Τι αλλάζει από την 1η Νοεμβρίου για εκατομμύρια επιχειρήσεις
Να εξοικειωθούν με το ηλεκτρονικό σύστημα «My Data» καλούνται από την 1η Νοεμβρίου εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις/εταιρείες, αυτοαπασχολούμενοι και ελεύθεροι επαγγελματίες, καθώς και όσοι συμπληρώνουν το εισόδημά τους με «μπλοκάκια».
Με την αλλαγή του μήνα οι επαγγελματίες ανεξαρτήτως τζίρου θα πρέπει να ενημερώνουν την ηλεκτρονική πλατφόρμα «My Data» του Taxis με τα αναλυτικά στοιχεία για όλα τα τιμολόγια εσόδων που εκδίδουν.
ΜΕΧΡΙ 31/12/2021 ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ…
Μέχρι το τέλος του χρόνου ουσιαστικά θα τρέξει περίοδος εξοικείωσης. Ωστόσο, προς το τέλος του χρόνου, το υπουργείο Οικονομικών θα προχωρήσει στην κατάθεση του νομοσχεδίου, που θα ορίζει τα πρόστιμα που θα επιβάλλονται (αλλά και το χρονοδιάγραμμα επιβολής τους) σε περίπτωση μη τήρησης του νόμου.
ΔΥΟ ΟΜΑΔΕΣ
Πρακτικά, οι επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν δύο χρονικά ορόσημα μπροστά τους. Από την 1η Νοεμβρίου –ανεξάρτητα από τον τζίρο και τον αριθμό των τιμολογίων που εκδίδουν- θα πρέπει να αρχίσουν την καταχώρηση των τιμολογίων που έχουν εκδώσει μέσα στο 2021. Μέχρι το Μάρτιο του 2022 θα πρέπει να έχει γίνει η καταχώρηση όλων των τιμολογίων εσόδων.
Από 1/1/2022, μάλιστα (και αυτό είναι ένα άλλο χρονικό ορόσημο), θα πρέπει η καταχώρηση των τιμολογίων να γίνεται μέσα σε ένα 20ήμερο (το επόμενο από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής δήλωσης ΦΠΑ από την επιχείρηση).
Οι επιχειρήσεις θα χωριστούν σε δύο ομάδες:
•Η πρώτη ομάδα θα περιλαμβάνει αυτές που έχουν τζίρο κάτω των 50.000 ευρώ ή που εκδίδουν λιγότερα από 50 τιμολόγια το χρόνο. Αυτές θα μπορούν να χρησιμοποιούν την πλατφόρμα καταχώρησης τιμολογίων που έχει ετοιμάσει η ΑΑΔΕ.
Θα εκδίδουν κανονικά το τιμολόγιό τους χειρόγραφα και στη συνέχεια θα περνούν τα στοιχεία στην ηλεκτρονική βάση.
•Από την άλλη, επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 50.000 ευρώ και που ταυτόχρονα εκδίδουν πάνω από 50 τιμολόγια, θα πρέπει να αποκτήσουν ένα ηλεκτρονικό πρόγραμμα, προκειμένου και η έκδοση των τιμολογίων να γίνεται ηλεκτρονικά και να αποστέλλεται αυτόματα στο taxis.
Σχετικό λογισμικό έχει αναπτύξει και η ΑΑΔΕ, προκειμένου να αποφευχθεί η οικονομική επιβάρυνση των επιχειρήσεων.
ΑΝΤΙΔΡΟΥΝ ΟΙ ΛΟΓΙΣΤΕΣ
Το θέμα του «My Data» έχει προκαλέσει αντιδράσεις στη λογιστική κοινότητα, καθώς εκτιμάται ότι προκαλεί αύξηση του όγκου εργασίας (κατά τουλάχιστον 25% λένε οι εμπλεκόμενοι).
Επίσης, υποστηρίζουν ότι ούτε οι ίδιοι (μετά το φόρτο εργασιών του 2021, καθώς όλα «πέρασαν και φέτος από πάνω τους»), ούτε περισσότερο οι επιχειρήσεις, αλλά ούτε ακόμα και η ίδια η Πολιτεία, είναι έτοιμοι για την ολοκληρωτική υλοποίηση της διαδικασίας «My Data», ακόμα και το 2022…
Από την άλλη, η ηλεκτρονική τιμολόγηση συνιστά μια αλλαγή, που αποσκοπεί στη μείωση της φοροδιαφυγής, κυρίως μέσα από τον περιορισμό της έκδοσης εικονικών τιμολογίων.
Η δυνατότητα άμεσης προσαρμογής της αγοράς στα νέα δεδομένα, θα κριθεί μέσα στους επόμενους μήνες, ενώ με ενδιαφέρον αναμένεται η πολιτική που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση όσον αφορά στα πρόστιμα.
Κάποιοι που μάλλον γνωρίζουν από πιο κοντά τα τεκταινόμενα, υποστηρίζουν ότι υπάρχει «διάσταση απόψεων» μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων. Γι’ αυτό και αναμένεται με ενδιαφέρον η συνέχεια…
Επιμέλεια στήλης: Παναγιώτης Ξεροβάσιλας
Νομικός/ Οικονομολόγος