΣΠΑ προβλέπονται περισσότερες πληρωμές, αρχική – ενδιάμεση / σες και ΤΕΛΙΚΗ που αντιστοιχεί συνήθως στο 30%).

Στις περιπτώσεις που η πληρωμή γίνεται «ΜΙΑ ΚΑΙ ΕΞΩ» – ΕΦΑΠΑΞ (όπως στην περίπτωση του προγράμματος… «40.000 ευρώ»), τότε πάλι ισχύει το 30%.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ… «40.000 ΕΥΡΩ»
Όπως έχουμε επανειλημμένα γράψει, η παραπάνω ρύθμιση ισχύει και στο πρόγραμμα της Περιφέρειας Πελοποννήσου «ΠΕΠ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ – ΣΤΗΡΙΞΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΛΟΓΩ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ COVID -19».

Μάλιστα, όλα αυτά που αναφέρουμε ενσωματώνονται σε σχετική «ΒΕΒΑΙΩΣΗ» της διαχειριστικής αρχής του προγράμματος, που επαναλαμβάνει όλα αυτά που έχουμε κατά καιρούς υπογραμμίσει.

Στη Βεβαίωση αναφέρονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:

«Ο ΕΦΕΠΑΕ, ως Ενδιάμεσος Φορέας του Ε.Π. της Περιφέρειας Πελοποννήσου 2014-2020, θα προχωρήσει στην καταβολή ποσού ΤΑΔΕ χιλιάδων (… ευρώ) στην ως άνω επιχείρηση, το οποίο συνιστά τελική πληρωμή της πράξης (έργου) και θα οριστικοποιηθεί κατόπιν επαλήθευσης κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο θεσμικό πλαίσιο της Δράσης «Ενίσχυση Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων που επλήγησαν από την πανδημία Covid-19 στην Περιφέρεια Πελοποννήσου».

Ως τελική πληρωμή, το ανωτέρω ποσό εμπίπτει στις διατάξεις του άρθρου 32 Ν. 4314/2014 ως τροποποιήθηκε και ισχύει, σύμφωνα με το οποίο «…οι τελικές πληρωμές των ανωτέρω δικαιούχων, μετά την ολοκλήρωση του έργου, δύνανται να κατάσχονται, να υπόκεινται σε παρακράτηση και να συμψηφίζονται, με τυχόν οφειλές του δικαιούχου προς το Ελληνικό Δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία και καταβάλλονται με την υποχρεωτική προσκόμιση αποδεικτικών φορολογικής (για την εν λόγω δράση για φορείς πλην Κεντρικής Διοίκησης, σύμφωνα και με οριζόμενα στην οικεία πρόσκληση) και ασφαλιστικής ενημερότητας.

Το συνολικό ποσό που κατάσχεται, παρακρατείται ή συμψηφίζεται σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο δεν μπορεί να υπερβαίνει το 30% του ποσού της τελικής πληρωμής».

Η εν λόγω βεβαίωση αποστέλλεται προκειμένου (εφόσον απαιτείται) να προσκομισθεί στην αρμόδια ΔΟΥ και ΕΦΚΑ για έκδοση Φορολογικής και Ασφαλιστικής Ενημερότητας αποκλειστικά για τη Δράση «Ενίσχυση Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων που επλήγησαν από την πανδημία Covid-19 στην Περιφέρεια Πελοποννήσου».

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ
Επομένως, μια επιχείρηση, εφόσον έχει οφειλές (ΔΟΥ ή και ΕΦΚΑ), πριν ακόμα πάει σε κατάθεση φακέλου πληρωμής της επιδότησης ΕΣΠΑ – COVID ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ που δικαιούται, πρέπει:

1. Να ζητήσει και να λάβει από τη διαχειριστική αρχή του προγράμματος τη παραπάνω σχετική Βεβαίωση

2. Να προχωρήσει σε ρύθμιση Φορολογικών και Ασφαλιστικών οφειλών

3. Με τη Βεβαίωση να πάει σε ΔΟΥ και ΕΦΚΑ και να ζητήσει την έκδοση Φορολογικής Ενημερότητας με παρακράτηση του 30% ή και Ασφαλιστικής Ενημερότητας με παρακράτηση του 30%).

Προσοχή: Μετά τη ρύθμιση παίρνετε Ενημερότητα και ΟΧΙ Βεβαίωση Οφειλών…

Χρειάζεται Ενημερότητα και όχι Βεβαίωση Οφειλών!

Σε περίπτωση ΜΗ ρύθμισης και υποβολής Βεβαίωσης Οφειλών γίνεται συνολική παρακράτηση όλων των οφειλομένων!

30% ΣΥΝΟΛΙΚΑ ΔΟΥ-ΕΦΚΑ
Τα Άρθρο 32 του Ν. 4314/2014 (ΦΕΚ Α 265/23-12-2014) αναφέρει: «…δεν υπόκεινται σε κανενός είδους παρακράτηση και δε συμψηφίζονται με τυχόν οφειλές του δικαιούχου προς το Ελληνικό Δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία».

Σωρευτικά, λοιπόν, και ΔΟΥ και ΕΦΚΑ, μπορούν να παρακρατήσουν μέχρι 30%.

Η διαχειριστική αρχή του προγράμματος (ΕΦΕΠΑΕ) ρυθμίζει αυτή τη συνθήκη, προφανώς καταβάλλοντας τα αναλογούντα σε ΔΟΥ ή και ΕΦΚΑ και τα εναπομένοντα (όσα και άμα περισσεύουν) στην επιχείρηση που τα δικαιούται.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Παράδειγμα: Επιχείρηση έχει λαμβάνειν επιδότηση 40.000 ευρώ, αλλά χρωστάει 20.000 ευρώ στη ΔΟΥ και τα έχει ρυθμίσει και άρα λαμβάνει Φορολογική Ενημερότητα με παρακράτηση 30% και 40.000 ευρώ στον ΕΦΚΑ, που ΔΕΝ τα έχει ρυθμίσει και προσκομίζει Βεβαίωση Οφειλής.

Η αρμόδια διαχειριστική αρχή, όταν λάβει το φάκελο πληρωμής, με τα δικαιολογητικά (και τη Φορολογική Ενημερότητα και τη Βεβαίωση Ασφαλιστικών Οφειλών) της επιχείρησης, θα αποδώσει στη ΔΟΥ 6.000 ευρώ (20.000 Χ 30%). Θα μείνουν 40.000 μείον 6.000 ίσον 34.000 ευρώ. Εν συνεχεία, η αρμόδια διαχειριστική αρχή θα αποδώσει στον ΕΦΚΑ ολόκληρο το υπόλοιπο ποσό, ήτοι 34.000 ευρώ, αφού η οφειλή προς ΕΦΚΑ είναι αρρύθμιστη και μεγαλύτερη (40.000 ευρώ).

«ΤΟ ΠΑΡΑΛΟΓΟ ΤΟΥ ΠΡΑΓΜΑΤΟΣ»…
Η κάθε επιχείρηση που έχει εγκεκριμένο επενδυτικό φάκελο στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ (άρα και εγκεκριμένη επιδότηση), έχει υποχρέωση υλοποίησης συγκεκριμένου Φυσικού και Οικονομικού Αντικειμένου.

Με τα χρήματα της επιδότησης και με τη συμμετοχή του επενδυτή (ίδια ή και ξένα κεφάλαια) οφείλεται η ολοκλήρωση του εγκεκριμένου έργου στο ύψος του εγκεκριμένου προϋπολογισμού.

Άμα, η επενδύτρια επιχείρηση έχει οφειλές σε ΔΟΥ ή ΕΦΚΑ, τότε κινδυνεύει με παρακράτηση μόνο του 30% εάν βέβαια καταφέρει να ρυθμίσει τις οφειλές ή και ολόκληρου του ποσού (όταν έχει ήδη ανοιχτεί με τις δαπάνες επένδυσης και πιθανά δάνεια). Δηλαδή, εάν έχει λαμβάνειν 50% επιδότηση (άρα το άλλο 50% είναι ίδια κεφάλαια ή δάνειο), και επιπλέον της παρακρατηθεί και ένα τουλάχιστον 30% της επιδότησης, τότε στο τέλος η επιδότηση / ενίσχυση κατεβαίνει στο 35% (50% Χ 30% = 15% και 50%-15%=35%). Που μάλλον σημαίνει να βάλει περισσότερα ίδια κεφάλαια (που συνήθως δεν… υπάρχουν) ή να πάρει μεγαλύτερο δάνειο (που συνήθως δε δίδεται)… Στο τέλος, δηλαδή, το πιθανότερο να μην καταφέρει να ολοκληρώσει την εγκεκριμένη επένδυση και … «να έχει κι άλλα» (επιστροφή ληφθείσας επιδότησης με τόκο κ.τ.λ.).

Το ίδιο συμβαίνει και το πρόγραμμα «COVID-ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ».

Η επιχείρηση που έχει λαμβάνειν επιδότηση, έχει την υποχρέωση να προβεί εντός του 2021 (μέχρι 31/12/2021) σε αποδεδειγμένες ανάλογες δαπάνες του ποσού επιδότησης που έλαβε, δηλαδή που της εγκρίθηκε, ανεξάρτητα εάν θα έβαλε στο ταμείο της ή όχι. Τώρα, πόσο εύκολο είναι να κάνεις π.χ. 40.000 ευρώ δαπάνες (επιδότηση 40.000 ευρώ), άμα σου τα κρατήσουν όλα (γιατί δεν έχει η επιχείρηση δυνατότητα ρύθμισης) ΔΟΥ και ΕΦΚΑ έναντι οφειλών;

Και μετά αυτά, εάν δεν τηρήσει τον όρο αυτό, τότε τι θα γίνει; Θα ζητηθεί από την επιχείρηση η επιστροφή της ενίσχυσης που τελικά και δεν έλαβε (πήγε στις οφειλές) εντόκως; Μα θα πει και η επιχείρηση: «πλάκα μου κάνετε; Την πήρατε πριν το καταλάβω. Και θέλετε και τόκο;»!

Εάν δε γίνεται (δεν το επιτρέπει η οικονομική συγκυρία!) να είναι ακατάσχετη η επιδότηση κατά 100%, γιατί δε ζητείται κατά την κατάθεση Φορολογική και Ασφαλιστική Ενημερότητα επί ποινή απόρριψης, έτσι τουλάχιστον να αποθαρρύνεται η επιχείρηση που χρωστάει σε ΔΟΥ-ΕΦΚΑ να μπει σε αυτή την ταλαιπωρία;

Θα πει κάποιος άλλος: «Ατομική ευθύνη κάθε επιχείρησης»! Μπορεί, όμως, και ένας τρόπος… επιδότησης των ΔΟΥ και του ΕΦΚΑ;

Οικονομική στήλη/ Επιμέλεια: Παναγιώτης Ξεροβάσιλας
Νομικός/Οικονομολόγος