Πρέπει «πάση θυσία» να κλείσει μέσα στο 2021 η εκκρεμότητα της υιοθέτησης ηλεκτρονικών τιμολογίων και της διασύνδεσης ταμειακών μηχανών – POS και δημόσιων ταμείων. Με άλλα λόγια, δεν πρέπει να υπάρξει νέα παράταση. Από τη νέα χρονιά για κάθε συναλλαγή που γίνεται ο ΦΠΑ θα πρέπει να «ενθυλακώνεται», πρέπει να μπαίνει κατευθείαν στα κρατικά ταμεία! Αυτή είναι η «γραμμή» που δίνει το υπουργείο Οικονομικών εδώ και μήνες…
Όμως, επικράτησε η πανδημία και «πάγωσε» για μερικούς ακόμη μήνες η υιοθέτηση εργαλείων, που συνδυαστικά απειλούν να «ξεσκεπάσουν» το «μαύρο χρήμα»…
Έτσι, σύμφωνα με την τελευταία ανακοίνωση, μετά τις αλλεπάλληλες αναβολές / παρατάσεις εφαρμογής, η υποχρεωτική διαβίβαση ηλεκτρονικών τιμολογίων στα… «κεντρικά», αλλά και η σύνδεση των ταμειακών με την ΑΑΔΕ θα εφαρμοστεί από το φθινόπωρο… σε δόσεις.
ΑΠΟΔΟΣΗ ΦΠΑ ΣΕ «ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΧΡΟΝΟ»
Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών «ποντάρει» πολλά τόσο στα ηλεκτρονικά βιβλία και την υποχρεωτική διαβίβαση παραστατικών στο myDATA όσο και στη διασύνδεση ταμειακών μηχανών με την ΑΑΔΕ, προκειμένου να περιοριστεί το φαινόμενο της φοροδιαφυγής.
Όλη αυτή η προσπάθεια για εντοπισμό του «μαύρου χρήματος» δε θα πάει άλλο πίσω, θα υιοθετηθούν τα πάντα βάσει του προγράμματος που έχει εκπονηθεί, προκειμένου να «κουμπώσουν» όλα τα εργαλεία που απαιτείται να πέσουν στην «μάχη» κατά της φοροδιαφυγής. Όπως είναι η διασύνδεση Εφορίας – ταμειακών – POS, αλλά και η τεχνητή νοημοσύνη (data mining) στη διενέργεια ελέγχων.
ΚΙΝΗΤΡΑ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΞΕΚΙΝΗΣΑΝ «ΠΡΩΤΟΙ»
Μέχρι σήμερα περίπου 200.000 επιχειρήσεις έχουν μπει στη διαδικασία να υιοθετήσουν ηλεκτρονικά βιβλία, λίγο πριν από τη λήξη των προηγούμενων προθεσμιών και λειτουργούν πλέον με συγκεκριμένο σύστημα έκδοσης παραστατικών.
Με τις αλλεπάλληλες παρατάσεις στην υποχρεωτική εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, θα μπορούσε να πει κανείς πως επιβαρύνθηκαν οικονομικά όσοι ήδη έσπευσαν να λειτουργήσουν με ηλεκτρονικά βιβλία. Όμως, μπορούν να ωφεληθούν όσοι υιοθέτησαν το σύστημα: «κατοχύρωσαν» κίνητρα που δόθηκαν όπως η ταχύτερη επιστροφή φόρων, η μείωση του χρόνου παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να διενεργήσει έλεγχο κ.λπ.
ΣΕ «ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΧΡΟΝΟ» ΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΕΦΟΡΙΑ
Στα ηλεκτρονικά βιβλία της ΑΑΔΕ θα διαβιβάζεται και θα καταχωρίζεται η σύνοψη των παραστατικών εσόδων / εξόδων των επιχειρήσεων, θα γίνεται χαρακτηρισμός των καταχωρισμένων συναλλαγών, ενώ θα καταχωρίζονται οι λογιστικές εγγραφές τακτοποίησης για τον προσδιορισμό του λογιστικού και του φορολογικού αποτελέσματος κάθε έτους.
ΠΟΤΕ ΞΕΚΙΝΑ Η ΔΙΑΒΙΒΑΣΗ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΩΝ
Άμα ισχύσει αυτή τη φορά η τελευταία ανακοίνωση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), εφόσον το επιτρέψει η πανδημική κατάσταση και εφόσον τελικά κριθεί σε συνεργασία και με τους οικείους κοινωνικο-οικονομικούς εταίρους (επιμελητήρια κ.τ.λ.) δυνατή η εφαρμογή, τότε από 1/10/2021 διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων τους, που εκδίδουν από την ημερομηνία αυτή και μετά:
•Οι επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με διπλογραφικά βιβλία με τζίρο άνω των 50.000 ευρώ
•Οι επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με απλογραφικά βιβλία με τζίρο άνω των 100.000 ευρώ.
Σημειώνεται ότι ειδικά για το 2021 η υποχρέωση διαβίβασης αφορά μόνο στα παραστατικά εσόδων και όχι τους λογιστικούς χαρακτηρισμούς εξόδων.
ΤΑΜΕΙΑΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ
Αναφορικά με τη διασύνδεση φορολογικών μηχανισμών (ταμειακών μηχανών κ.λπ.) με την ΑΑΔΕ, σταδιακά, και μέχρι το Νοέμβριο του 2021, οι επιχειρήσεις που διαθέτουν φορολογικούς ηλεκτρονικούς μηχανισμούς (ΦΗΜ) υποχρεούνται:
•να αναβαθμίσουν τους φορολογικούς μηχανισμούς τους, ώστε να παράγουν αποδείξεις με ενσωματωμένο το QR Code ταυτοποίησης του φορολογικού μηχανισμού και της απόδειξης,
•να διασυνδεθούν, ώστε να διαβιβάζουν τις συναλλαγές τους ανά συναλλαγή (1 προς 1) σε πραγματικό χρόνο στην πλατφόρμα myDATA,
•να αποσύρουν πλήρως παλαιούς φορολογικούς μηχανισμούς που δεν έχουν τη δυνατότητα διασύνδεσης, τακτοποιώντας την εικόνα τους στο Φορολογικό Μητρώο.
Η υποχρέωση διασύνδεσης και οι αντίστοιχες προθεσμίες αναβάθμισης-απόσυρσης για τις επιχειρήσεις που διαθέτουν ΦΗΜ διαμορφώνονται ως εξής:
•Από 1/9/2021 διασυνδέουν τους φορολογικούς μηχανισμούς οι επιχειρήσεις που βάσει ΚΑΔ, δεν επλήγησαν από την πανδημία και το 2019 είχαν τζίρο πάνω από 100.000 ευρώ.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι μέσω της καθολικής ένταξης στην πλατφόρμα myDATA και της διασύνδεσης των φορολογικών μηχανισμών, το υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ επιδιώκουν να απαλλάξουν οριστικά τις επιχειρήσεις από την υποχρέωση υποβολής συγκεντρωτικών καταστάσεων πελατών – προμηθευτών.
ΑΠΑΝΤΕΣ ΑΠΟ ΝΟΕΜΒΡΙΟ…
•Από 1/11/2021 διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων τους όλες οι υπόλοιπες επιχειρήσεις.
Τα παραστατικά εσόδων που έχουν εκδώσει ή θα εκδώσουν οι επιχειρήσεις μέχρι την ημερομηνία έναρξης υποχρεωτικής διαβίβασης, πρέπει να διαβιβαστούν στην πλατφόρμα του myDATA το αργότερο έως την 31/3/2022.
•Από 1/10/2021 διασυνδέουν τους φορολογικούς μηχανισμούς οι επιχειρήσεις που βάσει ΚΑΔ, δεν επλήγησαν από την πανδημία και το 2019 είχαν τζίρο μέχρι 100.000 ευρώ
•Από 1/11/2021 διασυνδέουν τους φορολογικούς μηχανισμούς τους οι υπόλοιπες επιχειρήσεις.
Επιμέλεια στήλης: Παναγιώτης Ξεροβάσιλας
Νομικός/ Οικονομολόγος