Δεν είχαν επίγνωση ότι διέπρατταν οποιοδήποτε ποινικό αδίκημα από αυτά που κατηγορούνται οι έξι σαϊτολόγοι από το μπουλούκι του «Αγίου Σίδερη» που δικάζονται στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Καλαμάτας για την υπόθεση του θανάτου του εικονολήπτη Κώστα Θεοδωρακάκη το Πάσχα του 2019 από σαΐτα.
Αυτό αναφέρουν και οι έξι στους αυτοτελείς ισχυρισμούς που κατέθεσαν στην Έδρα του δικαστηρίου, υπογραμμίζοντας ότι ο τότε δήμαρχος και αντιδήμαρχοι διαβεβαίωναν δημόσια με κατηγορηματικό τρόπο ότι έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας.
Οι έξι κατηγορούμενοι επικαλούνται ως ισχυρισμό τη συγγνωστή νομική πλάνη.
Όλοι γνώριζαν
Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς που ανέπτυξε ο δικηγόρος τους Αντώνης Κατσάς, σύμφωνα με τον Ποινικό Κώδικα «η πράξη δεν καταλογίζεται σε εκείνον που την τελεί αν αυτός δεν είχε συνείδηση του άδικου χαρακτήρα της λόγω πλάνης που δεν μπορούσε να αποφύγει, μολονότι κατέβαλε την οφειλόμενη από τις περιπτώσεις και δυνατή γι’ αυτόν επιμέλεια (συγγνωστή νομική πλάνη)».
Βάσει αυτού οι κατηγορούμενοι αρνούνται τις κατηγορίες που τους αποδίδονται και εξηγούν ότι τα συγκεκριμένα στοιχεία που τους οδήγησαν σε αυτή τη συγγνωστή νομική πλάνη είναι τα εξής:
«-Το έθιμο του σαϊτοπόλεμου χρονολογείται στην Καλαμάτα και σε άλλες πόλεις του Νομού Μεσσηνίας τουλάχιστον 150 έτη και διεξάγεται ανελλιπώς με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, όπως και τον αναφερόμενο στην παρούσα ένδικη υπόθεση, με τις ευλογίες, την ενίσχυση, την παρότρυνση, τη χρηματοδότηση και την προμήθεια των υλικών από επίσημους κρατικούς φορείς και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, παρουσία και εν γνώσει μάλιστα όλων των φορέων και οργάνων του κράτους, Προέδρων Δημοκρατίας, υπουργών, βουλευτών, μητροπολιτών, εισαγγελικών και δικαστικών λειτουργών, ανώτατων αστυνομικών και στρατιωτικών κ.λπ., οι οποίοι γνώριζαν ακριβώς τον τρόπο και το περιεχόμενο της διεξαγωγής του εθίμου, καθώς και των υλικών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των σαϊτών, τα οποία άλλωστε μας προσφέρονταν αυτούσια όπως η μπαρούτη από τον Δήμο Καλαμάτας, είτε χρηματοδοτούνταν, όπως το χαρτόνι και τα άλλα υλικά και τα έξοδα της διοργάνωσης. Άλλωστε, με μπαρούτι προμηθεύονται από το Δήμο Καλαμάτας και χρησιμοποιούν χιλιάδες συμπολίτες μας κάθε έτος κατά την αναπαράσταση της 23ης Μαρτίου.
-Είμαστε μέλη του σωματείου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με την επωνυμία “Σύλλογος Σαϊτολόγων Καλαμάτας” που αναγνωρίσθηκε με την υπ’ αριθμ. 260/2012 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Καλαμάτας, έχει καταχωρηθεί στις 22/4/2019 με αυξ. αριθμ. μητρώου 1382 και το από 10/12/2010 καταστατικό του αναφέρει ότι σκοπός του Συλλόγου είναι: “Η διάδοση και συνέχιση της ελληνικής παράδοσης με την έρευνα, μελέτη, διδασκαλία εθίμων και πρωτίστως του εθίμου της ρίψης σαΐτας”.
Στο ίδιο άρθρο αναφέρεται ότι σκοπός του Συλλόγου είναι: “Η παρουσία του εθίμου της ρίψης σαΐτας σε αντίστοιχες πολιτιστικές εκδηλώσεις στην Ελλάδα”.
Επίσης, στο άρθρο 8 του καταστατικού αναφέρεται:
“Έσοδα Συλλόγου είναι:
α/ Οι κρατικές και οι δημοτικές επιχορηγήσεις οποιουδήποτε ΝΠΔΔ, καθώς και αυτές προς το Σύλλογο που προέρχονται από οποιονδήποτε φορέα δημόσιο ή ιδιωτικό η νομικά πρόσωπα.
β/ Οι επιχορηγήσεις από κοινοτικά ή εθνικά προγράμματα και κάθε άλλης μορφής επιχορήγηση ή επιδότηση που είναι σύννομη και διέπεται από την κοινοτική και εθνική νομοθεσία”.
Και η Αστυνομία γνώριζε
-Το Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας, με την υπ’ αριθμ. 178/18-3-2019 ομόφωνη απόφασή του, αποφάσισε: “Την επιχορήγηση του ‘Συλλόγου Σαϊτομάχων Καλαμάτας’ με το ποσό των 12.000 ευρώ για τη διοργάνωση του σαϊτοπόλεμου και την εξειδίκευση της εγγεγραμμένης στον Κ.Α. 006736001 δημοτικού προϋπολογισμού, οικον. έτους 2019, πίστωσης, στο ποσό αυτό”.
-Το Δημοτικό Συμβούλιο Καλαμάτας με την υπ’ αριθμ. 232/11-4-2019 ομόφωνη και πάλι απόφασή του αναφέρει ακριβώς:
“Εγκρίνει:
1. Τη διοργάνωση εορταστικών εκδηλώσεων για την περίοδο του Πάσχα, σε συνεργασία με συλλόγους και φορείς, με στόχο τη διατήρηση της παράδοσης και την αναβίωση των παραδοσιακών εθίμων, στο πλαίσιο των οποίων περιλαμβάνεται η διοργάνωση του ‘Σαϊτοπόλεμου’, ο οποίος θα πραγματοποιηθεί στο βόρειο πάρκινγκ Νέδοντα (στο ύψος της πλατείας Όθωνος), μετά την κατάλληλη διαμόρφωση του χώρου αυτού και τη λήψη των απαραίτητων μέτρων, ώστε να πληρούνται οι όροι ασφαλείας”.
-Κατά τη διάρκεια κατασκευής των σαϊτών δεχόμαστε επισκέψεις στους γνωστούς σε όλους και συγκεκριμένους χώρους, από δημάρχους, αντιδημάρχους, νομάρχες και αντινομάρχες δημοτικούς και νομαρχιακούς συμβούλους και άλλους παράγοντες της πόλης, αλλά και από βουλευτές και υποψήφιους βουλευτές οι οποίοι μας επαινούσαν, μας επιβράβευαν και μας παρότρυναν να συνεχίσουμε τη διατήρηση του τόσο χρήσιμου, όπως το χαρακτήριζαν, εθίμου του σαϊτοπόλεμου.
Σημειωτέον ότι οι χώροι και τα υλικά κατασκευής των σαϊτών ήταν γνωστά σε όλους, καθώς και στην Αστυνομική Διεύθυνση Μεσσηνίας.
Επιπλέον, πολλά τοπικά και πανελλαδικά ΜΜΕ είχαν κάνει εκπομπές και αφιερώσεις στο έθιμο, δείχνοντας πλάνα από την κατασκευή των σαϊτών και συνεντεύξεις δικές μας και άλλων τοπικών παραγόντων.
Ο ίδιος ο δήμαρχος Καλαμάτας μαζί με αντιδημάρχους, εν όψει της διεξαγωγής του εθίμου του σαϊτοπόλεμου που αφορά στη συγκεκριμένη δικαστική υπόθεση, έδωσε συνέντευξη Τύπου σε όλα τα ΜΜΕ και καλούσε τον κόσμο να παρευρεθεί, διαβεβαιώνοντας μάλιστα με κατηγορηματικό τρόπο ότι έχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας».
Καταλήγοντας οι έξι κατηγορούμενοι σαϊτολόγοι τονίζουν ότι βάσει όλων αυτών και όσων θα εκθέσουν στο δικαστήριο, θεωρούν ότι αγγίζει τα όρια του παραλογισμού ο ισχυρισμός ότι είχαν επίγνωση ότι διέπρατταν οποιοδήποτε ποινικό αδίκημα από αυτά που αναφέρονται στο κατηγορητήριο, ενώ τελούσαν σε συγγνωστή νομική πλάνη και γι’ αυτό δεν πρέπει να τους καταλογιστούν οι πράξεις αυτές.
Της Βίκυς Βετουλάκη