Αναμφισβήτητα η πόλη αγαπάει τις …ορθοπεταλιές, τα δίτροχα που όπως τα όνειρά μας ξέρουν από ανηφοριές, αλλά σαφώς υπάρχουν πολλά περιθώρια για ενίσχυση της χρήσης του ποδηλάτου στην καθημερινή μας ζωή, ως άσκηση, ως μια μικρή αίσθηση ελευθερίας, ως εύκολη και οικολογική μετακίνηση, αλλά και ως «αντίδοτο» στο κυκλοφοριακό κομφούζιο των αυτοκινήτων. Μια βόλτα σε ποδηλατάδικα της Καλαμάτας που είχαν προϊόν το παρακάτω ρεπορτάζ και η άποψη του φίλου ποδηλάτη Θοδωρή φωτίζουν διάφορες πλευρές του θέματος της χρήσης και της θέσης που έχει το ποδήλατο στη ζωή μας. Εσείς τι σχέση έχετε με το ποδήλατο;
«Ιδανική η Καλαμάτα για ποδήλατο όλο το χρόνο»
Στο …αστρονομικό ποσοστό του 300% εκτιμά ότι κινήθηκε η άνοδος στη ζήτηση ποδηλάτων κατά την πρώτη καραντίνα και εν γένει μέσα στο 2020, ο Καλαματιανός πρωταθλητής και ιδιοκτήτης καταστήματος πώλησης και επισκευών ποδηλάτων, Δημήτρης Δημητρακόπουλος.
Μέχρι το περασμένο Πάσχα η ζήτηση ήταν υψηλή, αλλά πλέον η «κίνηση» έχει πέσει στα φυσιολογικά της εποχής, με αισιοδοξία όμως ότι θα κερδίσει σταθερά ένα μέρος αυτών των ενηλίκων που ανακάλυψαν ή στράφηκαν προς το ποδήλατο ως διέξοδο άθλησης και αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου της «καραντίνας». Σε αντίθεση με τα παιδιά που για διάφορους λόγους δείχνουν να απομακρύνονται από το ποδήλατο, ο κ. Δημητρακόπουλος εκτιμά ότι έχει αυξηθεί ο κόσμος που δοκιμάζει την αγωνιστική ποδηλασία, με μεγάλο πλεονέκτημα ότι αυτή είναι κατάλληλη και για μεγαλύτερες ηλικίες, αφού είναι ένα άθλημα που δεν επιβαρύνει τις αρθρώσεις με κραδασμούς. Επίσης, οι καιρικές συνθήκες και η επίπεδη μορφολογία του εδάφους κάνουν την πόλη της Καλαμάτας ιδανική για ποδήλατο όλο το χρόνο.
«Ενδιαφέρον για ηλεκτρικά ποδήλατα με επιδότηση 40%»
Ο Βασίλης Καπόγιαννης συνεχίζει στη …γειτονιά του Θάρρους, στην οδό Υπαπαντής την παράδοση που ξεκίνησε ο παππούς του το 1945. Τότε το ποδήλατο ήταν βασικό μεταφορικό μέσο, αλλά πλέον αφορά περισσότερο την ψυχαγωγία και την άθληση, σημειώνει ο εγγονός της επιχείρησης. Παθιασμένος ποδηλάτης και ο ίδιος, όπως και όλοι στην οικογένεια, συστήνει να βάλουμε το ποδήλατο στην καθημερινή μας ζωή. Ευχαριστημένος από τις υποδομές της πόλης και το δίκτυο του ποδηλατόδρομου, τονίζει την ανάγκη για αμοιβαίο σεβασμό ανάμεσα σε ποδηλάτες-οδηγούς και πεζούς.
Όπως μας ενημερώνει το κόστος αγοράς ενός ποδηλάτου ξεκινάει από 160 ευρώ, χωρίς να έχει «ταβάνι» τιμής προς τα πάνω, ενώ χαρακτηρίζει μηδαμινό το λειτουργικό κόστος. Στο κατάστημά του υπάρχει ενδιαφέρον και για ηλεκτρικά ποδήλατα, τα οποία έχουν γίνει προσιτά μετά τη χρηματοδότηση κατά 40% από επιδοτούμενο κρατικό πρόγραμμα.
Τέλος, θετική θεωρεί τη λειτουργία των εμπορικών σάιτ και τις ηλεκτρονικές αγορές, καθώς ο πελάτης μπορεί να ενημερωθεί καλύτερα, να επιλέξει αυτό που θέλει και να κάνει πιο σωστές αγορές.
«Η πανδημία έφερε ελλείψεις στην παραγωγή ποδηλάτων και ανταλλακτικών»
Η Καλαμάτα αγαπάει το ποδήλατο και σε αυτό βοηθάει η μορφολογία της πόλης και οι μικρές αποστάσεις που επιτρέπουν μέσα σε 5-10 λεπτά να βρεθείς από το κέντρο στην παραλία, επισημαίνει ο Παναγιώτης Καπόγιαννης, που έχει το κατάστημά του στη συμβολή των οδών Μεσσήνης και Μερόπης. Θεωρεί ότι προς αυτή την κατεύθυνση έχουν βοηθήσει οι δημοτικές Αρχές με την κατασκευή του ποδηλατόδρομου και ανάλογη διάθεση διαφαίνεται από την τωρινή για επέκταση του δικτύου.
Ο ίδιος συμφωνεί ότι η καραντίνα ευνόησε ιδιαίτερα τη διάδοση του ποδηλάτου, κάτι όμως που σε συνδυασμό με άλλους περιορισμούς που συνδέονται με την πανδημία, είχε ως αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλές ελλείψεις σε ποδήλατα και ανταλλακτικά από τις εταιρείες παραγωγής. Μάλιστα, εξηγεί ότι η κατάσταση δεν προβλέπεται να ομαλοποιηθεί ούτε του χρόνου, αλλά θα διαρκέσει έως το 2023 ή και 2024. «Παρ’ όλα αυτά προσπαθούμε όσο μπορούμε να εξυπηρετούμε τον κόσμο βρίσκοντας λύσεις» προσθέτει ο κ. Π. Καπόγιαννης.
«Κακή νοοτροπία στα ενοικιαζόμενα ποδήλατα και απέναντι στους ποδηλάτες»
Η Δήμητρα Φλέσσα, υπεύθυνη στο κατάστημα Bike & Run Expert στην οδό Κλαδά έχει ιδιαίτερη αγάπη για το ποδήλατο, όμως η εμπειρία της κίνησης με αυτό στην πόλη της Καλαμάτας έχει έντονα αρνητική διάσταση. Έχει εισπράξει αγένεια, έντονη λεκτική βία, ακόμα και προσβολή της σεξουαλικότητας. Προκειμένου να μην έχει παρεξηγήσεις με τους πεζούς προτιμάει να πηγαίνει από το δρόμο, που όμως είναι άθλιος και γεμάτος λακκούβες, ενώ εκτιμά ότι η συμπεριφορά των οδηγών έχει βελτιωθεί σε κάποιο βαθμό.
Ο αθλητισμός και το ποδήλατο, που είναι μια ιδανική εκδοχή του, αποτελούν τη μόνη υγιή διέξοδο και εκτόνωση σε αυξανόμενα κακές και επιθετικές συμπεριφορές που παρατηρούνται στις μέρες μας και μαζί με την καλλιέργεια της παιδείας και του σεβασμού απέναντι στον άλλο, μπορούμε να ελπίζουμε στην βελτίωση της κοινωνίας μας, επισημαίνει η κα Φλέσσα.
Όσον αφορά στην εμπειρία της στο κατάστημα η ίδια μεταφέρει ότι ο περισσότερος κόσμος δεν είναι διατεθειμένος να ξοδέψει αρκετά χρήματα για το ποδήλατο, αναζητώντας τα πιο φθηνά και τα μεταχειρισμένα που όμως δεν είναι αξιόπιστα και θα βγάλουν πιθανότατα προβλήματα στην πορεία. Ακόμη, κάνει λόγο για μια αρνητική πρακτική κάποιων να ενημερώνονται για κάποια ποδήλατα και τελικά να τα παραγγέλνουν από το ίντερνετ. «Με αυτό τον τρόπο όμως δεν στηρίζονται οι ντόπιοι επαγγελματίες, κάτι που όμως γυρίζει μπούμερανγκ καθώς και οι ίδιοι θα βρεθούν στο τέλος σε ανάλογη θέση εάν η τοπική οικονομία δεν ευημερεί. Και πρακτικά εάν υπάρχει κάποιο πρόβλημα με το ποδήλατο στα τοπικά καταστήματα θα απευθυνθούν».
Το Bike & Run Expert είχε πρωτοπορήσει στην ενοικίαση ποδηλάτων και πλέον έχει ένα επιτυχημένο παράρτημα στο Ναύπλιο. Ωστόσο, κι εδώ η Δήμητρα Φλέσσα μεταφέρει την αρνητική εμπειρία της κακής χρήσης και καταστροφής πολλών ποδηλάτων, που διατέθηκαν στο κοινό μέσω προγράμματος συνεργασίας με τον Δήμο Καλαμάτας. Η μοναδική λύση είναι η ηλεκτρονική χρέωση των ποδηλάτων υποστηρίζει η κα Φλέσσα, ενώ στο κατάστημα όπου το ενδιαφέρον αυξάνεται όσο περνάμε στην καλοκαιρινή σαιζόν, η επιστροφή του ποδηλάτου σε άριστη κατάσταση εξασφαλίζεται πλέον με τη δέσμευση της ταυτότητας του ενοικιαστή.
«Τα παιδιά προτιμούν τον ηλεκτρονικό κόσμο»
Ο Γιώργος Κότσης διατηρεί κατάστημα και συνεργείο επισκευών μηχανών και ποδηλάτων στην αρχή της οδού Κορώνης. Οι μηχανές τον μάγεψαν από παιδί, κι ενώ πριν πολλά χρόνια κάποια νέα παιδιά μοιράζονταν το ίδιο ενδιαφέρον και μαθήτευαν δίπλα του, πλέον αυτό έχει γίνει αδιανόητο, καθώς οι γονείς σπρώχνουν τα παιδιά τους σε σπουδές και δουλειές γραφείου. Γενικότερα ο ίδιος εκτιμά ότι τα σημερινά παιδιά δεν αγαπούν το ποδήλατο όπως γινόταν παλιά, καθώς προτιμούν τον φανταστικό κόσμο και τα παιχνίδια του ίντερνετ. Ωστόσο, στη μάχη ίντερνετ-φυσικό κατάστημα, ο κ. Κότσης θεωρεί ότι η μάχη βαίνει υπέρ του δεύτερου, καθώς οι άνθρωποι προτιμούν να χτίσουν μια πιο προσωπική σχέση, απαραίτητη όσον αφορά και το κομμάτι των επισκευών.
Δεν έχω κανένα λόγο να σταματήσω να κυκλοφορώ με ποδήλατο αλλά πια προσέχω πάρα πολύ
Η Καλαμάτα είναι η ιδανική πόλη για να κυκλοφορείς με ποδήλατο μόνιμα. Υπάρχουν πολλοί άνετοι δρόμοι και έχουμε στην διάθεση μας έναν εξαιρετικό ποδηλατόδρομο, αυτά με ώθησαν να χρησιμοποιώ το ποδήλατο ως το βασικό μέσο μετακίνησης μου στην Καλαμάτα.
Το βασικό πρόβλημα για έναν ποδηλάτη στην Καλαμάτα είναι οι Καλαματιανοί. Δεν μιλάω μόνο για την κακή συμπεριφορά οδηγών και πεζών απέναντι στους ποδηλάτες αλλά και για την απαράδεκτη συμπεριφορά των ποδηλατών απέναντι σε πεζούς και οδηγούς.
Βέβαια αυτό είναι μια παθογένεια της κοινωνίας μας και όχι μόνο των ποδηλατών, πεζών κ.τ.λ. Υπάρχει παντελής έλλειψη σεβασμού απέναντι σε όλους και όλα. Αν μπορεί να βελτιωθεί κάτι ; Δεν νομίζω να είναι τόσο εύκολο… Μια σωστή κατεύθυνση θα ήταν να γίνεται ενημέρωση και πρακτική στα σχολεία για το ποδήλατο και την σωστή συμπεριφορά του ποδηλάτη ή για παράδειγμα η δημοτική αστυνομία θα μπορούσε να κάνει κάποιες συστάσεις στους κακούς ποδηλάτες ή να τοποθετηθούν περισσότερες σημάνσεις ιδιαίτερα σε κάποια επικίνδυνα σημεία του ποδηλατόδρομου.
Προσωπικά έχω κινδυνέψει πολλές φορές από οδηγούς και, πίστεψέ με, σχεδόν σε όλες πρόσεχα και τηρούσα τα προβλεπόμενα. Το ποδήλατο είναι το βασικό μέσο μετακίνησης μου στην πόλη δεν έχω κανένα λόγο να σταματήσω να κυκλοφορώ με ποδήλατο αλλά πια προσέχω πάρα πολύ ιδιαίτερα σε κάποια επικίνδυνα περάσματα του ποδηλατόδρομου».
Θ.Τ.
Της Χριστίνας Ελευθεράκη